Tror du menar ”säkra hörnet”. Detta är en litet senare innovation, inget jag stötte på när jag arbetade som huggare i början av 80-talet. Men det är inget svårt att lära sig, bidrar en hel del med ökad kontroll vid fällning. Inte minst detta att man avvakta litet tills man tycker vinden ligger perfekt innan man lägger sista snittet efter att ha bankat in kilar osv - perfekt. Använder dessa nyare fälltekniker flitigt idag som ägare av litet skog.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Instick och säkra hörn med kil är bra, leta upp en video som beskriver det så blir du tryggare när du fäller och kan även trimma till brytmån
 
A AndersS skrev:
Det var väl det knepet du skulle undvika att lära dig:cool:
Gammalt sätt som inte längre behövs med nya lättstartade sågar, är den svårstartad fixar man sågen istället.
Och erkänner att jag också fick lära mig det, men har idag slutat med det.
Exakt. Fullständigt livsfarligt. När det gäller motorsågar ska man inte lyssna på "gubbar", de har en massa olater för sig som de tror är helt OK bara för att just de inte lyckats såga sig i benet (ännu).
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Tror du menar ”säkra hörnet”. Detta är en litet senare innovation, inget jag stötte på när jag arbetade som huggare i början av 80-talet. Men det är inget svårt att lära sig, bidrar en hel del med ökad kontroll vid fällning. Inte minst detta att man avvakta litet tills man tycker vinden ligger perfekt innan man lägger sista snittet efter att ha bankat in kilar osv - perfekt. Använder dessa nyare fälltekniker flitigt idag som ägare av litet skog.
Ja, det gäller att inte ha bråttom när man ska fälla träd.
 
F Freddan#1 skrev:
Tänk på att ta en större modell än du behöver för då har man bättre marginal.
Håller inte med. Snarare tvärtom, välj en modell med bra effekt vs vikt om du ska traska runt med den en arbetsdag med omväxlande fällning och kvistning. Ha ett relativt kort svärd kring 13-14 tum och en riktigt bra och vass kedja. Ska det fällas grövre träd är det givetvis praktiskt att ha en litet större såg till hands med längre svärd och mer effekt men det är en såg som inte används mer än nödvändigt pga vikten och otympligheten vid kvistning.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte skriva en moralpredikan om vad man ska tänka på och vilken utrustning man ska man med/på sig. Men det står nog redan på flera andra ställen.
Jag nöjer mig med ett tips. Lär dig från början att hålla vänster tumme runt bygeln. Det var det svåraste för mig att lära om när jag gick kurs. Jag lade den på bygeln som när man kör traktor utan styrservo.
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Ny Stihl MS 194 C motorsåg på ett bord med manual och förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är den här! Min första egna motorsåg. En Stihl MS 194 C. :love::love::love:
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
[bild]
Nu är den här! Min första egna motorsåg. En Stihl MS 194 C. :love::love::love:
Ja, det är en väldigt tymplig såg, utan att för den saken kännas som en leksak. Utmärkt att ha till kvistning och klena bestånd. Bra köp!
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Miljövänligaste kedjeoljan
Plastflaska med Xtra rapsolja etikett mot vit bakgrund, föreslagen som miljövänlig kedjeolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mattiasp mattiasp skrev:
Ja, det är en väldigt tymplig såg, utan att för den saken kännas som en leksak. Utmärkt att ha till kvistning och klena bestånd. Bra köp!
Har du inte kollad bilden tidigare i tråden där jsg tagit hand om en nedblåst sälg med en gammal 192;)
14" svärd på 194an och instick klarar de flesta träd ts kommer att ge sig på.
Har tillgång till större sågar men då ska det vara grovt och kanske på vedbacken där man bara matar på :D
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
A AndersS skrev:
[bild]
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
Du kommer bli nöjd, se bara till att sedan fila kedjan åtminstone varannan tank.
 
Nackdelen med många miljövänliga oljor och lite användande av sågen är att det kan kleta igen. Men det kanske blivit bättre idag.
 
Rapsolja och frost är ingen bra kombination, glycerolet fäller ut och bäckar igen vad som helst. Vid plusgrader fungerar det säkert jättebra. Jag har haft en miljöolja från huskvarna som jag fick göra rent efter. Men då hade sågen stått ganska länge. Blir nog mineralolja för mig tyvärr så länge som jag kör så lite som jag gör.
 
Samma här, kör på en mineralolja.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.