Hej,
Vi har en Haki-ställning under vår altan. Jag kan säga att det är ett våldsamt slit att på alla fyra släpa ut varje enkilld Haki-balk från denna förvaringsplats (takhöjd ca 80cm - 1m) samt krypa in igen med varje tung del efter användning! Som många vet väger varje enskild Haki-balk en del.
Jag har därför funderat på något smidigt sätt att få ut Haki-ställningen ifrån under altanen. En idé jag har är att ha Haki-balkarna liggandes på en EUR-pall på vilken jag monterat transporthjul. Jag tänker sedan att jag lägger någon typ av U-skenor på marken i vilka transporthjulen rullar. På så sätt tänker jag att jag kan dra ut hela EUR-pallen när jag behöver ställningen samt när jag är klar kan jag enkelt stapla alla Haki-delar på pallen igen och därefter dra in den under altanen.
Haki-ställningen väger ju en del totalt sett, men det finns ju tåliga transporthjul och man kan ju ha många.
Ang U-skenorna: De måste tåla regn och uteklimat samt jag vill gärna hålla nere priset. Jag har google:at en del på lämpliga skenor, men inte riktigt hittat ngt bra.
Har ni ngåon bättre idé? Tips på U-skenor man kan köpa? Någon som löst likanade problem på annat sätt?
Alla tips är välkomna.
Tack på förhand.
/Martin
Vi har en Haki-ställning under vår altan. Jag kan säga att det är ett våldsamt slit att på alla fyra släpa ut varje enkilld Haki-balk från denna förvaringsplats (takhöjd ca 80cm - 1m) samt krypa in igen med varje tung del efter användning! Som många vet väger varje enskild Haki-balk en del.
Jag har därför funderat på något smidigt sätt att få ut Haki-ställningen ifrån under altanen. En idé jag har är att ha Haki-balkarna liggandes på en EUR-pall på vilken jag monterat transporthjul. Jag tänker sedan att jag lägger någon typ av U-skenor på marken i vilka transporthjulen rullar. På så sätt tänker jag att jag kan dra ut hela EUR-pallen när jag behöver ställningen samt när jag är klar kan jag enkelt stapla alla Haki-delar på pallen igen och därefter dra in den under altanen.
Haki-ställningen väger ju en del totalt sett, men det finns ju tåliga transporthjul och man kan ju ha många.
Ang U-skenorna: De måste tåla regn och uteklimat samt jag vill gärna hålla nere priset. Jag har google:at en del på lämpliga skenor, men inte riktigt hittat ngt bra.
Har ni ngåon bättre idé? Tips på U-skenor man kan köpa? Någon som löst likanade problem på annat sätt?
Alla tips är välkomna.
Tack på förhand.
/Martin
Jag hade använt skjutport beslag. Förslagsvis jula. De är prisvärda.
Hade nog också hängt allt i altanen då jag gissar att marken inte är plan eller torr/ren från smuts.
Utgå från en tom pall eller två och gå upp med regel i varje hörn till en rullvagn.
Hade nog också hängt allt i altanen då jag gissar att marken inte är plan eller torr/ren från smuts.
Utgå från en tom pall eller två och gå upp med regel i varje hörn till en rullvagn.
Marken under är ganska platt och fin, med grus/singel som jag lade ut.J JKrister skrev:
Men okej, förstår jag dig rätt att dessa reglar i varje hörn av pallen, säg 4 st 45x45 reglar, avslutas uppåt med varsin hängrulle ( https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lag/portbeslag-och-pvc-rida/hangrulle-022401/) som i sin tur löper i två skjutportsskenor (https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...rtbeslag-och-pvc-rida/skjutportsskena-022404/).
Korrekt?
/Martin
Skulle inte bygga en hängande konstruktion i detta fall. Det är ju avsevärda vikter det handlar om.
Tycker ursprungsidén låter bra. Välj tillräckligt stora hjul bara så det rullar även om underlaget inte är perfekt. Och kanske lägga ut några vanliga markplattor att rulla på? Kanske ränndalsplattor om man vill ha lite styrning?
