Och då har vi kvar de situationer som kanske inte är lika vanligt förekommande men trots allt resulterar i olyckor.
Ska bara såga det här lilla, på vedbacken är det bara, vill inte tala om dumheten man gjort, etc.
 
A Alexn72 skrev:
Ett annat tips är att alltid kolla var du vill att trädet ska hamna. Sen utföra fällningen och sen gå tillbaka och kolla om trädet hamnade där du ville.
I början handlar det mest om att se och förstå.
Håller med. Ta tid på dig att göra "gångjärnen" (brytmån) I rätt riktning.
Jag brukar justera detta rätt länge och faktiskt får jag trädet dit jag vill numera. Glöm det där att snabbt såga ur en kil åt det hållet du vill ha det, då blir brytmån ojämn och trädet kan vrida sig när det faller.
 
galento
Den här Homelite C9,an från 1963/64 har ju stått i
ett uthus i 45 + år. Att vara skogsarbetare förr var
nog ingen enkel sak . 85 cc och när man känner
kompet i snöret förstår man varför instruktionsboken
visar att högerfoten ska vara i bygeln. Får se om det
blir tillfälle att få igång den.
Gammal Homelite C9 motorsåg från 1963/64 täckt av sågspån och löv, liggandes på trätrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är absolut ingen skogsarbetare själv men vi har några ha
skog till fastigheten. För min egen del brukar jag kapa stockarna
i kubbar när de hänger i griplastaren,sparar ryggen och bekvämt att
stå upprätt och kapa. Har också hänt att jag dragit ned träden
med wire kranen efter att ha kapat kil och det har funkat bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Lår den vara som kuriosa utan att göra den startbar så du inte också lockas att även se om det går att såga med den.;)
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Håller med. Ta tid på dig att göra "gångjärnen" (brytmån) I rätt riktning.
Rätt riktning är intressant. Vi hoppar över att det blåser utan ser till trädet, vissa träd har en naturlig fällriktning och alla andra riktningar innebär extra åtgärder.
Så när man vill "får jag trädet dit jag vill" kan det krävas att extra tryck/draghjälp och har man inte tillgång till det, avbryt om det det innebär risker.
För att med handkraft försöka trycka ett lite större träd i motsatt riktning mot den naturliga fällriktning är ingen bra ide för du orkar inte det. Och det är inte kul med ett fällkapat träd som inte vill gå ned:cool:
 
galento
A AndersS skrev:
Lår den vara som kuriosa utan att göra den startbar så du inte också lockas att även se om det går att såga med den.;)
Ja denna orkar man nog inte bära omkring i skogen :surprised:
Vore intressant att se om den startade men man kan
ju ta av svärd och kedja för säkerhets skull. Att såga
med den känns ju lite onödigt riskabelt :thinking:
 
Jag och brorsan köpte ngn ranchermodell från qvarna med triobrake. Kommer inte bli en såg utan triobrake igen så mycket kan jag säga. Vi kraschade dock kastskyddet på en av de sågarna vid ett stallbygge i somras. Ngn hundring så är man igång igen.

Husqvarna motorsåg modell 445 med triobrake och kastskydd, stående mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

farsan körde mycket länge med en Husqvarna 40, jag har en partner 400 (samma såg)... och det har sågats förbannat mycket ved med de såkallade ”leksakssågarna”.
 
Här har ni en riktigt bra instruktionsfilm som först dissekerar varje enskilt moment och förklarar noga, sedan exekverar alla dessa moment på de typ två minuter det tar att göra detta för en som kan det här.

Se, lär, njut.

 
  • Gilla
Torbjärn och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Jag tar gärna emot tips från erfarna motorsågsanvändaren. Jag behöver en som tar sig igenom stock på 35-40 cm diameter (Har fält en del träd som ska bli ved). Jag har köpt 2 st motorsåg innan men är inte riktigt nöjd.
Tacksam för förslag på som klarar av jobbet men ändå prisvärt.
 
AllTheWay AllTheWay skrev:
Hej,
Jag tar gärna emot tips från erfarna motorsågsanvändaren. Jag behöver en som tar sig igenom stock på 35-40 cm diameter (Har fält en del träd som ska bli ved). Jag har köpt 2 st motorsåg innan men är inte riktigt nöjd.
Tacksam för förslag på som klarar av jobbet men ändå prisvärt.
Stihl MS 391 med 40 cm svärd kanske.
 
  • Gilla
Jormen
  • Laddar…
Fairlane
AllTheWay AllTheWay skrev:
Hej,
Jag tar gärna emot tips från erfarna motorsågsanvändaren. Jag behöver en som tar sig igenom stock på 35-40 cm diameter (Har fält en del träd som ska bli ved). Jag har köpt 2 st motorsåg innan men är inte riktigt nöjd.
Tacksam för förslag på som klarar av jobbet men ändå prisvärt.
Vad har du köpt för sågar innan (så man får ett hum om vad du kräver)?
Är begagnat intressant?
Tänkt prisnivå?

Själv har jag tagit mig igenom lite tjockare björkar än så med en 1000-kronorssåg (nypris). Sågen fungerar för mitt ändamål och jag har lite svårt får att kassera grejer som fungerar, men skulle jag köpt ny idag skulle jag betalt för en lite kraftigare variant. Jag funderade på begagnat när jag köpte min, men då kunskapsnivån var noll vågade jag inte. Idag hade jag nog letat begagnat.
 
Med 13-tumssvärd tar man enkelt ner 40-50 cm diameter träd och en liten 2,5-3 hkr såg, krävs bara litet teknik. Om det är i undantagsfall så inga problem men såklart är det mer regel än undantag så skulle jag välja minst 16" svärd och motsvarande kraftigare såg för att orka med utan att sacka. Sågen ska orka att köra instick rätt in i stocken utan att tveka annars är den för klen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
AllTheWay AllTheWay skrev:
Hej,
Jag tar gärna emot tips från erfarna motorsågsanvändaren. Jag behöver en som tar sig igenom stock på 35-40 cm diameter (Har fält en del träd som ska bli ved). Jag har köpt 2 st motorsåg innan men är inte riktigt nöjd.
Tacksam för förslag på som klarar av jobbet men ändå prisvärt.
En Hva 450?
En MS261?

lite dyra sågar, men för en hobbysågare som jag håller den 20år.
 
Minimum är väl en 40 eller 45-kubikare med 13 tums svärd.

Stihl och Husqvarna är de två märkena som är värda att köpa i dag.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Med 13-tumssvärd tar man enkelt ner 40-50 cm diameter träd och en liten 2,5-3 hkr såg, krävs bara litet teknik. Om det är i undantagsfall så inga problem men såklart är det mer regel än undantag så skulle jag välja minst 16" svärd och motsvarande kraftigare såg för att orka med utan att sacka. Sågen ska orka att köras rätt in i stocken utan att tveka annars är den för klen.
Precis, behövs inte någon monstersåg.
Jag gjorde baklänges, köpte stora sågen, som jag får lida över ( inte lider jag, men mindre såg hade varit smart) lite i onödan. Släpar nog runt på 7,5-8kg såg. När jag klarat mig med en 5kg såg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.