Jag har själv en Husqvarna 353 på 53 kubik och skulle jag bara hugga i skogen med den och inte timra så skulle jag nästan hellre ha en aningen mindre såg. Absolut inte en större. Då jag timrar behövs alla krafter som finns i den.
 
Håller med, en lätt såg blir nästa såg. Echo ser fina ut, men är lite osäker om dom är lika bra idag som dom var förr.
 
Själv skulle jag inte köpa en begagnad. För: att en ny toppmodell från Husqvarna kostar kanske 8 tusen och kommer hålla hela ditt liv. Det är galet bra kvalitet på dom. Och från en som sågar mycket så vet jag att man inte kan lita på att man behandlar en såg som man ska alltid, så en begagnad maskin från en slarver kanske har tappats/körts på fel bensin/glömts ute i regnet/osv. Så för dom pengarna det handlar om är det smartare med en Husqvarna 550 XP mark 2. :)
 
  • Gilla
Wesjon och 1 till
  • Laddar…
Vill ni ha lätta sågar så kolla på Stihl MS194 eller MS 201. Är de sågarna man anpassat till arboristsågar.
 
A AndersS skrev:
Vill ni ha lätta sågar så kolla på Stihl MS194 eller MS 201. Är de sågarna man anpassat till arboristsågar.
Har bara en personlig åsikt, gillar Hva, gillar inte tysken :crysmile:
Men får åka och prova en tysk.
 
Här har vi en snabbsågare.
 
Jag kör mycket med en äldre MS192 och vill inte byta till tyngre om inte nöd och tvång kräver det ;)
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Jag har en Husqvarna 550 XPG. Riktigt bra såg. Men dyr.
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
AllTheWay AllTheWay skrev:
Hej,
Jag tar gärna emot tips från erfarna motorsågsanvändaren. Jag behöver en som tar sig igenom stock på 35-40 cm diameter (Har fält en del träd som ska bli ved). Jag har köpt 2 st motorsåg innan men är inte riktigt nöjd.
Tacksam för förslag på som klarar av jobbet men ändå prisvärt.
Jag skulle säga att alla motorsågar duger för det behovet om det handlar om egen vedförbrukning, kan du fila och hålla vasst?
 
Mina sågar
Nr 1, hva 550 inne på tionde året. Köpte den begagnad 2016.
Nr 2 hva 55,
Nr 3 hva 242,
Nr 4 hva 41
Rangordningen är 1:an är favoriten. Den är också min nyaste såg från 2013
55:an och 41:an har ingen handtagsvärme och det är skönt om det är blött eller kallt.
41:an är bra till sådant som är för stort för röjsågen
 
Jag har HVA242 13" och HVA359 15",båda är proffssågar som tar sig igenom allt om man filar kedjan. En kedjefil är det viktigaste tillbehöret du kan köpa.

Stihl eller HVA kvittar men köp en proffssåg om du skall såga mycket, annars blir du tokig. Titta efter rea.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Jag har en Husqvarna 550 XPG. Riktigt bra såg. Men dyr.
Köpte nyss en begagnad sådan med nytt 15" svärd o kedja.
Helt genomgången av tekniker, med
bl a ny kolvring.

Gav 4500 kr.

Den elektroniska förgasaren funkar utmärkt.

Strax klar med 13 kbm FUB björk, som sågats till kubbar.
Ska köra lika mycket till.

Överlever den detta inom 3 månaders garantitiden så är den godkänd.
;)

XPG, G innebär värme i handtagen.
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Farsan har i många årtionden haft en Jonsered 520 som fortfarande funkar fint, jag har en ännu äldre 451 (1976) som jag renoverade förra sommaren. Gamla Jonsereds är verkligen kvalitet. Men 451an jag har är litet för gammal då den saknar modernt kastskydd, den har ett men inte lika effektivt som det som kom bara några år senare. Funkar för mig som är medveten om det och gillar å hålla liv i gammalt skrot.

Men det borde finnas många jonsered från 2000 och framåt på begagnat marknaden som är bra sågar och med helt moderna skydd, det kan man säga kom från 1980 och framåt tror jag.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Frågan är väl om det är tänkt att kapa upp några träd en gång och sen bara såga sporadiskt kommande år, eller om det är blir mer regelbundet sågande.

Är det för ett "engångsarbete" så hade jag aldrig funderat på att betala några 8000-10000 för en såg som sen skulle ligga på hyllan mest. Visst, den håller 20 år, men det gör en såg för 1000 kr också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag skulle inte köpa någon bensindriven såg idag för att "bara" såga ved någon gång per år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.