C
M myrstack skrev:
En Stihl MSA 220 C-B med ett 300S batteripack och laddare går väl på runt 8000
Snarare runt 10', sen behöver du minst ett extra batteri om du inte vill ta väldigt långa fikaraster = +3 500 kr.
Batterisågarna är trevliga, men inget för fattiglappen. Svårt att motivera det priset om den inte används så ofta.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Batterier brukar inte fungera så bra i kallväder och det är ju på vintern man hugger.
Dessutom tror jag inte att två batterier motsvarar fyra tankar bensin som är ungefär vad en hobbyhuggare brukar kunna hinna köra upp på en dag.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Dessutom tror jag inte att två batterier motsvarar fyra tankar bensin som är ungefär vad en hobbyhuggare brukar kunna hinna köra upp på en dag.
Inte så långt ifrån faktiskt skulle jag gissa, beroende på batteristorlek, kedja och hur stor andel av tiden som är tomgångskörning. Kyla har jag inte heller upplevt som ett problem. Men poängen med två batterier är så klart att hela tiden ha ett i laddaren och ett i sågen. Det förutsätter med andra ord att man har tillgång till el i närheten.
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Nu har ju TS redan köpt en såg men jag fick en Husqvarna 51 för 7år sedan som gick klockrent till förra året. Fick byta cylinder och kolv till en materialkostnad av 800:-. Nu går den fint igen, både att fällla/kvista med samt att kapa på vedbacken. Stark såg som inte behöver så mycket varv för att orka.

Men man ska nog inte vara rädd för att meka lite med så gammal såg.
 
useless useless skrev:
Ja, jag kan inte påstå att bensin är något stort problem om man hanterar det på rätt sätt. Men har man kört med el eller batteri så inser man att det inte bara är omaket med att dra i snöret 5-6 gånger och prima/choka som är problemet. Det är ganska skönt att överhuvud taget slipp tanka, byta/rengöra luftfilter, motorljudet, etc...
Man tappar så mycket trevligt skulle jag säga :rofl:
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, jag kan inte påstå att bensin är något stort problem om man hanterar det på rätt sätt. Men har man kört med el eller batteri så inser man att det inte bara är omaket med att dra i snöret 5-6 gånger och prima/choka som är problemet. Det är ganska skönt att överhuvud taget slipp tanka, byta/rengöra luftfilter, motorljudet, etc...
Min gamla trimmade Partner 410 ccs från tiden när de gjordes i Husqvarna startar lika lätt som den alltid gjort - startknapp på, choke ut, dra en 4-5 ggr på startsnöret tills den tänder, in med choken dra in gång till och den är igång på förhöjd tomgång. Gasa till och den går ner i normal tomgång. Piece of cake, alltid exakt samma startbeteende även om man skulle haft den stående ett halvår-år.

Måste säga att en del av upplevelsen är det pigga racingljudet, den supersnabba accelerationen och den ursinniga avverkningshastigheten man får i en såpass lätt såg. En bra och skarp kedja, kort 13" svärd av bra kvalitet bidrar.

Luftfilter, kanske rengjort 1 ggr per säsong vilket tar fem minuter. Tändstift, faktiskt aldrig bytt detta på de dryga 20 år jag haft den. Kör enbart Aspen 2T alkylat, och mineralbaserad kedjeolja pga problemen jag fick när jag testade bioolja /rapsbaserad - blev som tuggummi under stilleståndsperioder och ett helsike att göra rent. Enda jag fått byta är startknappen som gav upp efter ca 10 år, plus givetvis ett antal svärd och sågkedjor över decennierna.

Enda lilla saken är att fjädrarna för avvibrering är litet klena, funderar på att byta dessa om jag kan hitta rätt modell.
 
M myrstack skrev:
Du har förvisso likväl kedjeolja att tänka på
Lite nyfiken bara, hur vet man att det är dags att fylla på olja på en batterisåg? Eller blir det när kedjan låser sig som man kommer på det.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen
useless useless skrev:
Röjsågen använd kanske 10 gånger under ett par månader på sommaren. Varför skulle moderna batterier ta skada av att inte användas på ett knappt år?

Batterierna går ju dessutom att använda i andra maskiner.
Ja grejen är den att ett modernt litium batteri förstörs om laddningen sjunker för lågt, vilket kan ske om du inte är noga med underhållet. Har råkat ut för det när jag hade batteridriven grästrimmer. 10 månader var för lång tid utan bruk för batterierna.
 
Sedan kan man ju kika lite långsiktigt med. Min såg är från -98 och har gått utan större åtgärd tills för något år sedan då jag fick investera 800:- i ny kolv och cylinder. Hur många batterier hade det gått åt på 25år? Och hur mycket pengar hade det kostat under tiden.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Lite nyfiken bara, hur vet man att det är dags att fylla på olja på en batterisåg? Eller blir det när kedjan låser sig som man kommer på det.
Det är samma princip så kan man det ena borde man kunna det andra.
När man kör bensin har väl de flesta vanan att fylla kedjeolja när man tankar. På en batterimaskin kollar man vid motsvarande moment vid laddning. Oavsett drivkälla så nyper det om man glömmer
 
En sak som irriterar mig när jag kollar på batterisågar är att effekten oftast inte anges. Ja såklart att jag har kollat på olika alternativ, vet att tex arborister gillar batterisågar när de är uppe och klättrar i träd och fullt begripligt.

