Jag köper helt det Real7 säger. Men Bolist tidigare, stolta uttalande att man står för sina misstag föll ju plötsligt ganska platt.

De låg rejält på plus efter hur de hanterade förra fadäsen, men nu är de tillbaka på ruta noll igen. Eller förresten, minus faktiskt då de inte verka kompetenta nog att bedriva en webbshop.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
När ett köp gjorts har ett avtal ingåtts, då kan man inte bara utan vidare frånträda det, även om man gjort fel. Särskilt inte om man varit vårdslös. Och en sak kan vi vara säkra på, hade den felande länken varit privatperson, och "offret" varit bank, då hade ett upprepat fel a'la bolist helt klart ansetts vara vårdslöst. Grovt vårdslöst, antagligen.

När det gäller denna typ av misstag vill jag minnas att det finns till och med någon dom att om det är ett uppenbart felaktigt pris, så kan säljaren backa från affären. Annars inte. Huruvida 600:- för en lackfräs är uppenbart felaktigt eller inte, kan diskuteras. Man kan köpa lamellfräsar för under det priset, till ordinariepris. Och så stor är faktiskt inte skillnaden på en lamellfräs och en lackfräs. Lägg två jämte varandra framför några domare och nämndemän, och de kommer att tro att det är två likadana saker de tittar på. Att övertyga dem om att det är absolut självklart att den ena ska kosta 5 gånger så mycket som den andra, är nog inte helt enkelt, tror jag.

Så, huruvida Bolist gör rätt eller fel, det kan man diskutera, både moraliskt som juridiskt.

Men en sak är säker, slarviga och vårdslösa, det är de.
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
När ett köp gjorts har ett avtal ingåtts, då kan man inte bara utan vidare frånträda det, även om man gjort fel. Särskilt inte om man varit vårdslös. Och en sak kan vi vara säkra på, hade den felande länken varit privatperson, och "offret" varit bank, då hade ett upprepat fel a'la bolist helt klart ansetts vara vårdslöst. Grovt vårdslöst, antagligen.

När det gäller denna typ av misstag vill jag minnas att det finns till och med någon dom att om det är ett uppenbart felaktigt pris, så kan säljaren backa från affären. Annars inte. Huruvida 600:- för en lackfräs är uppenbart felaktigt eller inte, kan diskuteras. Man kan köpa lamellfräsar för under det priset, till ordinariepris. Och så stor är faktiskt inte skillnaden på en lamellfräs och en lackfräs. Lägg två jämte varandra framför några domare och nämndemän, och de kommer att tro att det är två likadana saker de tittar på. Att övertyga dem om att det är absolut självklart att den ena ska kosta 5 gånger så mycket som den andra, är nog inte helt enkelt, tror jag.

Så, huruvida Bolist gör rätt eller fel, det kan man diskutera, både moraliskt som juridiskt.

Men en sak är säker, slarviga och vårdslösa, det är de.
Mmm. Svårt men för den insatte måste det ju varit uppenbart att detta var ett fel. Typ 80% rabatt på maskiner hör ju inte till vanligheterna.
 
David Andersson skrev:
Mmm. Svårt men för den insatte måste det ju varit uppenbart att detta var ett fel. Typ 80% rabatt på maskiner hör ju inte till vanligheterna.
Man ska vara väldigt insatt för att det ska vara uppenbart. Jag har en sådan lackfräs, exakt en sådan. Som jag köpt från Tyskland. Men jag mindes inte exakt vad den kostade och sådär på rak arm hade jag inte kunnat svara på om det var 1500, 2000, 2500 eller mer. Att 600:- var billigt hade jag ju vetat. men orimligt billigt, nja, jag hade nog faktiskt fått kolla runt lite.

Men jag ser nu att jag betalade 1907:- för min. Så 600:- motsvarar 68% rabatt, sånt kan ju hända när ett konkursparti säljs ut t.ex. ;)
 
Jag är ju delvis skyldig till trådens urspårning så jag får ta mitt ansvar och be alla att posta tips på verktyg till bra pris som det var tänkt. Även om jag kan tänka mig att thomasx är villig att gå till botten med Bolist bedrägliga beteende.
Det är nog jobbigt för dom som har bevakning på tråden,som varje gång tror att det är en billig festool på g
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Instämmer med föregående talare. Priset är inte helt uppenbart felsatt även om det är extremt lågt för oss verktygsnördar. Sådana priser ser jag ofta i utförsäljningar. Sist var det Bauhaus som sålde just lackfräs riktigt billigt. Kommer inte ihåg exakt vad det kostade men det låg garanterat under inköpspriset. Dock så saknade det någon skär samt låda. Troligen demoex. Med det sagt så är 600 inte lika självklar som 1 kr.
 
