3 816 079 läst · 12 965 svar
3816k läst
13,0k svar
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Jag kan inte hålla med där. Fasta mejslar är fantastiska. Ingen risk att tappa bort bits eller blanda ihop dem, och så finns inte heller något ”spel” mellan handtag och klinga på samma sätt som man alltid råkar ut för mellan handtag och (vanliga) bits.G gasto skrev:
Visst finns även stora fördelar med bits, men jag tycker definitivt att skruvmejslar fortfarande har ett existensberättigande.
Det är pga det där som jag helst ser att man länkar direkt till fynden än "xx har rabatt"P pleqtiz skrev:
Då så många bolag lurendrejas
Att bara länka till sidan ger ju bara att deras reklamkampanj lyckades.
Har du prisexempel på vad olika artiklar låg på för prisnivå innan kontra nu?P pleqtiz skrev:
La en beställning och det är rätt fult beteende att öka innan "rea", har för mig att det är emot lagen att göra det nuförtiden också..
Ställer mig frågande till om hanverkare egentligen inte främst använder fasta mejslar fortfarande? Det är så mycket enklare att bara fiska upp rätt verktyg från bältet istället för att stå o fibbla med bits. Dessutom så mycket skönare att jobba med. De elektriker vi haft här har alla haft fasta meslar i sina bälten iallafall.G gasto skrev:
Bits har absolut sina fördelar, ex har vi ett set för hushållet för att slippa behöva springa ut till verkstaden.
Jag använder mestadels bits, men ibland har fasta mejslar sina fördelar... Dom brukar för det första tåla mer misshandel än bits Tror jag använt mina fasta mejslar mer som brytjärn än det dom egentligen är tänkta för Dom fungerar även ypperligt som dorn
Kort sagt, fasta mejslar har större arbetsområden än att skruva, medans bitsmejslar inte duger till mycket annat än att just skruva...
Kort sagt, fasta mejslar har större arbetsområden än att skruva, medans bitsmejslar inte duger till mycket annat än att just skruva...
Aldrig sett nån hantverkare här med bitthållare.S snowjim skrev:Ställer mig frågande till om hanverkare egentligen inte främst använder fasta mejslar fortfarande? Det är så mycket enklare att bara fiska upp rätt verktyg från bältet istället för att stå o fibbla med bits. Dessutom så mycket skönare att jobba med. De elektriker vi haft här har alla haft fasta meslar i sina bälten iallafall.
[bild]
Bits har absolut sina fördelar, ex har vi ett set för hushållet för att slippa behöva springa ut till verkstaden.
Fasta mejslart för handkraft.
Sen såklart bits för skruvdragaren.
Jag har Bachos ergo-line bitsmejslar, både fast och spärrskaft och ska skaffa stubbyvarianten med spärr. Men för mig är de nödlösningen.
Har Bachos spår-, Philips- och torxversionerna som "riktiga" mejslar och ska inom kort ha pozi-varianterna också tänkte jag. Trots att jag mekar så lite som möjligt eftersom jag är tekniskt och mekaniskt på efterkälken.
Inser att det är käckt ibland att kunna välja bits för skruvandet (inte minst i hushållssammanhang) men föredrar alla timmar och dagar i veckan att jobba med en riktig mejsel istället för ett "multiverktyg" som kan göra mycket men ändå inte är inte helt rätt för något.
Typexemplet när mina bitsmejslar kommer till användning är när jag ska hjälpa någon annan (jo, det finns folk —helt utan omdöme — som vänder sig till mig för att få hjälp ibland) och det är smidigt att bara ta med en bitsmejsel och en bitskassett. Annars är det de riktiga mejslarna som gäller.
Sorry för att jag förlänger OT men jag kunde inte hålla mig.
//Ronnie
Har Bachos spår-, Philips- och torxversionerna som "riktiga" mejslar och ska inom kort ha pozi-varianterna också tänkte jag. Trots att jag mekar så lite som möjligt eftersom jag är tekniskt och mekaniskt på efterkälken.
Inser att det är käckt ibland att kunna välja bits för skruvandet (inte minst i hushållssammanhang) men föredrar alla timmar och dagar i veckan att jobba med en riktig mejsel istället för ett "multiverktyg" som kan göra mycket men ändå inte är inte helt rätt för något.
Typexemplet när mina bitsmejslar kommer till användning är när jag ska hjälpa någon annan (jo, det finns folk —helt utan omdöme — som vänder sig till mig för att få hjälp ibland) och det är smidigt att bara ta med en bitsmejsel och en bitskassett. Annars är det de riktiga mejslarna som gäller.
Sorry för att jag förlänger OT men jag kunde inte hålla mig.
//Ronnie