Det som spelar roll för mig som "allround skogsägare" / hugga ved för husbehov är ett vettigt vikt/kraftförhållande, tycker inte att jag kan acceptera sämre avverkningsprestanda än med en bra bensinsåg i motsvarande viktklass. Man anger typiskt spänning på batteriet vilket inte säger ett skvatt. Sällan presenteras ärliga effektuppgifter som kan ställas mot en bensinsåg med viss kW / Hkr effekt.

Sedan är det ofta fråga om konstiga kedjor där man hoppar över skärlänkar, och/eller extremt smala kedjor, detta gör det inte lättare att jämföra om man söker rätt maskin till rätt jobb.
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Ang. Det här med underhållet, min 550 får luftfiltret renblåst när jag ska ställa undan sågen. Då blåser jag ren hela sågen. Har bytt tändstift en gång, då var sågen åtta år, då byttes även bränslefilter. Egentligen utan att det behövdes.

Men det är lika med elverktyg när de ska ställas undan då gör jag rent, laddar batterierna mm.

Hjälpte en kompis för ett tag sedan med att kapa upp grov björk. Jag tog min Hva 550 han hade en liten Stihl, då såg man tydligt skillnaden på skärhastighet. Min hade 15" kompisen 14" och när man nyttjade hela svärdets hela längd så sackade den lilla rejält. Men det är inget konstigt då det är helt olika sågar i cc och hk....

550:an känns rappare medans jag upplever att 55:an känns bättre på att segdra...

Det jag ser som fördelar med el är ljudnivån. Och inga avgaser.

Har inte lagt stora pengar på mina sågar då jag köpt samtliga begagnade. 550:n var dyrast. Men jag gav runt halva nypriset när den var tre år gammal...
 
Lånar tråden lite. Jag har en smal skogsdunge mellan fritidshuset och ängen bakom min tomt. Lite björk och lite barrträd och säkert nåt annat också. Har inte räknat men säg att det förutom sly är kanske 30-40 träd. Planen är att i princip allt ska ner och bli ved. Utöver det har jag egentligen ingen användning alls för en kedjesåg. Avstånd från kåk och eluttag är som längst 20-25 meter.

Det skulle vara smutt med något så enkelt och billigt som möjligt med tanke på att jag ska använda den till i princip bara detta och så att jag kan lägga resten av pengarna på skyddsutrustning. Har hittat elsågar med bra omdömen från 1200 kr och uppåt.

Givet förutsättningarna, kan en elsåg vara något för mig tror ni? Känns rätt lockande att bara behöva hålla koll på att kedjan är vass och och att den smörjs.
 
B Bästerortarn skrev:
Lånar tråden lite. Jag har en smal skogsdunge mellan fritidshuset och ängen bakom min tomt. Lite björk och lite barrträd och säkert nåt annat också. Har inte räknat men säg att det förutom sly är kanske 30-40 träd. Planen är att i princip allt ska ner och bli ved. Utöver det har jag egentligen ingen användning alls för en kedjesåg. Avstånd från kåk och eluttag är som längst 20-25 meter.

Det skulle vara smutt med något så enkelt och billigt som möjligt med tanke på att jag ska använda den till i princip bara detta och så att jag kan lägga resten av pengarna på skyddsutrustning. Har hittat elsågar med bra omdömen från 1200 kr och uppåt.

Givet förutsättningarna, kan en elsåg vara något för mig tror ni? Känns rätt lockande att bara behöva hålla koll på att kedjan är vass och och att den smörjs.
Vad ska du mer ha koll på om du använder en bensinsåg till ditt uppdrag?

Ja förutom att tanka men batterisågen ska laddas, så det tar ut sig....

Men helt klart intressant fråga. Jag vet inte hur bra elsågen är till detta då jag inte har jobbat mycket med elsågar.... Med mina sågar har jag tagit 550 till fällning och 55:an till uppkapning om det är grovt.

Nu har jag redan flera sågar, skulle jag inte ha haft flera så hade jag kört på bara 55:an
 
C
B Bästerortarn skrev:
Har inte räknat men säg att det förutom sly är kanske 30-40 träd.
Har förvisso tagit ner några mindre träd med elsåg, men nej, det är av naturliga skäl inte "fältarbete" de är avsedda för.

Men om det rör sig om fullvuxna träd tycker jag hela projektet låter väldigt vanskligt. Ta ner 30-40 träd är inte en lämplig nybörjaruppgift. Säkert något av dem som av olika skäl är överkurs. Jag skulle nog använda pengarna för att ta in någon erfaren som fixar det där på ett par dagar.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.