MaxPax skrev:
Akta dig för Land Rover Freelander. Kompisen hade en som pajjade hela tidena. Det mesta vart nog bytt under tiden den ägdes av denne person och när växellådan rasade blev det lite för mycket...
It's not broken. It's british. :cool:
 
  • Gilla
blue.b
  • Laddar…
ullberg
MathiasS skrev:
Ullberg, jag tror jag förstår vad du letar efter, du har hamnat på ett sidospår nu. Ungefär som att köpa en scheppasåg istället för en bosch.. Detta är vad du egentligen letar efter:
Bra försök men det där är precis vad jag inte letar efter. Att glida runt i en el Camino eller Ranchero är säkert rätt för vissa men för mig saknas karaktären, faktiskt på samma sätt som det saknas (obs: för mig) i en Jeep G C.

Synd också att jänkarna aldrig fattade att göra den AWD från fabriken, och entusiasterna som fixade det problemet missade istället att behålla personbilshöjden (på de jag sett iaf.). Avsaknaden av fyrkrafs gör den dessutom kraftigt OT i tråden, men jag förstår att du missade den detaljen, går man och köper en sänksåg utan klyvkniv bara för att det ska matcha resten av L-boxx-stapeln, ja då har man ett synsätt som inte inkluderar att ta höjd för viktiga detaljer. ;) Själv brukar jag låta funktionen styra mer än märket, och i just sågfallet råkade det, som du ju vet, bli svartgrönt _med_ klyvkniv...

Men för att återgå till topic: om TS vill ha en lite mer turn-key solution så är kanske ingen av dessa "ute:s" det bästa alternativet. Som du sett i tråden finns det många vettiga alternativ, och att få konsensus i en så bred fråga med så många religioner kommer nog aldrig att ske. Jag stod inför samma funderingar själv när jag flyttade lite längre ut i obygden, och bara att göra rätt val mellan en personbil med AWD och något från SUV-segmentet tycker jag är svårt, de har båda sina poänger och nackdelar. Det rationella är väl att gå på lite statistik kring hållbarhet och totalekonomi, men det är svårt att hålla sig till tycker jag...
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Det är en EPA-traktor va?

Du har väl inte körkort förstås :cool:
Jodå har faktiskt körkort och lär ju inte bli av med det heller då det defenitivt inte är något fartvidunder :p

Men om man värderar komfort så finns det nog andra bilar att satsa på.
 
Redigerat:
Toyota Hilux årsmodell 2006 till 2010, dubbelhytt och kåpa över flaket. Dom åker man bra i och man tar sig fram överallt. Ligger över budget i inköpspris men är billig att äga.

Har själv en 08:a som jag är grymt nöjd med.
 
Då kan man ju lika gärna köpa Land Cruiser, det är i princip samma bil fast utan flak. Lastar 700 kg om man har transportbehov, fö.
 
mycke_nu skrev:
Då kan man ju lika gärna köpa Land Cruiser, det är i princip samma bil fast utan flak. Lastar 700 kg om man har transportbehov, fö.
Ja, tänkte mest på om man vill ha låga ägandekostnader då är det bättre med en pickup, exempelvis är skatten lägre.
 
ullberg skrev:
Bra försök men det där är precis vad jag inte letar efter. Att glida runt i en el Camino eller Ranchero är säkert rätt för vissa men för mig saknas karaktären, faktiskt på samma sätt som det saknas (obs: för mig) i en Jeep G C.

Synd också att jänkarna aldrig fattade att göra den AWD från fabriken, och entusiasterna som fixade det problemet missade istället att behålla personbilshöjden (på de jag sett iaf.). Avsaknaden av fyrkrafs gör den dessutom kraftigt OT i tråden, men jag förstår att du missade den detaljen, går man och köper en sänksåg utan klyvkniv bara för att det ska matcha resten av L-boxx-stapeln, ja då har man ett synsätt som inte inkluderar att ta höjd för viktiga detaljer. ;) Själv brukar jag låta funktionen styra mer än märket, och i just sågfallet råkade det, som du ju vet, bli svartgrönt _med_ klyvkniv...

