15 230 läst · 57 svar
15k läst
57 svar
Tips till garagebygge
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Nu är det färdigt målat, stuprör och hängrännor och stenkista är nedgrävda.
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Hej, jag la stenullsisollering vanlig mellan takstolarna, plastade underifrån och dubbla lager gips under med förskjuten skarv för brandskydd. Massa el Uttag tror jag tog 5st trefas bara just ifall att
bifogar en dålig på hur de ser ut nu. Ett uttag högt upp för värmepumpen, sex st lysrör i taket.
Medlem
· Stockholm
· 4 220 inlägg
Glaset i dörren kan du täcka med 8x100 armeringsnät och skruva fast med C-klämmor.
Det blir svårare att forcera och ger en industriell look
som iaf passar mig ;-)
Det blir svårare att forcera och ger en industriell look
som iaf passar mig ;-)
Medlem
· Stockholm
· 4 220 inlägg
Hej, varför vänta till våren, det går att bygga på vintern med.T Tokerydan skrev:
Luftvärmepump har jag i mitt garage sen 14 år tillbaka och det är suveränt.
För 4 år sen integrerade jag en carport till en del av garaget, 18kvm och flyttade innerdelen dit.
Så nu har jag en fin verkstad på 18 kvm som håller 20 grader, och via en öppning på 2x2 meter med ett slipdraperi kan jag värma hela garaget.
Garaget på 57kvm får spillvärme genom slipdraperiet och håller ca 10 grader kallare än inne i verkstaden.
Vi håller på att såga och hyvla virket till garaget för tillfället. Plus att mycket av husets material ligger i vägen för tillfället. Så det blir lite lugnare på gården framåt februari/mars. Får väl se om jag vågar starta en byggtråd här sen.
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Dörren är bytt till en riktigt nu, bara inte lagt in bilder på detta
Luftvärmepump har funkar riktigt bra, jag köpte en på jula när dom hade utförsäljningen så kostade inte så mycket . golvet har jag inte målat än, fick tips om att man skulle vänta ett år minst innan man målade för bästa vidhäftning och att det härdat klart ordentligt.
Luftvärmepump har funkar riktigt bra, jag köpte en på jula när dom hade utförsäljningen så kostade inte så mycket . golvet har jag inte målat än, fick tips om att man skulle vänta ett år minst innan man målade för bästa vidhäftning och att det härdat klart ordentligt.
Hej och tack för att du/ni publicerat era bilder/tankar och åsikter. En fråga kring grunden. Du gjöt plattan med kantelement och sen satte du en rad murblock som du sen satte syllbrädan på? Vad är finessen med det? Höjd? Eller har det med lasttryck att göra?
N northernlight65 skrev:
Vanligtvis gör man det för att slippa få syllen våt. I garage kan det ju lät bli endel vatten på golvet som kan rinna ut mot väggarna.
Genom att då börja med trä en bit upp så skyddar man sig mot detta.
Har man träsyll mot plattan kan man lägga en remsa och göra tätskickt längst ner (har jag gjort)