3 783 199 läst · 12 851 svar
3783k läst
12,9k svar
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Ledlenser ligger som reservlampa numera. Den är tyvärr inte ens stänksäker. Prova denna istället som är klassad x8 och 60 månader garanti.Ramnemark skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För lite mera pengar får du denna som är ännu bättre. Använder den dagligen då den sitter i mitt bälte.
Du borde starta en egen tråd för detta.Ramnemark skrev:
När jag gav mig in på ficklampor för massa år sen så började jag med en Ledlenser men var inte vidare imponerad. Även om det var en finare modell jag köpte så visade den sig inte vara elektronisk som så många andra vilket innebar att den tappade styrka gradvis till batteriet var helt slut istället för att köra fullt tills batteriet inte orkade längre. Deras flood head var dock grymt och de har säkert kommit igen idag. Det har varit mer eller mindre standardutrustning för poliser och jägare världen över.
Idag finns det dock sjukt många ficklampor på marknaden, tyvärr är det dock sällan jag stöter på något bra ute i de lokala butikerna. Vill man verkligen gräva ner sig i ämnet kan jag tipsa om forumet: https://www.candlepowerforums.com
Vi har testat en del olika mindre ficklampor, idag kör vi huvudsakligen BLF A6 XPL 1600LM som vi är väldigt nöjda med. Batteriet håller väldigt länge och förlusten är praktiskt taget 0 när de är ifrån.
Men som sagt, det finns hur mycket som helst på marknaden, ta en titt på lite tester på youtube så ska du se att du snart har merän ett par ficklampor på ingång
lerpoel
Hobbysnickare
· Linköping
· 86 inlägg
lerpoel
Hobbysnickare
- Linköping
- 86 inlägg
Jag har köpt den här från Amazon efter rekommendation på olika internetforum. Den funkar fantastiskt bra, laddas med medföljande USB-kabel och har en stark magnet i basen som gör att man kan sätta fast den om man behöver arbetsbelysning. Men dess största konkurrensfördel är priset: 300kr.
Den har 1300 lumens i turbo-läget. Det klarar den att hålla i ungefär en minut innan den dimmar ner - inte på grund av att batteriet tar slut utan för att den överhettar annars. Jag kör den ofta på något av medium-lägena och då håller den i många timmar.
Wurkkos FC11
Den har 1300 lumens i turbo-läget. Det klarar den att hålla i ungefär en minut innan den dimmar ner - inte på grund av att batteriet tar slut utan för att den överhettar annars. Jag kör den ofta på något av medium-lägena och då håller den i många timmar.
Wurkkos FC11
Den verkar ha sex olika "intensitetslägen". Hur väljer man läge? Jag tycker de som har funktionen att man "stegar runt" med en enda knapp som även styr av/på är rätt bökiga. Vill gärna ha en knapp för av/på och en annan för att välja ljusintensitet.lerpoel skrev:
lerpoel
Hobbysnickare
· Linköping
· 86 inlägg
lerpoel
Hobbysnickare
- Linköping
- 86 inlägg
Ja, lite bökigt är det innan man har lärt sig. Här har knappen ett par olika funktionerAlfredo skrev:
1 klick: Av/på
2 klick: Turbo av/på (1300lms läget)
3 klick: Strobe av/på (vet inte vad man ska ha det till)
Hålla inne knappen i normalläget (dvs man har redan startat lampan med 1 klick): Växlar mellan de olika intensiteterna så får man släppa när man kommit till den intensitet man vill ha.
Det följer med en lapp som förklarar det hela, men det tar ett par dagar innan man vant fingrarna vid det. Och efter att jag höll på och bytte intensitet de första dagarna så har jag ställt den på ett mellanläge och ändrar det aldrig. Behöver jag mer ljus temporärt så kör jag turboläget genom att trycka 2ggr på strömbrytaren.
lerpoel
Hobbysnickare
· Linköping
· 86 inlägg
lerpoel
Hobbysnickare
- Linköping
- 86 inlägg
Kanske värt att testa, ser nu att den där varan inte hade fri leverans nu.Alfredo skrev:
Jag har köpt en från amazon.de med fri leverans, och förra veckan två från amazon.se med fri leverans (julklappar). Lagerstatusen verkar variera lite för nu hittar jag den inte alls på svenska amazon.
Inte jag heller. Finns dock på bland andra spanska och italienska siten.lerpoel skrev:
https://www.hagglezon.com/en/s/B07ZYY4H1F
Min obefintliga spanska/italienska gör dock att jag inte fattar vad/om frakt kostar. Vågar inte klicka vidare för då blir den väl beställd.
385,90 SEK med "fast känt pris" och troligen snabb leverans från Tyskland känns dock OK jämfört med osäkerheten på diverse sätt med "direktimport" från USA. Men billigare kan det bli därifrån. Vem testar?
Intressant, har inte hängt med riktigt att det numera finns andra LED än CREE som är bra. Samsung LEDen i denna verkar ju ligga på en hög nivå.lerpoel skrev:Jag har köpt den här från Amazon efter rekommendation på olika internetforum. Den funkar fantastiskt bra, laddas med medföljande USB-kabel och har en stark magnet i basen som gör att man kan sätta fast den om man behöver arbetsbelysning. Men dess största konkurrensfördel är priset: 300kr.
Wurkkos FC11
https://budgetlightforum.com/node/57784
Själv hade jag dock helst sett att de inte skickade med något batteri. Vill helst använda batterin jag själv läst på om och valt, typ ett skyddat 3400 mAh batteri med cell från Panasonic, Sanyo eller Samsung. Särskilt då jag redan har ett gäng som ligger. Sådana brukar ju kunna vara lite större, men verkar finnas plats för sådant när jag läser reviews(?) Ser nu att den går att få utan batteri om man köper direkt från Wurkkos:
https://wurkkos.com/products/fc11-usb-c-rechargeable-led-flashlight-18650-1300lm-lh351d-with-magnetic-tail-2-groups
Köpte denna och två mindre pennmodeller för nån vecka sedan. Dock inte fått dom än så kan inte säga om dem är bra eller dåliga. Men många som hissa dom div forum och Youtube.lerpoel skrev:Jag har köpt den här från Amazon efter rekommendation på olika internetforum. Den funkar fantastiskt bra, laddas med medföljande USB-kabel och har en stark magnet i basen som gör att man kan sätta fast den om man behöver arbetsbelysning. Men dess största konkurrensfördel är priset: 300kr.
Wurkkos FC11
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
Ingår strömkabel också eller är den bara batteridriven?richardtenggren skrev:Vurmar sällan för Beijer, men köpte en Raw-lampa sist de hade kampanj, den större av de två länkade nedan.
Dessa lampor är alltså rebrandade Scangrip.
I helgen så dog min 150W-china-led, som många av oss här köpt, men den kanske går rädda vem vet.
Så inför dagens gjutning spanade jag på lite ny belysning, lägligt nog var frun kvar i stan och kunde åka förbi Beijer och plocka upp dessa;
[länk]
[länk]
[länk]