H heimlaga skrev:
Fast jag har fått lära mig att stiga undan i sidled just för att träd ibland kan falla bakåt.
Efter att ha sett en stor tall hoppa 10m i sidled när brytmånen brast så är det 45 grader bakåt som gäller för mig. Hade han som fällde den tallen gått rakt åt sidan hade vi andra fått bära ut honom ur skogen till ambulansen.

/Andreas
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Ja vi tog ett ”lätt” träd som mitt första det var kul men också pirrigt! En jävla kraft när trädet kommer hela marken skakar.

Jag ska kolla in och plugga mer bra tips! En kombination av praktik och teori är nog det bästa.

Jag räknade ut att vi sparade ca 10-15k idag på de träd vi fällde (jämförde med firmor), så nu kan jag unna mig en egen Stihl med gott samvete :love:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E eal skrev:
Efter att ha sett en stor tall hoppa 10m i sidled när brytmånen brast så är det 45 grader bakåt som gäller för mig. Hade han som fällde den tallen gått rakt åt sidan hade vi andra fått bära ut honom ur skogen till ambulansen.

/Andreas
Ja det är inget att leka med, chansa osv. Ska man pyssla med dylikt så måste man ha skaffat sig nödvändig kompetens.

Generellt ogillar jag alla div certifikat som ska krävas för ditt och datt men motorsågskörkort i sina olika grader ser jag som en synnerligen vettig idé och inte enbart för folk som arbetar på uppdrag. Det krävs verkligen att man vet vad man gör vid motorsågsarbete annars kan det gå helt åt fanders.

___
PS. Tråden handlade om att skaffa en motorsåg man kan bli nöjd med. Som om det bara handlade om att välja verktyg... Frågan som jag ser det är att skaffa sig allt runt omkring, kompetensen, skyddsutrustningen för att kunna nyttja en vettig motorsåg på ett säkert sätt.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Ja det är inget att leka med, chansa osv. Ska man pyssla med dylikt så måste man ha skaffat sig nödvändig kompetens.

Generellt ogillar jag alla div certifikat som ska krävas för ditt och datt men motorsågskörkort i sina olika grader ser jag som en synnerligen vettig idé och inte enbart för folk som arbetar på uppdrag. Det krävs verkligen att man vet vad man gör vid motorsågsarbete annars kan det gå helt åt fanders.

___
PS. Tråden handlade om att skaffa en motorsåg man kan bli nöjd med. Som om det bara handlade om att välja verktyg... Frågan som jag ser det är att skaffa sig allt runt omkring, kompetensen, skyddsutrustningen för att kunna nyttja en vettig motorsåg på ett säkert sätt.
Här i Finland behöver vi inga motorsågskörkort och jag tycker faktiskt att motorsågskörkortet är en helt onödig utgift som bara hindrar folk att få någonting vettigt uträttat.
Det viktiga är att skaffa sig kunskapen på ett eller annat vis. En dag i skogen med någon kamrat som kan är ett bra första steg.

Naturligtvis skall reträttvägen vara snett bakåt om det bara går på något vis. Att röja två reträttvägar i i allmänhet omöjligt i den terrängen vi har. Jag var otydlig. Ursäkta mig. Ett typexempel på hur lätt missförstånd uppstår så ta reda på säkra fakta.
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
J
H heimlaga skrev:
Här i Finland behöver vi inga motorsågskörkort och jag tycker faktiskt att motorsågskörkortet är en helt onödig utgift som bara hindrar folk att få någonting vettigt uträttat.
Det behövs inget motorsågskort i Sverige heller...
"Använder man motorsåg på sin egen mark eller familjens mark finns inte kravet på ett kort, men det är alltid bra att ha en utbildning."
https://skogsexperten.com/motorsagskorkort-krav-regler-och-vanliga-fragor/
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
F
Torbjärn Torbjärn skrev:
Letar motorsåg, bensindriven för att fälla och kapa upp ett gäng träd.

Vad finns det för bra märken därute? Något jag borde tänka på? :thinking:

Budget 2-4k

Med vänlig hälsning,
Torbjärn
Husqvarna tveklöst. Har en skogsfastighet och haft några Husqvarna och Stihl. Stihl startar på ett halvt ryck alltid men är dyrare att serva, svåra att greja med själv. Dyrare i längden.
Husqvarna startar på 2-3 ryck och är billigare att serva och lättare att meka med själv. Tänk på att ta en större modell än du behöver för då har man bättre marginal.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Haha. Lägg aldrig upp en video när du sågar.

