44 281 läst · 324 svar
44k läst
324 svar
Tips på fyrhjulsdriven bil?
Har sett nån av deras elbilar snurra på stan här i Karlskrona.
Jag tror vist räckvidden/infrastrukturen är ett stort problem för elbilarna. På grund av den korta räckvidden funkar inte bilen till alla resor. Och då måste du ha en bil till när du ska långt.
Jag tror vist räckvidden/infrastrukturen är ett stort problem för elbilarna. På grund av den korta räckvidden funkar inte bilen till alla resor. Och då måste du ha en bil till när du ska långt.
@tlundberg
Självklart duger dom enbart som andrabil/pendlingsbil, men det vore en välsignelse här på landet där det knappt finns bensin att köpa.
Vill jag tanka så handlar det om en utflykt på 44 km sedan miljökravet att mackarna skall sälja etanol istället fick dem att slå igen.
Tack för den Miljönissar.
Självklart duger dom enbart som andrabil/pendlingsbil, men det vore en välsignelse här på landet där det knappt finns bensin att köpa.
Vill jag tanka så handlar det om en utflykt på 44 km sedan miljökravet att mackarna skall sälja etanol istället fick dem att slå igen.
Tack för den Miljönissar.
MathiasS skrev:
MathiasS skrev:
mycke_nu skrev:
Precis som ni säger funkar inte en elbil till alla resor. Och det är det som är problemet, inte priset. Tänk alla familjer som bor i stan och som bara har en bil. För dem kommer en ren elbil aldrig bli ett alternativ förrän de klarar alla resor minst lika bra som bilar med förbränningsmotorer. För alla de familjerna hade det inte hjälpt om elbilarna kostade lika mycket, eller till och med lite mindre, som "vanliga" bilar. De hade inte köpt ändå.
Alltså vidhåller jag att det är räckvidden och inte priset som är största problemet.
Det är möjligt att bygga mod-kit som gör om en fossilbil till laddhybrid. Ersätt reservhjulet med ett batteri, och ersätt bakhjulen med hjul med inbyggda hjulmotorer. Det finns något exempel på internet, men skulle sådana kit komma ut på marknaden skulle en stor del av dagens fordon kunna hybridiseras.
Priserna på fordonsbatterier är i fritt fall nu också, så det behöver inte bli tokdyrt.
Priserna på fordonsbatterier är i fritt fall nu också, så det behöver inte bli tokdyrt.
Jag länkade ju till en sådan konvertering ovan. Som sagt, dyrt även om man gör jobbet själv.pelpet skrev:Det är möjligt att bygga mod-kit som gör om en fossilbil till laddhybrid. Ersätt reservhjulet med ett batteri, och ersätt bakhjulen med hjul med inbyggda hjulmotorer. Det finns något exempel på internet, men skulle sådana kit komma ut på marknaden skulle en stor del av dagens fordon kunna hybridiseras.
Priserna på fordonsbatterier är i fritt fall nu också, så det behöver inte bli tokdyrt.
För att återknyta det här elbilssnacket med trådens ämne så tycker jag Mitsubishis Outlander PHEV verkar riktigt grym!
http://mitsubishimotors.se/bilar/outlander-phev?gclid=CKncn6Gx0LwCFcuQcgodWBAA4Q
5 mil på bara batteri
80 mil på batteri + bensin
http://mitsubishimotors.se/bilar/outlander-phev?gclid=CKncn6Gx0LwCFcuQcgodWBAA4Q
5 mil på bara batteri
80 mil på batteri + bensin
Redigerat:
Finns det ens några rena elbilar att köpa?tlundberg skrev:
Jag håller med din meningsmotståndare. Att Toyotas och Volvos laddhybrider inte säljer som smör beror bara på priset.
Hade jag laddhybrid skulle jag i princip varken behöva ladda hemma eller tanka bilen. "Gratis" drivmedel med andra ord.
Håller med om att inköpspriset är det största problemet. Jag tankar för ca 1000 kr i månaden. Med prisskillnaden mellan elbil och förbränningsmotorer, så tar det minst 10 år innan den tjänat in sig, och batterierna har ofta kortare livslängd än så...
Klart det finns! Att du inte vet om det är för att ingen vill ha dem, för det är så opraktiskt att inte kunna köra långt.Nyfniken skrev:
EDIT: Kollade priset på en Mitsubishi i-MIEV. :x 290000 för en liten pyttebil! :eek:
http://www.blocket.se/stockholm/Mitsubishi_I_MiEV_100__El_Bil_47869979.htm?ca=22&w=3
Så ja, priset är nog rätt avskräckande för många också!
Syrran har en Lexushybrid som tjänstebil, kört den lite grann. Är en rätt märklig känsla när bilen rullar iväg helt tyst.
Den går över på bensin när man kommer upp i en viss hastighet så den mesta stadskörningen samt starter är ju helt ljudlösa. Men den är ju totalt OT för den här tråden.
Den går över på bensin när man kommer upp i en viss hastighet så den mesta stadskörningen samt starter är ju helt ljudlösa. Men den är ju totalt OT för den här tråden.
.. om en ny bil (kostnadsmässigt) stod på tapeten så är Mitsubishi Outlander PHEV rktigt intressant.. maken har ca 4 mil till jobbet (ca 2.5-3 av dem på småslaskvägar..).. skulle nog funka jättebra med lite elhybrid där - för bensinförbrukningen..!
MVH Sandra
MVH Sandra