Real7 skrev:
Jag är ju delvis skyldig till trådens urspårning så jag får ta mitt ansvar och be alla att posta tips på verktyg till bra pris som det var tänkt. Även om jag kan tänka mig att thomasx är villig att gå till botten med Bolist bedrägliga beteende.
Det är nog jobbigt för dom som har bevakning på tråden,som varje gång tror att det är en billig festool på g
Något bedrägligt beteende är det verkligen inte frågan om, hur du nu kan tro det.

Billiga Festool finns inte, skulle en sådan dyka upp är det något uppenbart fel ;)
 
"Samtliga priser som anges på www.bolist.se inkluderar mervärdesskatt (moms). BOLIST reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning samt eventuella tryck- och skrivfel. Vid prisjusteringar på lagd beställning informeras Konsumenten alltid om detta och har då sin fulla rätt att ändra eller annullera sin beställning."

Med sådana förbehåll friskriver man ju sig från alla situationer som kan tänkas uppstå — då kan man ju annonsera hur som helst. Lockpriser får en helt ny innebörd: "vi vet väl att vi annonserade Festool sänksåg för två papp, men nu har vi gjort en PRISÄNDRING eller om det kanske var ett TRYCK- eller SKRIVFEL. SÅ NU GÄLLER INTE VÅRT ERBJUDANDE LÄNGRE, SORRY. Ledsen om du blev ledsen, men hellre du än vi...

Det verkar som att Bolist inte kan hålla sitt shit together och kommunicera med marknaden på ett trovärdigt sätt, det här är andra gången på kort tid som de ställer till det för sig och sina kunder. Borde vara läge att bita ihop och leverera till de som beställt samtidigt som tryckfelsnisse omplaceras.

Såvitt jag vet är det annonserat pris som ska gälla — är nätet en definitiv frizon för bondfångare?

//Ronnie
 
Diskussionen är intressant, men borde den inte brytas ut till en egen tråd?
 
Mikael_L
Pysslarn skrev:
Såvitt jag vet är det annonserat pris som ska gälla —
Fast där har du definitivt fel, det har både lagar, prejudikat och domstolspraxis visat.

Men en lite krydda på problemet uppstår vid sådan här näthandel. När jag har tryckt på "köp-knappen" så är det i nog i princip då köpeavtalet uppstår, såvitt jag kan bedöma - som den ickejurist jag är. ;)

Alla priser på annonser, prislappar, vad en butiksanställd sagt osv osv har inget juridiskt bindande verkan för butiken, i den fysiska butiken. Det är först vid kassan som köpeavtalet uppstår, och först då man har en chans att börja känna sig aningens mer säker på att köpet verkligen gick genom.
Men inte ens då är det helt säkert, är det ett väldigt uppenbart felaktigt pris (som exempel) så kan butiken faktiskt kräva varan åter mot återbetalning av köpeskillingen. Och domstolen kan också gilla butikens inställning.

Men i näthandelsfallet så måste ju köpeavtalet slutas när jag klickar OK (eller "köp" eller vad det nu är). Det finns ju liksom ingen punkt senare där jag fortfarande har något val att antingen köpa eller avstå.

Och detta leder per automatik till en brantare uppförsbacke för butiken.

Men så har ju å andra sidan nätbutiken, Bolist i detta fallet, lagt till en massa avtalsvillkor, som kanske friar de, så det kan göra så här.
Kanske inte driver goodwill så bra, men det är ju en annan fråga.


Nu ska jag sluta med OT i tråden.
Den som gärna vill fortsätta detta spår kan kanske starta en tråd om det, lämpligtvis i juridik-delen.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Så här skriver Bolist på Prisjakt:
Hej Henning,
Ja vi gör allt för att våra kunder ska vara nöjda och då får vi stå för våra tokigheter:)
Du är varmt välkommen åter! Önskar dig en härlig helg!
/Linn

Jo sure.. :rolleyes:
Men visst jag håller med, diskussionen borde hållas i en egen tråd.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
scim skrev:
Diskussionen är intressant, men borde den inte brytas ut till en egen tråd?
Vi avslutar diskussionen här, vill någon diskutera ämnet vidare i en ny tråd så skicka ett PM så kan jag dela. I övrigt tillbaka till verktygstips

//Mod
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
U
Tyvärr är jag med ett faan av Wera :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.