Du får minst 50 tangentbordskrigande besserwissers som sågar dig (okej, sorry för den).
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
F F_man skrev:
Haha. Lägg aldrig upp en video när du sågar.
Risken är ju också att du kan få råd som gör det säkrare och lära sig mera av några med erfarenhet och kunskap;)
 
  • Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Fast alla skall vi lära oss och då passar det bra att börja med småträd just för att de inte är så farliga. Du började rätt och gjorde dina första misstag på ett hyfsat säkert sätt.
Bättre brytmån nästa gång.

Fast jag har fått lära mig att stiga undan i sidled just för att träd ibland kan falla bakåt.

Det finns en del bra svenska videor på youtube gällande arbetssäkerhet vid trädfällning och motorsågsarbete. Vad du än gör ta inte efter amerikanernas betydligt farligare metoder.
Apropå farliga metoder - lär dig starta rätt! Det finns en del galningar som sprider idéer om kaststart och annat skit. Det finns två säkra metoder. Antingen håller du foten på plattan eller handtaget mellan benen. Men en hand skall alltid vara på bygeln och den andra drar snöret. Se till att du står stabilt. Och bottna inte snöret för då sliter du lätt loss det. Lär dig även ställa förgasaren rätt för maximal prestanda och minsta risk för skärning.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Apropå farliga metoder - lär dig starta rätt! Det finns en del galningar som sprider idéer om kaststart och annat skit. Det finns två säkra metoder. Antingen håller du foten på plattan eller handtaget mellan benen. Men en hand skall alltid vara på bygeln och den andra drar snöret. Se till att du står stabilt. Och bottna inte snöret för då sliter du lätt loss det. Lär dig även ställa förgasaren rätt för maximal prestanda och minsta risk för skärning.
Pappa lärde mig ett knep där man håller sågen i vänster hand i luften och så låter man den “falla” av sin egen tyngd när man samtidigt drar uppåt i snöret med höger hand startar den jättelätt utan särskild ansträngning. :giggle:
 
Det var väl det knepet du skulle undvika att lära dig:cool:
Gammalt sätt som inte längre behövs med nya lättstartade sågar, är den svårstartad fixar man sågen istället.
Och erkänner att jag också fick lära mig det, men har idag slutat med det.
 
Redigerat:
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
galento
Har en Husqvarna 445 som jag är nöjd med , gav
2500 kr för den ny på extrapris

Husqvarna 445 motorsåg på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Dolmar/Makita är ju ett bra märke också. Om man väljer såg bland dom bra kvalitetsmärkena så är det nog den som passar bäst åt en själv och som man kan få service till på någorlunda i närheten där man bor. Reservdelar hittar man visserligen på nätet men om man inte skruvar själv så hjälper det inte så mycket.

Säkerhetstips ha alltid kedjebromsen tillslagen utom just när du sågar även vid start av sågen. Stäng av sågen om du inte ska använda den på en stund eller ska gå en liten bit.
 
  • Gilla
Torbjärn
  • Laddar…
N Niq skrev:
Dolmar/Makita är ju ett bra märke också. Om man väljer såg bland dom bra kvalitetsmärkena så är det nog den som passar bäst åt en själv och som man kan få service till på någorlunda i närheten där man bor. Reservdelar hittar man visserligen på nätet men om man inte skruvar själv så hjälper det inte så mycket.

Säkerhetstips ha alltid kedjebromsen tillslagen utom just när du sågar även vid start av sågen. Stäng av sågen om du inte ska använda den på en stund eller ska gå en liten bit.
Just det ja, slagskyddet. Billiga (skit) sågar har inte tröghetsutlöst slagskydd men alla proffsdågar har det. Ett tröghetsutlöst slagskydd slår till så fort sågen börjar kasta men den bistabila vippan på skitsågar slår till först när den träffar din hand och spetsen på svärdet redan med god fart är på väg mot din hals. Fundera själv på vad som är bäst.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Tips är att lära sig teorin om säkert snitt och försöka praktisera det. Samma sak är att förstå hur man sågar när trädet ligger i spänn och hur man gör om man fällt fast träd i andra träd. Innan jag lärde mig säkert snitt så gjorde jag många misstag och träden hamnade där de hamnade, motorsågen fastnade etc. I och med Alfrida så vart jag tvungen att ta stormfälda träd och då var det bra att man hade läst teorin om riskerna.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.