T-dog T-dog skrev:
M3 efter 10-års hårdkörning
Har glaset lossnat i överkant eller ser jag fel?
 
Som sagt, den ska skrotas till våren. Varit rätt många långa sommarkvällar i bastun. Kanske med en öl eller två. Hursomhelst så verkar inte M3 hantera den typen av ”stök-bastu” så bra ☺️.

Därfö jag tittar åt Stoveman och liknande konstruktioner och hoppas den håller för hårdkörning i åtminstone 20-år.
 
  • Gilla
Thymus
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Narvi Kota är väldigt bra ugn, hadde en hos pappa i 20år för den blev bytt ut, då hadde varit oppvärmd 1-2 ggr i veckan året runt, har en på stugan sedan 30 år still going strong(i en uppvärmd utebastu).
Har en Iki Hemma (Kivi jr) med 200kg sten. Bastun är klar på ca 40min (10m3).
Fördelen med Iki är att de är lagade i rostfritt stål, väldigt hållbara.
Mvh
Sakari
Tack för recension av andra märken än Harvia!

H HinCen skrev:
Vet inte om Tylö längre tillverkar vedeldade bastuaggregat, men det vi har haft i 10-15 år på en bastu (placerad på brygga) i norra Östersjön har hållit väldigt bra. Oisolerad bastu som står ”ovanpå” havet och ändå inget som är sönderrostat.

Har nyligen byggt separat bastustuga på land. Valde så mellan Harvia M3 och Harvia 20 es pro. Oisolerad stuga utan vatten och el så valde ”20” pga större kapacitet och integrerat vattenmagasin. Har endast haft kamin i 3 månader så har tyvärr ingen feedback förutom att den känns väldigt prisvärd och bra materialval (än så länge). Storlek på bastu ca 4.5kvm.
 
  • Gilla
HinCen och 1 till
  • Laddar…
Vi har en Tylö från början av 80-talet i källarbastun. Har bytt ut trähandtaget men annars är den som ny. En av stängerna i rastret skulle behöva rätas till men det påverkar inte funktionen.

I friggebodsbastun blev det en Harvia 20 ES Pro. Invigdes i lördags så jag kan inte uttala mig om den över tid men premiären blev till full belåtenhet.
 
  • Gilla
Thymus
  • Laddar…
Jag har en Harvia M3 i en liten bastu på 3kvm på landstället. Bra kvalitet och vi värmer vatten i plåthink som vi ställer på stenarna när vi vill tvaga oss inne i bastun. Nu bygger jag större bastu hemma på 10 kvm och har beställt en Huum 13 med större stenmagasin. Huum är i rostfritt så räknar med att den ska hålla länge.Huum är de absolut snyggaste aggregaten enligt mitt tycke fast dyra förstås.
/CC
 
  • Gilla
Thymus
  • Laddar…
Tror min heter p20 pro, harvia. Lite större, mycket effekt. Bra med stort asktråg och stor lucka för rejäla klabbar!
Den på landet, en m2 förmodligen, har också rostat en hel del men vattnet är väldigt bräckt plus att bastun ligger intill havet, det spelar nog in.
 
  • Gilla
Thymus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.