M myrstack skrev:
Förmodligen relevant för tråden: [media]
Visste inte om att Stihl hade ett 500S batteri på gång som påstås motsvara 2 tankars drivslängd. Vågar inte riktigt tänka på vad det kommer kosta dock då 300S batteriet kostar runt 3500
Om jag inte minns artikeln fel så kostar det typ 4500ish ex moms.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
C
B Bästerortarn skrev:
Men frågan var som sagt huruvida en elsåg fixar uppgiften.
Det gör den absolut. Även yxa eller fogsvans funkar, men det innebär inte att de är ett bra val av verktyg för uppgiften.
 
C cpalm skrev:
Inte så långt ifrån faktiskt skulle jag gissa, beroende på batteristorlek, kedja och hur stor andel av tiden som är tomgångskörning. Kyla har jag inte heller upplevt som ett problem. Men poängen med två batterier är så klart att hela tiden ha ett i laddaren och ett i sågen. Det förutsätter med andra ord att man har tillgång till el i närheten.
I praktiken har man sällan elektricitet i närheten.
Batteriborrmaskinerna brukar bli ganska ynkliga då det är 10 eler 20 grader kallt och det är ju lämpligt väder för skogsarbete. Varför skulle motorsågsbatterier vara annorlunda.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har förvisso tagit ner några mindre träd med elsåg, men nej, det är av naturliga skäl inte "fältarbete" de är avsedda för.

Men om det rör sig om fullvuxna träd tycker jag hela projektet låter väldigt vanskligt. Ta ner 30-40 träd är inte en lämplig nybörjaruppgift. Säkert något av dem som av olika skäl är överkurs. Jag skulle nog använda pengarna för att ta in någon erfaren som fixar det där på ett par dagar.
Någonstans skall man lära sig. Det är baraatt börja på. Proffsen har också lärt sig någon gång.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
I praktiken har man sällan elektricitet i närheten.
Beror ju på vad man gör. Vad jag menar är att när man snackar om att man skall ha just två batterier så är ofta presumtionen att det ena batteriet ligger på laddning.
Jobbar man i skogen skall man idag nog inte se batterisågen som något annat än ett komplement.

Någonstans skall man lära sig. Det är baraatt börja på. Proffsen har också lärt sig någon gång.
Ja, det där kan man ju ha olika syn på. Har f.d. bekanta som fått sätta livet till vid trädfällning, så själv är jag rätt noga med att inte ge mig på något som ligger över min kunskapsnivå.
 
C cpalm skrev:
Beror ju på vad man gör. Vad jag menar är att när man snackar om att man skall ha just två batterier så är ofta presumtionen att det ena batteriet ligger på laddning.
Jobbar man i skogen skall man idag nog inte se batterisågen som något annat än ett komplement.


Ja, det där kan man ju ha olika syn på. Har f.d. bekanta som fått sätta livet till vid trädfällning, så själv är jag rätt noga med att inte ge mig på något som ligger över min kunskapsnivå.
Fast tillämpar man det så hamnar man i ett läge där ingen kan någonting.

Jag tycker man skall börja på men man skal ta det lugnt och tänka efter och inte ha bråttom. Ta reda på hur man skall göra istället för att rusa iväg.
 
Redigerat:
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
Fairlane
H heimlaga skrev:
Jag tycker man skall böja på men man skal ta det lugnt och tänka efter och inte ha bråttom. Ta reda på hur man skall göra istället för att rusa iväg.
Det här gillar jag. Ta det lugnt, fundera igenom vad som händer om... Titta en gång till etc, särskilt som nybörjare.
När man tittat några gånger och funderat om så inser man snabbt att tiden som motorsågen behöver för att ta sig igenom är rätt försumbar i sammanhanget. Tiden man vinner på att ha en starkare såg och såga på halva tiden är löjligt liten i jämförelse med allt annat, särskilt som nybörjare när man dubbelkollar och trippelkollar allt.
Iallafall fungerar det så för mig.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Apropå batterisågar hur utsatt är batteriet för skador. Tittar jag på min såg är det bucklor och repor överallt nästan. Har hänt att den kommit under träd och en massa annat. Även hoppat av flak ock traktorskopor i farten.
Kan man förvänta sig att en batterisåg tål omild behandling? Tänker mig att batteriet är den svaga punkten.
 
H heimlaga skrev:
Jag tycker man skall börja på men man skal ta det lugnt och tänka efter och inte ha bråttom. Ta reda på hur man skall göra istället för att rusa iväg.
Jag håller med dig. Och vid lite större träd ska men använda kilar så lägger man de flesta träden dit man vill. Är inte trädet rötskadat och man använder riktlinjen på sågen så hamnar trädet där det ska.
 
Jo, men man måste lära sig hur man jobbar med kilar och säkra hörnet innan man sätter igång. Jag tror att det är Husqvarna som har bra instruktioner på sin hemsida. Titta inte för mycket på amerikanska youtubeklipp. De håller på med en massa konstiga hyss på andra sidan pölen.
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Detta var också någonting vi gick igenom när vi tog motorsågskort. även hur man på ett säkert sätt plockar ner träd som fastnat i andra träd på väg ner. Därför hävdar jag att en sån kurs är att rekommendera för alla som ska fälla träd större än att man puttar dem på rätt håll med handkraft.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Fast tillämpar man det så hamnar man i ett läge där ingen kan någonting.
Nja, man får väl klättra sig uppåt i "svårighetsgrad" i lagom takt vartefter man får mer kunskap och erfarenhet?
Inte bara kasta sig in och fälla 30 träd det första (och tydligen det enda) man gör.
 
C cpalm skrev:
Nja, man får väl klättra sig uppåt i "svårighetsgrad" i lagom takt vartefter man får mer kunskap och erfarenhet?
Inte bara kasta sig in och fälla 30 träd det första (och tydligen det enda) man gör.
Vad skall man börja ifrån om man inte fäller ett träd?
Att kapa upp vindfällen till sägstock är inte rätt sak att börja med. Jag gick den vägen men jag rekommenderar det inte.
 
F
H heimlaga skrev:
Minimum är väl en 40 eller 45-kubikare med 13 tums svärd.

Stihl och Husqvarna är de två märkena som är värda att köpa i dag.
Vadå, finns inte Jonsered kvar på marknaden?
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jo, men man måste lära sig hur man jobbar med kilar och säkra hörnet innan man sätter igång. Jag tror att det är Husqvarna som har bra instruktioner på sin hemsida. Titta inte för mycket på amerikanska youtubeklipp. De håller på med en massa konstiga hyss på andra sidan pölen.
Jo här har vi den filmen.....
Sen brukar jag säkra med ett långt rep vid osäkerhet.
Biltema drog väl in sina motorsägar ett tag efter alla olyckor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.