Hej,

Har precis fått en kassett installerad i min eldstad. I samband med detta plockades spjäll/vred bort i tegelväggen ovanför, vilket lett till att murbruket där är ljusare och skiljer sig från resten av väggen. Jag fick ett tips om att blanda fogmassa med vatten och pensla på fogen för att jämna ut färgskillnaderna, men resultatet blev tyvärr inte så bra. Nu letar jag efter bättre metoder att färga in fogen så att den smälter in och matchar original väggen.

Tegelväggen är från 1960-talet och har ovanför eldstaden blivit missfärgad med ljusare fläckar. Jag antar att det beror på värmeväxlingarna från eldstaden som påverkat färgtonen i stenen. Målet är att fräscha upp hela väggen och få till ett mer enhetligt utseende. I dagsläget är väggen till vänster betydligt fräschare än den till höger.

Jag har även testat att rengöra med utspädd saltsyra för att försöka lyfta fram den röda färgen och få bort vita missfärgningar, men det verkar snarare ha blekt stenen ytterligare. Nu är jag osäker på hur jag ska gå vidare utan att förvärra situationen.

Två frågor egentligen:

1. Hur fräschar jag upp själva tegelfärgen/stenen
2. Hur matchar jag fogen på bästa sätt?

Så har någon här tips eller råd om hur jag bäst går tillväga för att återställa eller jämna ut färgtonen på teglet och fogarna? Alla idéer och erfarenheter mottages tacksamt!

• Tegelvägg med färgskillnader; vänster sida fräsch, höger sida har ljusa fläckar efter fog/vattenbehandling. Verktyg och rengöringskit synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.