Men för att återgå till topic: om TS vill ha en lite mer turn-key solution så är kanske ingen av dessa "ute:s" det bästa alternativet. Som du sett i tråden finns det många vettiga alternativ, och att få konsensus i en så bred fråga med så många religioner kommer nog aldrig att ske. Jag stod inför samma funderingar själv när jag flyttade lite längre ut i obygden, och bara att göra rätt val mellan en personbil med AWD och något från SUV-segmentet tycker jag är svårt, de har båda sina poänger och nackdelar. Det rationella är väl att gå på lite statistik kring hållbarhet och totalekonomi, men det är svårt att hålla sig till tycker jag...
Jo jag misstänkte just att DU inte tänkte längre än siluetten och så verkade ju caminon ha fler korrekta attribut - är det inte lite hill billy varning där norr om stan?

Faktum är att en Gc saknar allt utom funktion. 3500kg dragvikt,v8 som andas fritt, lågväxel, diffbromsar. Fast det är ju å andra sidan den enda karaktär man vill ha, så då har den väl det också.....

Festoolen föll på att den var för plastig, trots klyvkniv. Punkt.



;)
 
Redigerat:
P
Nu är ni där igen och slåss om vem som vet vad som är "värst" ... TS frågade efter en bra pendlarbil som klarar snö.. Inte en enorm dragbil. Ullberg försökte dock att dra er tillbaka...
 
Jag röstar på ett par snökedjor till nuvarande bil som en tillsvidarelösning. En thule-variant finns från 750:- på mekonomen, och är ett billigt sätt att testa om man faktiskt behöver en fyrhjulsdriven bil. Kedjorna jag länkade i filmen ovan kostar 3000. Går det bra så är det bara att köra vidare, men blir det för mycket framkomlighetsproblem och jävlas-med-snökedjor så vet man det, och kan byta till en fyrhjulsdriven bil.
 
Det är väl ingen som vill hålla på med snökedjor när man skall ut en sväng..
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Efter att ha läst SvD Motors reportage om Dacia Duster kan jag inte rekommendera den direkt som jag nämnde tidigare... Skoda Yeti verkar dock vara ett bättre budget alternativ...
 
mycke_nu skrev:
Det är väl ingen som vill hålla på med snökedjor när man skall ut en sväng..
Såklart inte, men fyrhjulsdriften var ju bara relevant när vägen är igensnöad till den grad att det blir svårt att ta sig fram med tvåhjulsdrift och grannbonden inte hade hunnit ploga. Det kan ju max handla om ett antal tillfällen per år då man måste lägga på snökedjorna.
 
A
Subaru eller Volvo AWD är väl det enda vettiga jag kommer på som är bra bilar och inte alldeles för oprisvärda som t.ex. Audi quattro, BMW xDrive m.fl. är.

Men nog tycker jag fyrhjulsdrift är värt att ha oavsett att det är dyrare och kostar mer i bränsleförbrukning. Det är en mycket trevlig feature när det är risigt väder ute som nog är värt en del pengar att betala för trots allt. Tycker jag.
 
pelpet skrev:
Såklart inte, men fyrhjulsdriften var ju bara relevant när vägen är igensnöad till den grad att det blir svårt att ta sig fram med tvåhjulsdrift och grannbonden inte hade hunnit ploga. Det kan ju max handla om ett antal tillfällen per år då man måste lägga på snökedjorna.
Ja, vissa hustrur kanske inte har något emot att lägga på snökedjor i beckmörker och drivande snö när de kört fast på väg hem, men jag kan lova att de flesta, däribland min, har det. ;)
 
D09
Skaffa assistansförsäkring och låt dom dra loss dig varje gång ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.