Fairlane
useless useless skrev:
Jag skulle inte köpa någon bensindriven såg idag för att "bara" såga ved någon gång per år.
Ungefär så tänker jag också. Jag har en såg som går på 230V som fixar stockar av den storlek som AllTheWay talar om. Den kör jag hemma där den når. Sen har jag en billig bensindriven såg också, för de tillfällen där jag inte kan nå med el. Eluppvärmda handtag kan jag förstå är skönt om man regelbundet står ute i kyla och såga, men om man sågar mindre mängder och inte har akut bråttom så kan det ju vara en finess som är onödig att betala för.

Det blir lite som när man talar skruvdragare etc, är det inte proffsverktyg så går det inte att använda, men för någon som använder sina billigare verktyg någon gång om året så fungerar det ändå av någon märklig anledning.
 
galento
A AndersS skrev:
Jag kör mycket med en äldre MS192 och vill inte byta till tyngre om inte nöd och tvång kräver det ;)
Använder MS194,an en del för den känns ju lättare än Huskvarna 445,an som vägde
6 kg tankad. Har dock märkt att den kan vara lite svårstartad efter man tankat den och
i manualen står det också att förgasaren kan bli för varm så den bör svalna.

Stod i vedhögen och kapade i timmar igår med 445,an och det är ju bara att tanka
och köra på med den.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Cheesen
useless useless skrev:
Jag skulle inte köpa någon bensindriven såg idag för att "bara" såga ved någon gång per år.
Jag skulle inte köpa en batteridriven såg av den anledningen...
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Jag kör en nätdriven på "vedbacken". Otroligt smidigt att bara trycka på knappen och slippa hålla på en halv dag för att få igång bensinmotorn som har stått och kleggat igen sen förra året.

Kör med batteridriven röjsåg av samma anledning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
useless useless skrev:
Jag kör en nätdriven på "vedbacken". Otroligt smidigt att bara trycka på knappen och slippa hålla på en halv dag för att få igång bensinmotorn som har stått och kleggat igen sen förra året.

Kör med batteridriven röjsåg av samma anledning.
Men du använder dina saker mer än sporadiskt en gång per år.
Min erfarenhet av batteriredskap är att det är ingen bra brukar frekvens för att få batterierna att fungera i längden. Det blir oftast en oerhört dyr driftmetod om du behöver köpa nya batterier efter kanske 15 timmars arbetstid. För att inte tala om miljöpåverkan.
 
Röjsågen använd kanske 10 gånger under ett par månader på sommaren. Varför skulle moderna batterier ta skada av att inte användas på ett knappt år?

Batterierna går ju dessutom att använda i andra maskiner.
 
Har en https://www.makita.se/product/duc306.html som jag är jäkligt nöjd med, ska man inte regelrätt använda den för att fälla fullvuxna träd varje gång utan oftast ta mindre träd och kapa upp grenar och liknande är den ju otroligt pigg och smidig. Det är ju som att såga i smör och med två fulladdade batterier räcker det oftast att köra en omgång så man är lagom möra ta en gofika o ladda batterierna och så kör man ett pass till. Men för att vara tydlig jag skulle inte ta med den ut i skogen för regelrätt avverkning men nog går det att fälla stora träd med den men det kortare bladet gör att man får jobba sig runtomkring vilket tar längre tid för ett sådant moment så jobbar man på tid och stora träd är huvudmålet är den ett dåligt val. För normal lite större skogstomt med en del slyskog och tallar som tappar mindre stockar mellan varven är den ypperlig.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Jonsered cs2137 sedan nästan 20 år som bara går och går. Jonsered och Husqarna är väl samma sågar numera?. 13" svärd på som standard. Jag har monterat ett 14" svärd nu vilket den är specad för att klara. Med vass kedja har den klarat allt jag begärt av den. Liten och smidig att ha med ut i skogen likväl som att hantera enklare jobb i trädgården. Ibland har den stått still i upp till två år och startar utan protest när den väl behövs.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Använder MS194,an en del för den känns ju lättare än Huskvarna 445,an som vägde
6 kg tankad. Har dock märkt att den kan vara lite svårstartad efter man tankat den och
i manualen står det också att förgasaren kan bli för varm så den bör svalna.