Brukar själv bygga en "häck" av ställningsdelar, fast det funkar i praktiken ganska dåligt då man alltid behöver någon av delarna som man använt till häcken. Idealiskt vore nog något med olika "fack" på höjden.
Tycker ursprungsidén låter bra. Välj tillräckligt stora hjul bara så det rullar även om underlaget inte är perfekt. Och kanske lägga ut några vanliga markplattor att rulla på? Kanske ränndalsplattor om man vill ha lite styrning?
Brukar själv bygga en "häck" av ställningsdelar, fast det funkar i praktiken ganska dåligt då man alltid behöver någon av delarna som man använt till häcken. Idealiskt vore nog något med olika "fack" på höjden.
Tack för era kommentarer! Här kommer en bild på hur det ser ut under alttanen idag:
I mörkret därinne kan man skymta ställningen.
Här får ni en uppfattning om underlaget/grusett. Som ses är det ganska rakt/platt. Dock en liten lutning ner mot kameran. En liten sammanställning följer:
Upphängd komstruktion:
Plus:
+ Slipper tänka på underlaget.
+ Mindre friktion/lättare att dra ut.
Minus:
- Klarar den vikten?
- Kan inte dra ut den längre än skenan, dvs fram till altanens kant
Rullande konstruktion:
Plus:
+ Enklare att bygga
+ Klarar i princip all vikt
+ kan dras ut längre än altankanten, exvis till sället där ställningen ska monteras.
Minus:
- Mer friktion, jobbigare att dra ut och in.
- En bra skena behövs, så att hjulen inte fastnar i gruset. Hjulen får inte fall ur skenan.
- Skena behöver klara fukt från mark/regn.
Något jag missat?
/Martin

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I mörkret därinne kan man skymta ställningen.
Här får ni en uppfattning om underlaget/grusett. Som ses är det ganska rakt/platt. Dock en liten lutning ner mot kameran. En liten sammanställning följer:
Upphängd komstruktion:
Plus:
+ Slipper tänka på underlaget.
+ Mindre friktion/lättare att dra ut.
Minus:
- Klarar den vikten?
- Kan inte dra ut den längre än skenan, dvs fram till altanens kant
Rullande konstruktion:
Plus:
+ Enklare att bygga
+ Klarar i princip all vikt
+ kan dras ut längre än altankanten, exvis till sället där ställningen ska monteras.
Minus:
- Mer friktion, jobbigare att dra ut och in.
- En bra skena behövs, så att hjulen inte fastnar i gruset. Hjulen får inte fall ur skenan.
- Skena behöver klara fukt från mark/regn.
Något jag missat?
/Martin
Lagom stora punkteringsfria däck för 100-200/st, typ till pirror. Dom rullar rätt bra och du slipper krypa in under och laga punka årligen...
Lägg plattor som du fick tips av ovan. Även om plattorna rör sig lite lär du få ut ställningen med lite våld, blir det illa luft plattan och kratta gruset. Låg insats för stort resultat.
Lägg plattor som du fick tips av ovan. Även om plattorna rör sig lite lär du få ut ställningen med lite våld, blir det illa luft plattan och kratta gruset. Låg insats för stort resultat.
Skulle rekommendera "hårda" hjul, typ rullställning. Dessa punkteringsfria gummidäck tenderar att bli lite tillplattade när de står länge med belastning, vilket gör det förvånansvärt svårt att få dem att rulla sedan.Algol skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dags för utbyggnad av vår villa, behöver tips på bra byggare
Utbyggnad och tillbyggnad -
Tips byggare Stockholm...
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Ladan 82 skall byggas behöver tips
Fritidshus -
Tips på lösningar på att bygga en liten uppfart för cyklar osv?
Grund & Markarbeten -
Bygga ett hobbysnickeri från scratch – tips och råd?
Möbelsnickeri
Populärt i forumet
-
Utvändigt hörn fanertäckt akustikskiva
Byggmaterial & Byggteknik -
Satt mollyplugg lite fel, vad kan jag göra?
Fästa kakelplatta på kakelugn med silikon
Vad är detta för material från innervägg?
Sågblad för tigersåg för rivning
Byggmaterial & Byggteknik