Har du inte testat husqvarnas batterisåg så skulle jag rekommendera dig att göra det innan du bestämmer dig.
Ska du kapa stammar över 30cm på löpande band så är den klen men ska du kapa ett träd och gärna hade sluppit avgaserna så är den en fröjd att arbeta med.
Ska du kapa stammar över 30cm på löpande band så är den klen men ska du kapa ett träd och gärna hade sluppit avgaserna så är den en fröjd att arbeta med.
Har använt både Huskvarna och stihl och det är hugget som stucket. Köp det de säljer närmast dig så hur har nära till reservdelar och service.
Batteri alltså, hur stora träd kan man ta med med den?A Alexn72 skrev:
En lätt och smidig såg är denna Stihl.
https://www.stihl.se/STIHL-produkte...ör-hem-och-fritid/2102612-110/MS-194-C-E.aspx
Har bl.a. en gammal modell av denna. För det lilla som du ska använda den till får du en såg som fungera även efter 20 år.
Blås rent luftfiltret och tanka alkylatbensin så är det inga problem.
https://www.stihl.se/STIHL-produkte...ör-hem-och-fritid/2102612-110/MS-194-C-E.aspx
Har bl.a. en gammal modell av denna. För det lilla som du ska använda den till får du en såg som fungera även efter 20 år.
Blås rent luftfiltret och tanka alkylatbensin så är det inga problem.
Husägare
· Södermanland
· 123 inlägg
Rekommenderar Stihl.
Om du bara har ett engångsjobb på lut behöver du väl inte tänka på så mycket, men ska du såga mycket ska du absolut tänka på vikten. Många små träd så är ju mindre cc och mindre svärd att föredra.
Vilken säkerhetsutrustning du tänker använda är upp till dig, men använd åtminstone skyddsglasögon, sen byxor.
Själv sågar jag mycket sällan utan hjälm och byxor.
Om du bara har ett engångsjobb på lut behöver du väl inte tänka på så mycket, men ska du såga mycket ska du absolut tänka på vikten. Många små träd så är ju mindre cc och mindre svärd att föredra.
Vilken säkerhetsutrustning du tänker använda är upp till dig, men använd åtminstone skyddsglasögon, sen byxor.
Själv sågar jag mycket sällan utan hjälm och byxor.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 627 inlägg
I min värld är sågen det billiga och skyddsutrustningen det dyra när det kommer till motorsågande.
En vettig såg får man inom den angivna budgeten, men jag skulle rekommendera skyddsbyxor, kängor, hjälm och handskar för minst samma pengar om du inte redan har det.
En vettig såg får man inom den angivna budgeten, men jag skulle rekommendera skyddsbyxor, kängor, hjälm och handskar för minst samma pengar om du inte redan har det.
Medlem
· Halland
· 4 100 inlägg
Köp hellre beg proffsåg än amatörmärken. Hva och Stihl är det som gäller. En 20-30 år gammal Hva gör fortfarande jobbet men köp inte Partner eller Stiga. Billiga sågar har ofta vevhus i plast och är rent allmänt skräp. Dessutom brukar de sakna bra slagskydd. Kolla runt lite vilka butiker som har rea. Själv har jag en Hva242 xpg som troligen körts över av en traktor, samt en nyinköpt Hva359 för 4500 (rea för 10 år sedan). Båda levererar. Kolla av prisjakt och andra ställen, köp som sagt gärna beg från ensetiös butik men köp en proffsåg.
Medlem
· södemanland
· 707 inlägg
Stihl Ms 251... så nära proffs såg en amatör såg kan komma...
funkar bra till det mesta!
Pris ~4.500-5000 gissar jag.
funkar bra till det mesta!
Pris ~4.500-5000 gissar jag.
Håller med. Det är viktigare vilken modell man väljer än vilken tillverkare. Husqvarna tex har proffsmodeller som är tillverkade i sverige och i princip är oförstörbara, de bara funkar år efter år om man inte fullständigt vansköter dem. Tex har jag kvar två av farsans sågar från 80-talet, en 238 SG samt en 266 XP och de funkar hur bra som helst. Har dock en rätt ny 550 XP till dagligt bruk eftersom den har något bättre ergonomi samt autotune på förgasaren så man slipper pillra med justerskruvarna.A Anders_Nilsson skrev:Köp hellre beg proffsåg än amatörmärken. Hva och Stihl är det som gäller. En 20-30 år gammal Hva gör fortfarande jobbet men köp inte Partner eller Stiga. Billiga sågar har ofta vevhus i plast och är rent allmänt skräp. Dessutom brukar de sakna bra slagskydd. Kolla runt lite vilka butiker som har rea. Själv har jag en Hva242 xpg som troligen körts över av en traktor, samt en nyinköpt Hva359 för 4500 (rea för 10 år sedan). Båda levererar. Kolla av prisjakt och andra ställen, köp som sagt gärna beg från ensetiös butik men köp en proffsåg.
Även hos Stihl skiljer det mycket mellan "konsumentmodellerna" och proffsvarianterna även om de vid en snabb anblick kan se lika ut. Själv föredrar jag Husqvarna framför Stihl men det är väl eg en smaksak, beror som tidigare sagts på vilken handlare man har nära till hands och vad ens kompisar kör, så att man inte riskerar att bli utfryst för att man köpt fel märke
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 100 inlägg
Jag menar Partner som det är idag, inte det gamla riktiga Partner. Har själv en röjsåg Partner B422x som är av indudttikvalitet, men det var på den tiden.C cpalm skrev:
Jo, just det, för enstaka fällningar. Men jag fick uppfattningen at TS ville såga lite mer än såHandyman 1 skrev:
Handyman 1 skrev:
Har också en stiga sp372 från jula(800kr på black friday) och den duger ju till att kapa upp ved samt enstaka enkla trädfällningar men ska man köra på hobbynivå ens så bör man leta annat.A Anders_Nilsson skrev:
Vet inte hur det ser ut med stihl men husqvarnas riktmärke är väldigt trevligt när man ska fälla med lite precision.
Och som sagt, skyddskläderna är viktiga. Stövlar/kängor och byxor är viktigast.