28 877 läst · 51 svar
29k läst
51 svar
Tips för bekvämt varmvatten vid vedeldning
Har haft el beredaren på sedan aprill.
Den har dragit 351 kWh sedan dess.
Blir det solvärme i framtiden så är det ju perfekt att ha denna då den kan spetsa lite om inte solvärmen orkar trycka upp tempen till bekvämt dusch vatten
Den har dragit 351 kWh sedan dess.
Blir det solvärme i framtiden så är det ju perfekt att ha denna då den kan spetsa lite om inte solvärmen orkar trycka upp tempen till bekvämt dusch vatten
User81 skrev:Intressant tråd!
När vi köpte detta huset så satt det en liten 35L elberedare i köket som jag fick plocka bort för att få in en diskmaskin istället.. Nu på vintern eldar jag med ved men vill slippa det på sommarn..
Har ca 5-6 meter kulvert ifrån pannrummet till huset, Skulle detta vara en bra lösning att koppla elberedaren i serie med beredaren i acktanken? eller skulle det bli för mycket förluster via kulverten? Om du bara har 5-6 meter kulvert så skulle du nog klara dig utan vvc?Det verkar va vvc:n som gör att beredarn får stå o "gå" onödigt mycket?På 7st dygn har min 100l beredare dragit 29kwh med cirkulation på 3tim dygnet.Nu har ja iallafall ställt om kranarna så att ja drar cirkulation ända borta från acktanken istället.får vi se vad det blir för skillnad.
Medlem
· Västra götaland
· 21 inlägg
Har också en el beredare i serie med min gamla kombipanna utan tankar. Men jag funderar på hur mycket el det går åt. För så fort du inte spolar varm vatten i kranarna så får du ju heller inte in något varmt vatten i beredaren. Detta betyder ju att den ligger och drar el hela tiden igentligen. Fast det kanske inte går åt så mycket el att bara hålla värmen
Jag mätte min ett tag och har för mig att den tog 0.6kWh per dygn.Hultebergarn skrev:Har också en el beredare i serie med min gamla kombipanna utan tankar. Men jag funderar på hur mycket el det går åt. För så fort du inte spolar varm vatten i kranarna så får du ju heller inte in något varmt vatten i beredaren. Detta betyder ju att den ligger och drar el hela tiden igentligen. Fast det kanske inte går åt så mycket el att bara hålla värmen
Den är på 50L och är tilllägsisolerad
knekten skrev:Så där ja ! Nu har ja kollat av förbrukningen på 7dygn det blev 6kwh.Det är ju försumbart är acken kall när man kommer hem så har man ändå alltid 100l varmt vatten att tillgå.User81 skrev:Intressant tråd!
När vi köpte detta huset så satt det en liten 35L elberedare i köket som jag fick plocka bort för att få in en diskmaskin istället.. Nu på vintern eldar jag med ved men vill slippa det på sommarn..
Har ca 5-6 meter kulvert ifrån pannrummet till huset, Skulle detta vara en bra lösning att koppla elberedaren i serie med beredaren i acktanken? eller skulle det bli för mycket förluster via kulverten? Om du bara har 5-6 meter kulvert så skulle du nog klara dig utan vvc?Det verkar va vvc:n som gör att beredarn får stå o "gå" onödigt mycket?På 7st dygn har min 100l beredare dragit 29kwh med cirkulation på 3tim dygnet.Nu har ja iallafall ställt om kranarna så att ja drar cirkulation ända borta från acktanken istället.får vi se vad det blir för skillnad.
Liknande trådar
-
Tips på värmepumpslösning för tappvarmvatten önskas
Värmepumpar -
Tips på robust 4g/lte router för stugan (tektoniska)?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Tips för renovering av mindre rum i sommarstugan
Fritidshus -
Tips på spikpistol inför panelbyte
Fasad -
Tänkte gräva för trädäck, stötte på stenkista (?). Tips?
Byggmaterial & Byggteknik