15 230 läst · 57 svar
15k läst
57 svar
Tips till garagebygge
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Fått upp nästan alla plankor & spont runt hela nu. Är bara att klä in dörren och garageporten kvar på utsidan sen så börjar de bli dags för insidan. Samt att fått ner lyften där sen ska stå.
Usch! Nu ska man behöva vara avundsjuk på din snygga infällning av lyften i golvet
Har kommit ungefär lika långt med mitt garage och börjar samla kraft för insidan.
Jag hade länge planer på en tvåpelarlyft. När jag sedan började mäta upp och inse hur stor plats den skulle ta i mitt dubbelgarage så la jag planerna åt sidan. Insåg att ena pelaren skull hamna över mitten i garaget. Där inte lyften står är det tänkt att mitt repobjekt ska stå. Vill inte slå upp dörren i någon lyftstolpe där.
Tankarna gick då till en saxlyft istället men jag skulle naturligtvis ha sänkt ner den som du har gjort. Men nu är det för sent så jag får väl se hur jag gör. Roligt att se och läsa din tråd i alla fall.
/Mats
Jag hade länge planer på en tvåpelarlyft. När jag sedan började mäta upp och inse hur stor plats den skulle ta i mitt dubbelgarage så la jag planerna åt sidan. Insåg att ena pelaren skull hamna över mitten i garaget. Där inte lyften står är det tänkt att mitt repobjekt ska stå. Vill inte slå upp dörren i någon lyftstolpe där.
Tankarna gick då till en saxlyft istället men jag skulle naturligtvis ha sänkt ner den som du har gjort. Men nu är det för sent så jag får väl se hur jag gör. Roligt att se och läsa din tråd i alla fall.
/Mats
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Sent inlägg... men nu är alla väggar isolerade och reglade, taket ska isoleras och sättas reglar på i helgen sen ska elektriker ringas in.
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
El dragning och osb klart, nu fick jag dock veta att jag skulle haft cc 30 i taket så inte gipset hängde så har lite mer jobb där innan det åker upp... men det händer lite iallfall
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Kämpat på hela lördagen med gips på väggarna & 12 liter spackel än så länge
Snyggt jobbat!
Nu är det ju lite sent i ditt fall, men jag kan tipsa om att använda 120 cm bredd på gips i taket. Då kan man glesa c-c 40 cm, det blir mindre spackling och merjobbet i form av tyngre skivor är marginellt eftersom man ändå har en hiss.
Nu är det ju lite sent i ditt fall, men jag kan tipsa om att använda 120 cm bredd på gips i taket. Då kan man glesa c-c 40 cm, det blir mindre spackling och merjobbet i form av tyngre skivor är marginellt eftersom man ändå har en hiss.
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
I lördags spenderades nästan hela dagen åt att slipa spackel och nu i söndags eftermiddag efter att sopat och städat ut damm så testade jag måla lite på väggen, det kommer gå åt mycket färg... men det blir nog bra till slut
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Elektrikern har gjort klart sitt i veckan
Nu är det dörr & port kvar inv och ett lager färg till på utsidan
Nu är det dörr & port kvar inv och ett lager färg till på utsidan
Snyggt jobbat. Du ligger steget före mig med ditt garage. Mina väggar är isolerade men inga skivor uppsatta och igen isolering i taket. I sommar tänkte jag göra klart utsidan. Det som fattas är ribb på panelen och en del målning, Sedan blir det full fart på insidan så det går att ha några plusgrader nästa vinter,
/Mats
/Mats