K kniv skrev:
Kanske inte en maskin men väl ett mycket bra pris! 949 för slangvinda och pistol. Enbart rullen kostar 1600…

[länk]
Har haft den där pistolen, och den är totalt klappkass.. Klarade inte en sommar utomhus, plasten torkade av uv-ljuset och det blev småsprickor i handtaget där den läckte..
Sista gången jag köpte "hozelock".
 
K
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har haft den där pistolen, och den är totalt klappkass.. Klarade inte en sommar utomhus, plasten torkade av uv-ljuset och det blev småsprickor i handtaget där den läckte..
Sista gången jag köpte "hozelock".
Okej, hoppas slangvindan är bättre då, har redan pistol sedan tidigare så får köra med den.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har haft den där pistolen, och den är totalt klappkass.. Klarade inte en sommar utomhus, plasten torkade av uv-ljuset och det blev småsprickor i handtaget där den läckte..
Sista gången jag köpte "hozelock".
Vad höll bättre då? Annars ska ju hozelock vara duktiga på slangar.
 
S snowjim skrev:
Vad höll bättre då? Annars ska ju hozelock vara duktiga på slangar.
Är väl liknande kvalité från alla trädgårdstillverkare i denna prisklass. Ska man gå på märken som Cejn och liknande pratar vi betydligt högre priser.
 
S snowjim skrev:
Vad höll bättre då? Annars ska ju hozelock vara duktiga på slangar.
Har ett par gardena som ligger ute året runt, den äldsta är nog 10-talet år i alla fall...

Slang har jag en billigare från hozelock, den är ok.. Deras kopplingar upplever jag som något sämre än gardenas billiga variant, men även de är ju halvdåliga..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har ett par gardena som ligger ute året runt, den äldsta är nog 10-talet år i alla fall...

Slang har jag en billigare från hozelock, den är ok.. Deras kopplingar upplever jag som något sämre än gardenas billiga variant, men även de är ju halvdåliga..
Intressant, vi tar ju alltid in våra grejer i garaget så vi har inte stött på dessa problem men ska vindan sitta på väggen året runt med monterat handtag blir det viktigt.
 
X xxx.maws skrev:
Är väl liknande kvalité från alla trädgårdstillverkare i denna prisklass. Ska man gå på märken som Cejn och liknande pratar vi betydligt högre priser.
Kanske, jag är ingen expert direkt men har haft flertalet gardera slangar som varit skit på ett eller annat vis. Kostade på mig en finare Hozelock till mig och min bror som vi haft par år nu och den är klart bättre även om den fortfarande kan bli lite styv mot vintern. Jag har inte provat alla Gardena slangar men ett par st från de övre prissegmentet.

Men nu hamnade vi lite OT som vanligt ;)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har ett par gardena som ligger ute året runt, den äldsta är nog 10-talet år i alla fall...

Slang har jag en billigare från hozelock, den är ok.. Deras kopplingar upplever jag som något sämre än gardenas billiga variant, men även de är ju halvdåliga..
Jag har precis samma erfarenheter. Gardenas medel och premiumslang, kopplingar och handtag håller medan Hzlk ger upp snabbare.
Det är möjligt att Hozelock också har bättre grejor och att dessa är likvärdiga Gardena så jämförelsen kan vara lite orättvis. Om det finns verkar det som man får anstränga sig lite mer för att hitta dessa för jag har inte sett dem de gånger det varit aktuellt.
 
j.f.s
Samma erfarenhet här. Plasten i Hozelock håller sämre än Gardena. Har eller numera hade en slangvinda från Gardena och en från Hozelock. Gardenan hade blivit blekt men inga problem med kopplingar eller själv vindan. Hozelocken som var nyare med några år sprack själva rullen på vindan, muttern på kopplingarna sprack.
Otur eller inte? Ingen aning men kommer iaf inte köpa Hozelock nästa gång.
 
Intressant att vi har så olika erfarenhet av produkterna. En anledning ser ut att kunna vara hur vi använder dem, ni verkar låta dem ligga ute medan jag alltid tar in mina grejer när jag avslutat jobbet. Men samtidigt vet jag att min Bror låter sina slangar ligga i trädgården och han anser att Hozelock slangen är klart bättre. I hans fall menar han på att den aldrig viker sig så att vattnet stoppas. Kanske har vi bara haft tur när jag köpte nya slangar :)

Största anledningen till att jag testade Hozelock var egentligen att senaste Gardena slangen som jag hade och som ändå skulle vara någon permum variant var helt omöjlig att snurra ihop när det blev lite kallt, styv som en pinne. Hozelock blir också styv men inte i närheten, den går fortfarande att snurra ihop. Kanske har jag bara haft otur med Gardena slangarna.

De var nog denna jag köpte för par år sen : https://www.hozelock.se/produkt/ultimate-hose/
 
S snowjim skrev:
Intressant att vi har så olika erfarenhet av produkterna.
Jag tror det beror på att både Gardena och Hozelock har bra skit och dåligt skit i sortimentet, flera kvalitetsnivåer på slang osv. Kan vara svårt att jämföra äpplen och päron.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror det beror på att både Gardena och Hozelock har bra skit och dåligt skit i sortimentet, flera kvalitetsnivåer på slang osv. Kan vara svårt att jämföra äpplen och päron.
100%, när det gäller slangar så får du nästan alltid vad du betalar för. Köper man en budgetslang av vardera märke kommer besvikelsen infinna sig.

Nu gick diskussionen från slangvindor till slang.
 
X xxx.maws skrev:
100%, när det gäller slangar så får du nästan alltid vad du betalar för. Köper man en budgetslang av vardera märke kommer besvikelsen infinna sig.

Nu gick diskussionen från slangvindor till slang.
Och från verktyg till bra pris till slangvindor..:thinking:
;)
 
  • Gilla
TriNitro och 2 till
  • Laddar…
S snowjim skrev:
ni verkar låta dem ligga ute medan jag alltid tar in mina grejer när jag avslutat jobbet.
Så gör jag med! Jag tar ut slangen på våren när den ska användas och in igen på hösten när jag är klar med jobbet. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.