10 604 läst · 52 svar
11k läst
52 svar
Tips på vedeldat bastuaggregat
Skillnaden är på dem är storleken på bastun. 12 lämplig till 6-12 kbm och 13 till 8-16 kbm. Sedan valen av brännare, rostfri eller gjutgärn. Senare finns i paketpris för ca 20000kr.V Västervikarn skrev:Jag har sett att Huum också har en modell som heter Huum Hive heat 12, någon som vet om det är någon större skillnad på denna mot Huum 13? Till utseendet ser de närmast identiska ut. Verkar gå att hitta Hive heat 12 billigare. Är det denna modell du syftar på @Thymus som har icke rostfri ugn?
Båda modellerna finns att läsa om i produktbladet på huums hemsida (under downloads).
Kika även på nya modellen Huum hive flow. Den är ännu effektivare och har en större och snyggare glaslucka. Riktigt fin!
Om man har ett rum som precis är 13 kbm, är man dumsnål om man då väljer ett aggregat som har 13 som sin övre gräns?
Jag vill ju inte behöv elda gamla bildäck bara för att få upp värmen…🤔
Jag vill ju inte behöv elda gamla bildäck bara för att få upp värmen…🤔
Harvia stenarna är kantiga, men jag gillar det mer och det passar bättre i min bastu. Det rostfria är ringarna som håller stenen på plats. Själva kaminen är i gjutgods eller svetsad tjock järnplåt som rostar om man inte smörjer in med spissvärta.Thymus skrev:Tack för bra info! Jag har tänkt köpa Huum 13 och sett att själva ugnen finns i två utföranden. Rostfri och icke rostfri. Antar att du har den lite mörkare grå ugnen? Har sett rostfritt på andra saker som faktiskt ändå rostar.
Tänkte också eventuellt köpa en annan sort sten. Köpte du runda stenar från Harvia? Hur upplever du sten du valt? Ser gärna en bild om du har det!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder