D09
bra-byggare skrev:
Subaru eller Volvo AWD är väl det enda vettiga jag kommer på som är bra bilar och inte alldeles för oprisvärda som t.ex. Audi quattro, BMW xDrive m.fl. är.

Men nog tycker jag fyrhjulsdrift är värt att ha oavsett att det är dyrare och kostar mer i bränsleförbrukning. Det är en mycket trevlig feature när det är risigt väder ute som nog är värt en del pengar att betala för trots allt. Tycker jag.
Håller med, helt oslagbart att ha det :)
 
Jag har kört med fyrhjulsdrift sedan 2004, då med en Audi A6 Quattro, inne på andra Passat 4Motion sedan dess. Aldrig mer en bil utan fyrhjulsdrift! Det är inte bara på vintern det behövs, även stor skillnad på blöta vägar och att komma iväg i korsningar etc.

Det var bättre koll på bilen med A6'ans permanent quattro jämfört med Passatens haldex som lätt trycker ut bakdelen som på en bakhjulsdriven bil, quattron var lätt att ligga med en kontrollerad fyrhjulssladd genom rondeller.

Personliga reflektioner - Passaten är mer bil för pengarna, motsvarande modell och utrustning så ligger en A6 uppåt 100' över på nybilspriset och det övervägdes inte av tystare kupé som egentligen är den största skillnaden.
 
TheStills skrev:
Nu är ni där igen och slåss om vem som vet vad som är "värst" ... TS frågade efter en bra pendlarbil som klarar snö.. Inte en enorm dragbil. Ullberg försökte dock att dra er tillbaka...
Nej vi skjuter pilar om något helt annat. Att Ts inte ska ha en v8 jeep är ju klarlagt sedan länge. Men en diesel borde kunna stå på listan beroende på vad man har för fetischer i övrigt.
 
Mercedes GLK 220cdi, skatt ca 4000:- om jag minns rätt, bränsleförbrukning 0,65l/mil, 170hk, 350Nm, lagom för två, går att fälla sätet, löstagbar dragkrok, automat men framförallt bättre komfort än de flesta bilar ovan.

Om du mot förmodan lyckas hitta en bra (de säljs fort och har bra andrahandsvärde) bör du betala ca 160kkr för en 2009:a med 10000mil på mätaren.
 
Mercs'en är fina!
 
Hej har själv en jeep jeep GC limited, chippad V8 ca 275 hk drar ung 1,1 på landsväg , undrar om du inte använder gasfoten lite för mycket :)
 
1,1 på landsväg 80 blås är inte svårt. det är stadskörning som är problemet......
 
MathiasS skrev:
1,1 på landsväg 80 blås är inte svårt. det är stadskörning som är problemet......
1,1 på landsväg??? Jisses Amalia, klockade in på 0,48 näst senaste åkturen. Diesel måste ju vara det bästa som hänt människan strax efter uppfinnandet av elden, öl och choklad.
 
Jag gillar min Subaru forester. Som alla subbor m permanent fyrhjulsdrift. Tar sig stadigt fram genom hiskeliga snödrivor. Vänder på en femöring. Hög frigång. Sånt är viktigt för mig som ofta kör på skogsvägar. Drar nån halvliter milen blandad körning.
 
Dalbotös skrev:
1,1 på landsväg??? Jisses Amalia, klockade in på 0,48 näst senaste åkturen. Diesel måste ju vara det bästa som hänt människan strax efter uppfinnandet av elden, öl och choklad.
Iaf det tråkigaste. :p

Min 4wd dodge pickup (bensinare) tog runt 2,4L/mil landsväg, var fortfarande mer skoj per krona än en snåldiesel.

Numera rullar jag i en snålare bil som bara vill ha 1,4 blandat. :)
 
Redigerat:
När vi ändå är offtopic och snackar bränsleförbrukning kommer jag ihåg min gamla cheva S10 pick-up jag kom 24 mil på 75 liter soppa (3,1) 😄 det var fel på databoxen spm jag bytte för 6000 spänn och efter det kom jag 36 mil på en tank (2,1)!! Vilket lyft!! 😄
Osså hade jag en gammal astrimmad ILO (moppe) som jag kom 200m på när jag hade slangat en läskflaska soppa från farsans bil ! 😄
 
Dalbotös skrev:
1,1 på landsväg??? Jisses Amalia, klockade in på 0,48 näst senaste åkturen. Diesel måste ju vara det bästa som hänt människan strax efter uppfinnandet av elden, öl och choklad.
Ja fast tänk vad fjantigt o,48 låter när det kommer ut ur avgasröret......


Men jo, det är lite trist med bränslekostnaden. Synd att små elbilar är så dyrt.
 
MathiasS skrev:
Men jo, det är lite trist med bränslekostnaden. Synd att små elbilar är så dyrt.
Du menar förstås STORA elbilar. :cool:
 
Faktiskt inte. Jag läste detta http://www.automek.com/polo.php och blev skitsugen. Men det är mycket pengar även om man gör det själv. Vi skulle fixa en majoritet av våra bilresor med 50km räckvidd.

Man pratar ju om att det största problemet för elbilarna att vinna mark är att infrastrukturen saknas (laddstationer), men så känns det inte alls. Detta handlar bara om inköpspris.
 
Coolt. Skulle passa utmärkt här på Gotland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.