3 831 894 läst · 13 006 svar
3832k läst
13,0k svar
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Hade du drivit företag, en kund skickat in en maskin och påstått att den inte fungerar och du som företagare inte kan återskapa felet utan maskinen fungerar felfritt hade du knappast gett kunden en ny maskin.Ramnemark skrev:
Vi på forumet hör bara en sida av denna historia.
Ingen här vet hur bra felbeskrivning som lämnades med maskinen eller om felet gick att återskapa.
Kan mycket väl vara så att butiken slarvat vid test eller så kan det vara så att felbeskrivningen var undermålig och/eller maskinen fungerade utmärkt när den kom till butiken.
När maskinen helt dog efter en månads användning kan du skicka in den och få en ny på garanti.
Det är trixigt men hur ska man då tänka med produkter som fungerar halft om halft och där det är svårt att återskapa problemet på beställning? Kanske kan det krävas fler tillfällen innan felet kommer igen, ibland kan det krävas flera timmars ihållande tester. Det blir såklart svårt att lösa detta hos en vanlig säljare.T TCG skrev:Hade du drivit företag, en kund skickat in en maskin och påstått att den inte fungerar och du som företagare inte kan återskapa felet utan maskinen fungerar felfritt hade du knappast gett kunden en ny maskin.
Ingen här vet hur bra felbeskrivning som lämnades med maskinen eller om felet gick att återskapa.
Kan mycket väl vara så att butiken slarvat vid test eller så kan det vara så att felbeskrivningen var undermålig och/eller maskinen fungerade utmärkt när den kom till butiken.
När maskinen helt dog efter en månads användning kan du skicka in den och få en ny på garanti.
För att få lite perspektiv, säg att du köper en helt ny bil. Då och då händer det att blinkersen blinkar åt fel håll, det inträffar väldigt sällan och oftast när man kört längre tid. Ska man som konsument bara acceptera felet?
När det gäller bil så gissar jag på att man hade bytt relaterade delar oavsett om man lyckas återskapa eller inte. Iallafall om felet var trovärdigt. Är det mindre prylar så tror jag tillverkaren tjänar på att bara byta ut om de nu inte vet med sig att de har ett problem.
Redigerat:
Nej de var inte intresserade att ta in den igen då jag inte betalade för felsökningen som de tyckte de skulle ha betalt för. Maskinen glappar fortfarande och kan vara död. Sen har den flyttats runt bland verktygen och helt plötsligt funkar. Jag har även slutat köpa Makita då det var ett liknande fel på en jag hade på jobbet. Hilti agerar annorlunda.T TCG skrev:Hade du drivit företag, en kund skickat in en maskin och påstått att den inte fungerar och du som företagare inte kan återskapa felet utan maskinen fungerar felfritt hade du knappast gett kunden en ny maskin.
Att ta Toolabs vinkel är väll knappast rätt. Detta är ett konsumentforum, inte företagsform. Om man är så dum så man tror att personer föredrar att skicka in en hel maskin så man inte kan jobba hemma så kanske man inte ska ha företag.
Redigerat:
Är egentligen inte specifikt ett företag jag tar i försvar.Ramnemark skrev:Nej de var inte intresserade att ta in den igen då jag inte betalade för felsökningen som de tyckte de skulle ha betalt för. Maskinen glappar fortfarande och kan vara död. Sen har den flyttats runt bland verktygen och helt plötsligt funkar. Jag har även slutat köpa Makita då det var ett liknande fel på en jag hade på jobbet. Hilti agerar annorlunda.
Att ta Toolabs vinkel är väll knappast rätt. Detta är ett konsumentforum, inte företagsform. Om man är så dum så man tror att personer föredrar att skicka in en hel maskin så man inte kan jobba hemma så kanske man inte ska ha företag.
Mer att jag jobbat i flera branscher och kunder har inte alltid så rätt som de tror.
