A AndersS skrev:
Har du inte kollad bilden tidigare i tråden där jsg tagit hand om en nedblåst sälg med en gammal 192;)
14" svärd på 194an och instick klarar de flesta träd ts kommer att ge sig på.
Har tillgång till större sågar men då ska det vara grovt och kanske på vedbacken där man bara matar på :D
Jo, jag sa ju att det är en utmärkt såg. Klart att man klarar grövre grejer med den, men där väljer jag hellre en större maskin med lite mer effekt. Jag skulle kapa upp en rätt grov tall för några veckor sedan. Allt finlir gjorde jag med 194:an, men när jag hade gjort första snittet i själva stammen gick jag och hämtade 261:an med 40 cm svärd och RS PRO-kedja. Grymt trevlig kedja! Men jobbet hade blivit gjort även med 194:an.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Håller med i att kapa upp grövre träd, speciellt vedkapning i trave, är det skönt med lite kraft och kedja med avverkning. Där blir tyngden inget man påverkas av.
 
Ett annat tips är att alltid kolla var du vill att trädet ska hamna. Sen utföra fällningen och sen gå tillbaka och kolla om trädet hamnade där du ville.
I början handlar det mest om att se och förstå.
 
K kristofo skrev:
Rapsolja och frost är ingen bra kombination, glycerolet fäller ut och bäckar igen vad som helst. Vid plusgrader fungerar det säkert jättebra. Jag har haft en miljöolja från huskvarna som jag fick göra rent efter. Men då hade sågen stått ganska länge. Blir nog mineralolja för mig tyvärr så länge som jag kör så lite som jag gör.

Den speciella miljöoljan för sågkedjor styvnar men rapsoljan man köper från matbutiken brukar inte göra det. Har inte kört så många år med den men haft sågen stående iaf ett halvt år med rapsolja i och den har inte kladdat igen. Förvarar mina sågar och oljan jag använder kallt. Visserligen har dom senaste vintrarna varit ganska milda men enda skillnaden jag märkt är att oljan blir mera trögflytande när den är kall men det gäller ju mineralolja också. Får se hur den beter sig om det blir riktigt kallt kanske man får köra på mineralolja då. Jag vet att många miljöoljor är baserade på rapsolja.

Det finns mycket skrivet om detta på skogsforum om man vill läsa mera om det från folk som kan betydligt mera det än jag.

Alla får själva avgöra vad dom vill köra med. För mig känns det bra att inte sprida ut mera mineralolja än nödvändigt och att andas in så lite mineraloljadimma som möjligt
 
Mycket bra tips från kunnigt folk i den här tråden. Det är så man önskar att någon av er med erfarenhet skapade en "Motorsåga säkert"-tråd! :whistle:
 
Fråga från en novis, hur ofta har skyddskläderna räddat er?
Bara undrar hur vanligt det är med tillbud.
Jag förstår att skydd är ovärderliga om något händer.
 
Jag var i söndags en dm ifrån benet med sågen på fullvarv av ren klantighet. Det gjorde mig en aning eftertänksam. Så, det är väl motiverat att ha kängor och byxor med sågskydd. Klättrar man i träd är det även lämplig på överkroppen, kanske i form av bibs (byxor som går upp och täcker bålen).

Edit: Om man får en skada på sitt sågskydd skall kläderna skrotas.
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Har aldrig varit nära byxorna eller stövlarna men eftersom konsekvenserna av ett misstag vore så stora utan skydden så skulle jag aldrig köra utan.

Hjälmen och visiret har dock hjälpt till ibland.

/Andreas
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tomture61
Om man står och sågar upp ved på en sågbock , hur nödvändigt är det med skydd då ?
Förutom hörselskydd .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man står och sågar upp ved på en sågbock , hur nödvändigt är det med skydd då ?
7,3 på en tiogradig skala! :rolleyes: Eller kanske svaret är att så länge inget händer behöver du inga skydd men när det händer är de rätt bra att ha...

Har svårt att se att denna fråga går att besvara "korrekt". Vissa menar att man inte ens ska fila en motorsåg utan fullständig skyddsutrustning :surprised:, andra tycker kortbyxor och foppatofflor är mer än tillräckligt. :oops: Du får nog själv bedöma vilka risker du vill ta. Jag själv kan vara slarvig men det betyder inte att jag vill rekommendera slarv.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man står och sågar upp ved på en sågbock , hur nödvändigt är det med skydd då ?
Risken är mycket mindre, me. Konsekvenserna kan vara lika allvarliga. Själv försöker jag alltid ha full skyddsutrustning när jag tar fram motorsågen; det är ändå så sällan att det är dumt att slarva.
 
  • Gilla
TheOddOne2 och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Den speciella miljöoljan för sågkedjor styvnar men rapsoljan man köper från matbutiken brukar inte göra det. Har inte kört så många år med den men haft sågen stående iaf ett halvt år med rapsolja i och den har inte kladdat igen. Förvarar mina sågar och oljan jag använder kallt. Visserligen har dom senaste vintrarna varit ganska milda men enda skillnaden jag märkt är att oljan blir mera trögflytande när den är kall men det gäller ju mineralolja också. Får se hur den beter sig om det blir riktigt kallt kanske man får köra på mineralolja då. Jag vet att många miljöoljor är baserade på rapsolja.

Det finns mycket skrivet om detta på skogsforum om man vill läsa mera om det från folk som kan betydligt mera det än jag.

Alla får själva avgöra vad dom vill köra med. För mig känns det bra att inte sprida ut mera mineralolja än nödvändigt och att andas in så lite mineraloljadimma som möjligt
Jag har faktiskt aldrig provat rapsolja i tanken, men jag har provat väldigt mycket annat med rapsolja.
Jag har sett att i flaskor som blivit stående ett tag i kyla så fäller det ut en vit "dimma". Har provat att blanda rapsolja för att späda ut diesel, där fick vi utfällning av något som lade sig på botten av tanken och var ett h-e att få bort. Många timmar med hetvattentvätt och kaustiksoda. Därför är jag lite skeptisk, men jag har som sagt aldrig faktiskt provat. Får jag gissa så går det jättebra så länge man använder sågen på daglig basis, men blir den stående länge så kan det ställa till problem. Jag delar din känsla om mineralolja.
 
K Klabbarparn skrev:
Mycket bra tips från kunnigt folk i den här tråden. Det är så man önskar att någon av er med erfarenhet skapade en "Motorsåga säkert"-tråd! :whistle:
Sitter lite dåligt till just nu, men skapa tråden du så fylls det nog på med svar fort nog ska du se.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Fråga från en novis, hur ofta har skyddskläderna räddat er?
Bara undrar hur vanligt det är med tillbud.
Jag förstår att skydd är ovärderliga om något händer.
Har två touchar på stövelspets där jag inte vet när det hänt, kvalificerad gissning är kvistning.
Och alltid byxor och kängor/stövlar. Enda gången utan är efter rengöring och koll att det stänker olja från svärdet.
 
Läste för några år sedan utdrag ur rapporter där olyckor med motorsågar inträffat och det var ett par situationer som var vanligt förekommande.

- Krånglande såg. Sågar som inte ville gå på tomgång och/ eller krånglade på annat sätt. Skapade irritation och ouppmärksamhet vilket ledde till att man slarvade.

- Slutet på dagen/arbetspasset. Ungefär som i slalombacken, skippa det sista åket. Då är du trött och hinner inte reagera lika snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.