28 825 läst · 51 svar
29k läst
51 svar
Tips för bekvämt varmvatten vid vedeldning
Liten uppdatering
Nu var det 13 dagar sedan jag eldade.
Tankarna håller 29 grader.
El vvb har under perioden tagit 30kwh.
Den är inställd på ungefär 65 grader
Jag har isolerat beredaren lite extra oxå,Den var ganska varm på ytan
Nu var det 13 dagar sedan jag eldade.
Tankarna håller 29 grader.
El vvb har under perioden tagit 30kwh.
Den är inställd på ungefär 65 grader
Jag har isolerat beredaren lite extra oxå,Den var ganska varm på ytan
Redigerat:
Hej!
Verkar vara en bra idé det där att ha en el-vvb efter ackumulatortanken.
Jag har tankar på att ha en sådan själv men troligen blir den ett snäpp mindre än din, typ 50 liter.
Såg på din sida/album att du kopplat den "serie-parallellt" (vilket uttryck men du kanske förstår vad jag menar... ) med acktanken. Kopplar du bort elberedaren under eldningssäsongen? Jag menar det borde bli en hel del förluster om man kör det varma varmvattnet till elberedaren där det får stå och svalna alternativt hållas varmt på elvärme. Det är alltså under eldningssäsong som det skulle kunna bli så. Jag vet inte men det var en tanke jag fick... Du har ju installationen och dessutom en elmätare på elberedaren vad jag förstått så du borde ju veta.
Kan vara intressant då man är i planeringsstadiet för en ny anläggning.
Verkar vara en bra idé det där att ha en el-vvb efter ackumulatortanken.
Jag har tankar på att ha en sådan själv men troligen blir den ett snäpp mindre än din, typ 50 liter.
Såg på din sida/album att du kopplat den "serie-parallellt" (vilket uttryck men du kanske förstår vad jag menar... ) med acktanken. Kopplar du bort elberedaren under eldningssäsongen? Jag menar det borde bli en hel del förluster om man kör det varma varmvattnet till elberedaren där det får stå och svalna alternativt hållas varmt på elvärme. Det är alltså under eldningssäsong som det skulle kunna bli så. Jag vet inte men det var en tanke jag fick... Du har ju installationen och dessutom en elmätare på elberedaren vad jag förstått så du borde ju veta.
Kan vara intressant då man är i planeringsstadiet för en ny anläggning.
Hej
Jag har kranar så att jag kan koppla bort El-vvb när det blir så kallt att man måste elda ofta.
Se bild lite längre upp
Min vvb är på 50L och den har aldrig tagit slut
Jag har kranar så att jag kan koppla bort El-vvb när det blir så kallt att man måste elda ofta.
Se bild lite längre upp
Min vvb är på 50L och den har aldrig tagit slut
I Juli har jag eldat 1 gång.
VVB har dragit 94kwh
VVB har dragit 94kwh
Hej! Tänkte försöka blåsa liv i tråden igen? Som sagt har ja vvc,tänkte om nån med hjälp utav mina bilder kan se om vvc är kopplad så att elpatron i beredarn värmer min kulvert oxå? Ja misstänker att det är så när ja slår på pumpen o känner på rören. Isåfall hur ska man lämpligast koppla om den så att vvc vänder före beredarn? Mvh
Intressant tråd!
När vi köpte detta huset så satt det en liten 35L elberedare i köket som jag fick plocka bort för att få in en diskmaskin istället.. Nu på vintern eldar jag med ved men vill slippa det på sommarn..
Har ca 5-6 meter kulvert ifrån pannrummet till huset, Skulle detta vara en bra lösning att koppla elberedaren i serie med beredaren i acktanken? eller skulle det bli för mycket förluster via kulverten?
Jag har ju elpatropon i tanken.. men den ligger på 9kw!
När vi köpte detta huset så satt det en liten 35L elberedare i köket som jag fick plocka bort för att få in en diskmaskin istället.. Nu på vintern eldar jag med ved men vill slippa det på sommarn..
Har ca 5-6 meter kulvert ifrån pannrummet till huset, Skulle detta vara en bra lösning att koppla elberedaren i serie med beredaren i acktanken? eller skulle det bli för mycket förluster via kulverten?
Jag har ju elpatropon i tanken.. men den ligger på 9kw!
Har idag satt en kwh mätare på beredarn,ska bli intressant att se vad den förbrukar? om det nu är så att vvc är kopplad så att beredarn värmer kulverten oxå.Nu har ja "ställt" vvc så den bara cirkulerar från beredarn-kulvert-bostad-köksblandare.User81 skrev:
Redigerat:
Vitsen med VVC är att den skall cirkulera uppvärmt vatten, dvs att beredaren skall värma det cirkulerande vattnet...annars kan man skippa VVC helt.... Ett bättre sätt att spara på förlusterna som VVC ger är att styra VVC-pumpen så att den endast går strax innan man behöver vattnet, och/eller tider man troligast behöver varmvatten.. www.conrad.se har en pryl som fixar detta...ArtNr: 610393-12 (Elektronisk cirkulationskontroll för cirkulationspumpar), En kort spolning startar pumpen, några sek senare när man öppnar varmvattnet har cirkulationen värmt kulverte, dessutom lär den sig att starta tider man brukar tappa varmvatten. Annars kan man låta pumpen startas av tex en PIR sensor eller lampknapp i badrum / WC. etc ....knekten skrev:Hej! Tänkte försöka blåsa liv i tråden igen? Som sagt har ja vvc,tänkte om nån med hjälp utav mina bilder kan se om vvc är kopplad så att elpatron i beredarn värmer min kulvert oxå? Ja misstänker att det är så när ja slår på pumpen o känner på rören. Isåfall hur ska man lämpligast koppla om den så att vvc vänder före beredarn? Mvh