C cpalm skrev:
De gamla Partner-sågarna var det väl inget fel på(?) Är nöjd med min iallafall...
Partner var ett proffsmärke och producerade mycket fina sågar. Blev uppköpta osv, landade i Electrolux-koncernen och Husqvarna. Jag köpte en mot slutet av deras ”era” och det är en modell som är identisk med motsv Husqvarna-modell, tillverkades just i Huskvarna för den delen.

Fungerar helt fantastiskt bra fortfarande, en lätt och stark såg typ ”semi-pro” på ca 3 hk vilket räcker bra till det mesta av fällning och kvistning, litet kapande för vedklyven. Ska det nötas länge på vedbacken med grov kapning hade jag valt betydligt kraftigare såg runt 60cc.

A och O om man har litet lättare sågar är att inte ha för långa svärd och ha en riktigt bra och skarp kedja, gärna typ ”slimcut”.
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Batteri alltså, hur stora träd kan man ta med med den? :thinking:
Jag har 14 tums 1.3mm till min men den levereras med 12 eller 14 men 1.1mm.
20cm stam funkar helt okej 10cm utan tvekan.
Jag tar batterisågen om det är under 30cm alla dagar. Om jag måste fälla något som är 30 plus så fäller jag med Husqvarna 365 bensin. Och går direkt över till batteri när stammen är under 20cm.
Jag har 3 batteri men man klarar sig på 2 batteri och en snabbladdare.
Ska man ut i skogen och fälla och såga upp 10 träd i färdig vedlängd för kaminen på ett bräde så får man dock tänka om.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Partner var ett proffsmärke och producerade mycket fina sågar. Blev uppköpta osv, landade i Electrolux-koncernen och Husqvarna. Jag köpte en mot slutet av deras ”era” och det är en modell som är identisk med motsv Husqvarna-modell, tillverkades just i Huskvarna för den delen.

Fungerar helt fantastiskt bra fortfarande, en lätt och stark såg typ ”semi-pro” på ca 3 hk vilket räcker bra till det mesta av fällning och kvistning, litet kapande för vedklyven. Ska det nötas länge på vedbacken med grov kapning hade jag valt betydligt kraftigare såg runt 60cc.

A och O om man har litet lättare sågar är att inte ha för långa svärd och ha en riktigt bra och skarp kedja, gärna typ ”slimcut”.
Japp, jag kör 13 tum på 242:an och 15 tum på 359:an. Och köp 1.5mm kedja så blir det mindre sladdrigt. Och köp ett filset och lär dig fila. Vad gäller skyddsutrustning så vill jag rekommendera en hjälm med visir, gör arbetet mycket smidigare.
 
Helt rätt, fila, fila, fila.....
Finns inget så tröttande som när man lånar en såg med slö misshandlad kedja och den ger ifrån sig fin "sågspån".
Alltid fila efter avslutat arbete så att den är färdig att använda nästa gång den ska användas.
Till ts behov tycker jag man ska välja snällare kedja, en vanlig 1.1-1.3 mm räcker bra och passar mindre motorer med 30cm svärd.
Behövs större såg och längre svärd för fällning börjar vi närma oss trädstorlekar som kräver mera kunskap, bättre att lära sig göra riktiga instick med säkert hörn.
Jag kör 90-95% med min lilla såg som idag är en Stihl MS 201 och ts klarar sig troligtvis med liknande såg för hemmabruk. Jäkligt skönt när man kvistar att komma ned i vikt.
Kan sedan låna större sågar om det behövs, men i ts fall kanske det då är bättre att ta hjälp.
(lita inte på Magham här i forumet när han skriver att du behöver minst Stihl MS 880);)
 
Redigerat:
Håller med om att hjälm med visir är viktigt, en torrgren i huvudet vid fällning känns.
 
Gamla Bettan 192'an fick följa med idag och ta hand om en nedblåst sälg. Påstår att lära sig fila kedja kommer vara en viktigt, för om du har upp till 4000 så kan du välja en märkessåg och stirra dig inte blind på diverse data om du väljer en Stihl eller Husqvarna.
En motorsåg av märket Stihl vilar på en hög med nedsågade sälgstockar och grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Åxå köpt en Stiga på Jula (minns inte beteckning) men vilken skit såg, okej att såga ved med, knappt... fyndat en HQV 254 fr 80-talet, rena drömmen i jämförelse .
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Donald-Duck och 1 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Allt i ett, strax över budget.
Jag kör själv med 435 fast TrioBreak - Sjukt nöjd med den sågen som klarat allt jag behövt den till. Skogstomt och det faller ett par träd per år.
[länk]
Gillar starkt det paketet!
Flera skulle göra så.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Helt ok paket, kör på det!
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Om du har 4000kr tycker jag du ska köpa sågskyddsstövlar för 700, brallor för en tusing, en begagnad fin 242xpg för 2000kr eller en välanvänd 346:a eller 550:a för samma peng.
Klarar du att skaffa en hjälm med visir och hörselskydd för 300kr är du hemma.

För 2000kr kan du nog skaffa skyddsutr och en kinesisk skitsåg, men hyr hellre profsgrejor...
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Kommer du gå mycket eller mest stå på ungefär samma ställe? Stövlarna är ingen höjdare om man ska förflytta sig längre sträckor.
 
Kolla med lokala studiecirklar och utbildningsförbund.

En motorsågsutbildning (kurs AB) är en bra investering enligt mig. Kanske inte för 15.000kr som en del tar, men en studiecirkel eller abf är prisvärd kunskap.

I övrigt rekommenderar jag också stihl ms251, extremt prisvärd "bonnsåg".
 
Jag kompletterade mina Husqvarna med en Dolmar 420 för några år sedan och har sågat väldigt mycket med den, kan ärligt inte säga att Husqvarna är bättre på något sätt.

Dolmar ät typ Europas Husqvarna dessutom...

Här är ett bra paket som räcker långt
https://www.ebay.de/itm/222946667431
 
Ujj verkar som min budget inte räcker så långt med andra ord om jag inte ska börja leta på blocket?

Var på min lokala Bauhaus igår och de hade endast två stycken Stiga bensin. De låg på 3,3k men jag vill nog ha en Stihl eller Husqvarna som ni tipsar om, så det blir väl att beställa på nätet.

Tack för alla tips, skönt att slippa köpa något dåligt jag får spara lite till för kvalitet :geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.