Köper man den röda 6kg pulversläckaren(housegard) hos clas ohlson får man en 2kg pulver på köpet, står inget på hemsidan vad jag kunde se och inget i butiken heller men tjejen i kassan påpekade det.

Aldrig fel nu när eldningssäsongen drar igång Kvitto som visar köp av en 6kg brandsläckare och en 2kg brandsläckare erhållen på köpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Köper man den röda 6kg pulversläckaren(housegard) hos clas ohlson får man en 2kg pulver på köpet, står inget på hemsidan vad jag kunde se och inget i butiken heller men tjejen i kassan påpekade det.

Aldrig fel nu när eldningssäsongen drar igång[bild]
2 kilos släckarna är bra att ha i bilen.
 
N nevinator skrev:
Ang de vinkelslipar som namngivits i tråden - har de kapacitet att såga några meter i granit med rätt skiva?
Det har alla nämnda, även de absolut billigaste, men man får ta det lite lugnt med en Meec. Är det tjockare skiva så är det stor klinga som gäller och vätskekylt om det ska gå undan.
Jag har et Hitachi som jag sågat lite i berg med, inga problem för sågen men diamantklingan blir förstörd om den går för varm.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Lite off tipic egentligen men när jag köpte vinkelslip så sa man att lägg inte mer pengar än nödvändigt, vinkelslip slits ut, särskilt om man kör sten.

Jag köpte en Makita GA5030R som fungerar riktigt bra för mindre jobb och en Bosch GWS 20-230JH för större jobb som att kapa tegel. Makita imponerar återigen med att ge gedigen produkt till ett väldigt bra pris, fungerar ypperligt för mindre jobb. Boschen är en 230 och som alla 230 så väsnas den och väger en hel del vilket gör att den inte känns helt säker att framföra av någon som inte kör den varje dag. De e lite samma känsla som när jag kör den nätdrivna cirkelsågen, de e helt enkelt verktyg man drar sig för att använda men de fungerar bra för vad de gör! Boschen är väl balanserad vilket gör det enklare att skära sten rakt vilket kanske inte är en självklart?

Jag skulle siktat billigt och sen updatera till dyrare nästa gång om jag känt att det är värt det.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F
N nevinator skrev:
Ang de vinkelslipar som namngivits i tråden - har de kapacitet att såga några meter i granit med rätt skiva?
En 125mm maskin skär ju väldigt grunt, kanske runt 3cm eller nåt sånt och det blir ofta lite meningslöst. Satsa på en billig 230mm maskin och en diamantskiva. Vatten är bra för att hålla liv i skivan men överdriver man så kan det börja kittla lite väl mycket i fingrarna.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Köper man den röda 6kg pulversläckaren(housegard) hos clas ohlson får man en 2kg pulver på köpet, står inget på hemsidan vad jag kunde se och inget i butiken heller men tjejen i kassan påpekade det.

Aldrig fel nu när eldningssäsongen drar igång[bild]
Vet du om det bara var den röda detta gällde för ?
 
F fsn skrev:
En 125mm maskin skär ju väldigt grunt, kanske runt 3cm eller nåt sånt och det blir ofta lite meningslöst. Satsa på en billig 230mm maskin och en diamantskiva. Vatten är bra för att hålla liv i skivan men överdriver man så kan det börja kittla lite väl mycket i fingrarna.
Ska man bara ha 1 maskin så ja, men en liten 125 mm är guld värd för enkla och snabba lösningar. Jag har använt 230 maskinen 1 gång till ett större jobb och 125 mm kanske 10-12 gånger.

Vatten är klart rekommenderat för hårdare sten, dock inte i några mängder som du säger. Jag sågade mexitegel vilket är mjukt, där behövdes ingen vatten och frågan är om det ens behövs för tegel?
 
hsd
Behövs inte vatten för betongplattor
 
R Robin Wahlman skrev:
Vet du om det bara var den röda detta gällde för ?
Tjejen i kassan nämnde bara den röda och ville ha den röda så frågade inte om annat
 
F
S snowjim skrev:
Ska man bara ha 1 maskin så ja, men en liten 125 mm är guld värd för enkla och snabba lösningar. Jag har använt 230 maskinen 1 gång till ett större jobb och 125 mm kanske 10-12 gånger.

Vatten är klart rekommenderat för hårdare sten, dock inte i några mängder som du säger. Jag sågade mexitegel vilket är mjukt, där behövdes ingen vatten och frågan är om det ens behövs för tegel?
Håller med, 125 är alltid basmaskinen. 230mm är ett eventuellt komplement. Jag lånar 230, anser inte att det är värt att köpa för det begränsade behovet. Dom är ofta så jäkla starka att mjukstart nästan är ett måste tycker jag och då blir dom lite dyra.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
F
hsd hsd skrev:
Behövs inte vatten för betongplattor
Nä, men nu var det ju granit det handlade om. Man kan dock ha lite vatten till all stensågning för att hålla nere dammet.
 
En Hitachi/Hikoki G23ST är aldeles utmärkt kostar 1225 på Hornbach, det tycker inte jag är dyrt
 
hsd hsd skrev:
Behövs inte vatten för betongplattor
behövs och behövs... det går utan, men jag sågade ca 30m i betongplattor. Utan vatten blev det olidligt mycket damm, och diamantskivan tog slut rätt fort. Spolade med vattenslang på andra skivan och den är som ny fortfarande. Dock kittlade det i händerna när maskinen blev för blöt. körde med en meec för 200kr så det inte skulle spela någon roll om den gav upp, men den var bara att blåsa ren/torr.
 
hsd
Vi la ut tre pallar betongplattor och ungefär en halvpall kapades, allt med en begagnad diamantklinga i en makita vinkelslip -gick lekande lätt och visst dammar det men inte så mycket att vi behövde mask
 
F
hsd hsd skrev:
Vi la ut tre pallar betongplattor och ungefär en halvpall kapades, allt med en begagnad diamantklinga i en makita vinkelslip -gick lekande lätt och visst dammar det men inte så mycket att vi behövde mask
Tycker jag med... lite betongdamm i lungorna bör en riktig man faktiskt klara av.
 
  • Haha
  • Gilla
LordTTK och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.