28 876 läst · 51 svar
29k läst
51 svar
Tips för bekvämt varmvatten vid vedeldning
Har gjort precis som alfons beskriver. Har en 100l beredare. Funkar utmärkt och man slipper som sagt värma upp 2 kubik vatten under sommarmånaderna och under eldningssäsongen fixar pannan tappvarmvattnet oxå.
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 inlägg
55l har aldrig lyckats tömma den.. så kör med 55l (om ni inte har 17 tonnåringar som duschar i sträck)
Vi är 2 vuxna som oftast duchar på kvällen efter varandra och oftast även lagatmat och diskat innan dess..
Som sagt aldrig kört slut på 55l beredaren.. Skulle det någon gång ta slut går det ju rikitgt fort tills vattnet är varmt igen pga. den lilla volymen!
Vi är 2 vuxna som oftast duchar på kvällen efter varandra och oftast även lagatmat och diskat innan dess..
Som sagt aldrig kört slut på 55l beredaren.. Skulle det någon gång ta slut går det ju rikitgt fort tills vattnet är varmt igen pga. den lilla volymen!
Skulle vara underbart .knekten skrev:
Lägg ut en bild och förklara som du skulle visa hur det funkar för ett barn
Man kan ju koppla på en till blandningsventil oxå.Då tar den bara vatten ur beredaren när tanken är kall
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 inlägg
Har även jag kranar så jag kan stänga av acc - tankarna helt om jag skall köra med varmvatten beredaren en längre tid. Dock är det ju ingen nackdel att vattnet får cirkulera via acctanken även då, eftersom det komunala vattnet bara håller några enstaka +grader (hos mig iallafall) även på sommaren.. så hinner acc tanken värma på vattnet till i allafall minst 20grader innan det når vv beredaren, Sen är det ju alldrig bra med stillastående vatten en längre tid heller!? Så jag stänger väldigt sällan av genomströmmningen genom acctankarna. Dock så motionerar jag alla min ventiler/ballofixer 2-3ggr om året så dem är funktionsdugliga när dem väl är dags att använda!
Jag har en tekniktank på 500 liter med en elpatron som jag sparkar igång när vi åker bort mer än 2 dagar. Än så länge så går mycket av min värme ut som spillvärme i huset så oavsett temperatur ute så räcker ett inlägg i två dagar (80-40), lägger jag in 3/4-dels inlägg till så får jag upp den i 90-80 och får ytterligare en dag.
På sommaren så blir det knappt ett inlägg varannan dag för att ha varmvatten, är det bråttom med varmvatten så kopplar jag om till "sommarvärme" och tänder brasan... en kvart senare så finns det rejält med varmvatten.
Jag skall ställa om så att elpatronens termostat skall känna av tempen längre upp i tanken så att jag bara behöver värma en mindre del med patronen.
På sommaren så blir det knappt ett inlägg varannan dag för att ha varmvatten, är det bråttom med varmvatten så kopplar jag om till "sommarvärme" och tänder brasan... en kvart senare så finns det rejält med varmvatten.
Jag skall ställa om så att elpatronens termostat skall känna av tempen längre upp i tanken så att jag bara behöver värma en mindre del med patronen.
Har ni som kör med beredare efter tank fått överhetnings termostaten att lösa ut någon gång?
Jag menar att om man har nästan 100 grader i ack tank och skickar in det i beredaren så borde väl den lösa ut?
Jag menar att om man har nästan 100 grader i ack tank och skickar in det i beredaren så borde väl den lösa ut?
Har skaffat mig en beredare nu.Samt en riktigt 3fas el mätare som ska kopplas på beredaren.
Skall bli kul och se hur mycket den drar.
Skall bli kul och se hur mycket den drar.
Går det inte föresten att sätta en blandningsventil på acktanken?så man inte behöver skicka på 100g till beredarnAndreas_Hansson skrev:
På plats
HejNiclas skrev:
Här handlade jag den.
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=22&products_id=37
Snabb o bra leverans