Stod i vedhögen och kapade i timmar igår med 445,an och det är ju bara att tanka
och köra på med den.
Intressant, då har man ändrat i konstruktion. Har aldrig haft startproblem, men orkar inte mera än tre tankar i skogen ev. med en filning. Men den kräver 4-5 pumpningar på blåsan som kall. Har du testat att pumpa några gånger med varm såg?
Kör nog aldrig mera än två tankar på vedbacken, max 4-5 kbm i sträck.
 
Nyslipad kedja, då går alla sågar bra. Men halvslö då kan alla sågar prestera dåligt, rent av slö kedja, då skär alla sågar. Dvs cylinder och kolv+ringar smälter. Och en kostnad står framför ägaren. Så vass kedja är det som har stor betydelse för hur länge en såg håller.
Jag handfilar, det räcker för mina husbehov, är ingen expert. Men att lägga 10min på fila inför större sågövning är enligt mig viktigt. Det går att lära sig mängder om olika tekniker, profiler och typ av form på tänderna. Jag kör fortfarande rundfil, det är lagom för mig som amatör/hobbysågare ;)

Youtube erbjuder mängder med tips tricks och div självutnämnda filexperter. :crysmile:
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att en nätdriven kan funka hemma. En batteridriven skulle jag däremot inte satsa på alls om jag inte hade planer på att nyttja den mycket i såna miljöer där man inte får väsnas. För dom är både dyra och håller inte för evigt, jag har kört slut på några Husqvarna-batterier, dom kostar en hel del. Jag har dessutom bränt tre laddare under åren.

En bensindriven såg ”kleggar” inte igen när den står still om man tankar den med akrylatbensin. Jag har haft en såg still i över fem år och den gick igång precis som om jag hade haft den igång dagen innan. Förr, innan jag gick över till akrylat var det dock ofta grinigt att starta en oanvänd såg efter en säsong på hyllan..:)

Jag tycker inte 8 tusen är så mycket. Vill man inte ha den kvar kan man nog utan sälja den i igen för 5000+. Och skulle man ha den kvar kommer den starta plikttroget om 10 år igen..:)
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Och beträffande tankar kring kedje/sågolja finns det möjligheter med rapsolja, dock kläggar den var d längre uppehåll.

Kör också endast akrylat, Aspen är det i just nu. Min såg har stått 3månader, startar på 2-3 ryck varje gång. Har även bytt på röjsåg och grästrimmer, liten injustering av förgasare, sen är allt klart.

Finns div förespråkare av bensin och tvåtaktsolja, men jag tror kan F1 köra på akrylatbensin kan min Hva såg göra det också.
 
En Stihl MSA 220 C-B med ett 300S batteripack och laddare går väl på runt 8000 men klarar det du är ute efter utan minsta tanke på brist på kraft. Du har förvisso likväl kedjeolja att tänka på men i övrigt slipper du allt med gammal bensin, förgasare den sätter sig osv. Modernt batteri, ladda och köra. Dessutom rimligt ljudlös och diskret vilket jag tycker är en otrolig fördel när man ska kapa ved och inte bor som en erimit
 
M myrstack skrev:
... i övrigt slipper du allt med gammal bensin, förgasare den sätter sig osv
Det envisas vidare med det här argumentet har jag märkt. Men vill man inte ta till sig hur man ska göra så vill man inte antar jag. Då är batteri kanske lösningen trots allt. :)
 
Ja, jag kan inte påstå att bensin är något stort problem om man hanterar det på rätt sätt. Men har man kört med el eller batteri så inser man att det inte bara är omaket med att dra i snöret 5-6 gånger och prima/choka som är problemet. Det är ganska skönt att överhuvud taget slipp tanka, byta/rengöra luftfilter, motorljudet, etc...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.