[Ett tips om sågklingor som hade hamnat på fel plats./Mod.]

Ett litet tips från en gammal pulare. Kör klingan baklänges, håll ett bryne försiktigt mot båda sidor och även spetsarna så alla blir lika bred och långa. Vänd klingan rätt igen och använd.Sågsnittet blir lika fint som hyvlat.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Christoffer85 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Intressant idé om sågklingan ovan. Jag tror att jag skall tillämpa metoden på ett av mina bandsågsblad, som har en tand som gör en repa i materialet. Problemet är att jag omöjligen hittar tanden, Det finns 438 st att välja mellan.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hur kör man klingorna baklänges byter pol om det är trefas?

Det är ett sätt. Men extremt farligt eftersom axelmutterna brukar vara självspännande i normal rotationsriktning.

Montera dom spegelvänt?

Ja, vänd på klingan bara. Hur det blir i verkligheten får man ju se, men det låter som ett tips som kan fungera i teorin.

Å andra sidan förlorar man i värsta fall släppvinkeln på tandsidan. Inom metallbearbetning kallas det fasförslitning (på spånsidan), och är oftast den förslitningstyp som avgör när skäret är utslitet. Vid träbearbetning skulle det teoretiskt kunna innebära större risk för att man bränner trät, speciellt vid bearbetning av ek och andra brännkänsliga träslag.

Man skall nog vara väldigt lätt på handen vid baklängesslipningen, och vidta mått och steg för att inte skada sig.

Jag har observerat att Matthias Wandel så drar ibland biten baklänges genom sågen för ett "scoring cut" annars, ett väldigt tunnt sågsnitt bara för att förhindra att det fula sågsnitt i vissa laminerade ytor eller plywood.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bränsleindikator med 3dskrivaren. Man vrider på disken beroende på om man har bensin, diesel eller oljeblandad. Den ska sitta på bränsledunken med ett buntband.

• Gilla
Masses och 2 till
  • Laddar…
Och här kommer dagens tips till alla er som liksom jag gnetar på med gamla sortens Festoollådor, den där typen som har knirkande låsflärpar ända tills man smörjer dem med en liten puff siliconspray! IMG_4387.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tväråna
  • Laddar…
Jo brukar köra en skvätt secvise i lådorna :) men Gud ändå vad man saknar t-loc när det inte finns. :)

Gnid lite med en stearinstump, mindre kladdigt än silikon (som man helst inte vill ha i snickeriet).

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Nä, det är ju med blandade känslor man besudlar grunkorna med silikon, men känslan av att stänga snäppbeslagen med ett Mercedesklick är ju så härlig...

Vad är ett Mercedes-klick? Är det när allt går sönder eller?;)

• Gilla
Johnny Glader Hellebladh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.