Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Hej, har fått igenom bygglov till garage och de är tänkt att nästa långhelg 10-13/5 så ska vi köra igång med markarbetet.
Garaget är tänkt att bli 6 x 8 meter , isolerad platta & tre meter i takhöjd och fyra meter till nock. Har godkänt med golvbrunn med oljespärr till avloppet och även ett handfat att kunna tvätta händerna i.
Ska även gjuta ner en liten saxlyft så den går längs golvet så man slipper köra upp på den. Gött när man ska byta däck eller greja lite bromsar.
http://www.spikenservice.se/saxlyftar/lag-lyftar-1-m/laglyft-3-ton
Nu till min fråga då, hur gör man smidigast formen som man gjuter ner och i vilket material? Tänkte typ plyfa eller OSB och plasta in det med gladpack så det släpper lätt när man gjuter sen. Eller har ni bättre förslag? Tänkte även gjuta in vinkeljärn i kanten runt lyften och där man kör in i garaget så det håller lite bättre.
Ska dra in i garaget : Vatten, el, golvbrunn , nätverkskabel.
Räknar med 6 st lysröramersturer för bra ljus.
Ang värme i garaget så funderade jag på golvvärme men blir för onödigt dyrt, så väljer en luftvärmepump som klarar av att gå ner på låg Temp på vintern.
Fler tips och råd är välkommna
Garaget är tänkt att bli 6 x 8 meter , isolerad platta & tre meter i takhöjd och fyra meter till nock. Har godkänt med golvbrunn med oljespärr till avloppet och även ett handfat att kunna tvätta händerna i.
Ska även gjuta ner en liten saxlyft så den går längs golvet så man slipper köra upp på den. Gött när man ska byta däck eller greja lite bromsar.
http://www.spikenservice.se/saxlyftar/lag-lyftar-1-m/laglyft-3-ton
Nu till min fråga då, hur gör man smidigast formen som man gjuter ner och i vilket material? Tänkte typ plyfa eller OSB och plasta in det med gladpack så det släpper lätt när man gjuter sen. Eller har ni bättre förslag? Tänkte även gjuta in vinkeljärn i kanten runt lyften och där man kör in i garaget så det håller lite bättre.
Ska dra in i garaget : Vatten, el, golvbrunn , nätverkskabel.
Räknar med 6 st lysröramersturer för bra ljus.
Ang värme i garaget så funderade jag på golvvärme men blir för onödigt dyrt, så väljer en luftvärmepump som klarar av att gå ner på låg Temp på vintern.
Fler tips och råd är välkommna
När jag gjöt en klack (grund) använde jag breda panelbrädor , OSB funkar säkert också , men betong är tungt så staga med träreglar runt om.Det måste vara enkelt att riva formen när det är färdiggjutet.
Går vell att köra med golvvärme , men svårare att höja temp från 10-15 gr till 18-20 snabbt.
Komfortabelt annars med värme i golvet.
Har du funderat på ytskikt på betongen , lite lägre betonggolv om du tänkte köra med klinker plattor.
Går vell att köra med golvvärme , men svårare att höja temp från 10-15 gr till 18-20 snabbt.
Komfortabelt annars med värme i golvet.
Har du funderat på ytskikt på betongen , lite lägre betonggolv om du tänkte köra med klinker plattor.
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Hej, jo ska ha kantelement runt själva plattan som ska isoleras enl konstens alla regler, var mest hur man gör runt lyften, men alla tips är bra.
Ang golvet så tänkte jag köra 2-komp epoxy färg, antingen grå eller vitt, troligen grå.
Ang golvet så tänkte jag köra 2-komp epoxy färg, antingen grå eller vitt, troligen grå.
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Så nu har det hänt lite här hemma på semestern förgjutit där lyften ska stå. Den blir försänkt. Tror de kommer bli ganska bra iallfall
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Japp det är en golvbrunn i mitten under lyften, golvet i försänkningen lutar lite mot mitten. Samma sak hela plattan lutan 1 Cm ifrån ytterkanten in mot lyften så man får lite fall.
Jag får shimza (stavas det så?) upp lyften sen så den blir rak
Jag får shimza (stavas det så?) upp lyften sen så den blir rak
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Det är berg mycket nära undertill och har kört med padda så tror inte duk gör så stor skillnad, men kanske skulle gjort detta helt klart... Miss av mig hoppas de funkar ändå
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Såå tagit lite tid att få tummen ur och fått hjälp här hemma. Nu i helgen har det bara skitit till fått upp väggar och tak, ska köra vidare imorgon med sista utomhus gipset och börja måla panelen inne i garaget så man kan spika på det med sen
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Händer inte mycket, målar lite fasad bräder efter jobbet och låter torka ett dygn sedan målar nya. Om det är väder så tänkte jag börja sätta lite panel på garaget på söndag
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Satte panel idag, tyvärr så hann vi inte längre, får måla ännu mer innan vi kan sätta nästa omgång
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Gjorde ”klart” baksidan på garage förra helgen.
Och la upp tegel på taket i torsdags, och la ut det på taket nu idag, trött i ryggen, stort tack pappa för hjälpen
Och la upp tegel på taket i torsdags, och la ut det på taket nu idag, trött i ryggen, stort tack pappa för hjälpen