"Detta är ett konsumentforum" betyder ju inte att man kan idiotförklara företag och tycka att de ska lägga ner sin verksamhet bara för att de inte godkänner alla reklamationer kunder skickar in bara för att kunden vill ha en ny maskin.
Dags att släppa detta nu. Flera inlägg OT.
Men du utgår istället från att jag är dum i huvudet och inte talar sanning. Jag har rätt till min åsikt och jag har rätt att avråda personer från köp på företag. Hade Toolab i detta fallet sagt att de inte hittar något fel och skickat tillbaka maskinen så hade jag inte haft några problem. Men när de vill fakturera mig mer pengar för att en produkt de sålt inte fungerar som den ska, då förtjänar de dåliga omdömen!T TCG skrev:Är egentligen inte specifikt ett företag jag tar i försvar.
Mer att jag jobbat i flera branscher och kunder har inte alltid så rätt som de tror.
"Detta är ett konsumentforum" betyder ju inte att man kan idiotförklara företag och tycka att de ska lägga ner sin verksamhet bara för att de inte godkänner alla reklamationer kunder skickar in bara för att kunden vill ha en ny maskin.
Dags att släppa detta nu. Flera inlägg OT.
Sen är det ganska äckligt att du vänder min historia till ”kunder som bara vill ha en ny maskin”. Jag har ju precis förklarat för dig att maskinen är sönder, jag vill ha en hel, ny eller 6 månader gammal vilket min var, ointressant.
Jag köpte en sådan där begagnad för 5 år sedan för att prova slipa med maskin istället. Nu har den använts till att slipa totalt ca 100 m^2 väggar och tak utan att behöva reparera något. Så länge dammsugaren har bra sugkraft dammar det dessutom extremt lite. Med andra ord är den väl värd pengarna även till dess nypris tycker jag. Om jag skulle lägga mer pengar på en bättre maskin är det främst bättre ergonomi i form av någon sele som håller upp den som jag skulle titta efter.S Slägggan skrev:
Såg reklam för en fogskrapa med diverse funktionalitet. Priset i Svenska butiker är kring 170-300kr.
Hittade vad som verkar vara samma produkt hos en säljare på svenska Amazon för 47kr (fri frakt);
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B08XXF7Y7M?ref=ppx_pt2_mob_b_prod_image
ps. ingen aning om produkten är något att ha
edit: verkar som det skickas via China mail, så eventuellt kommer man behöva tjafsa med Amazon om att dom ska betala moms/tull
Hittade vad som verkar vara samma produkt hos en säljare på svenska Amazon för 47kr (fri frakt);
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B08XXF7Y7M?ref=ppx_pt2_mob_b_prod_image
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
edit: verkar som det skickas via China mail, så eventuellt kommer man behöva tjafsa med Amazon om att dom ska betala moms/tull
Redigerat:
Ja då har man beställt enLevaLivet skrev:Såg reklam för en fogskrapa med diverse funktionalitet. Priset i Svenska butiker är kring 170-300kr.
[länk]
[bild]
Nu säljer åxå Jemofix ut Hecos decking tool , 150kr måste vara billigast hittills..
https://www.jemfix.se/decking-tool-trallverktyg/3110/9049805/
Tyvärr är förlängaren till 145 trall slut på webben men finns i butik, 100kr är väl ett kap.
(La en beställning + en låda skruv, får se om förlängaren finns kvar när man kommer förbi en butik)
https://www.jemfix.se/decking-tool-trallverktyg/3110/9049805/
Tyvärr är förlängaren till 145 trall slut på webben men finns i butik, 100kr är väl ett kap.
(La en beställning + en låda skruv, får se om förlängaren finns kvar när man kommer förbi en butik)
Går det att använda vilka skruv man vill?Mazen skrev:
Hamnar inte skruven väldigt nära överkant med den? Ser ut så på filmen?Mazen skrev:
Men kan man tex använda essve:s skruv om den har sån liten skalle?