cederbusch cederbusch skrev:
Det var sjukt länge sen jag var aktiv här, men nu behöver jag er hjälp!
Och jag inser att jag tar latmansvägen, men det är så mkt att sätta mig in i och jag har mina tankar på annat håll för tillfället.

Jag har en gäststuga jag hyr ut på dygnsbasis.
  • 20 kvm byggyta, med ett sovloft på ca 10 kvm.
  • Öppet till nock
  • 20-25 cm blåst cellulosa i taket (minns inte riktigt tjockleken riktigt)
  • Väggarna är byggda med lättbetong (ca 20 cm tjocka) med 45 mm glasull utanpå.
  • Golvet är endast en tunn betongplatta med klinkers på. Under är det sand.
  • Dörren är dåligt isolerande. Vi valde nått snyggt, inte praktiskt.
Värmer med direktverkande el. Och det drar ju en hel del ström nu på vintern. I snitt kan det vara så att stugan drar uppåt 14.000 kwh per år. Då är det ju en VVB där också. Tänker att jag ganska snart tjänar in pengarna på att installera en LLVP. Eller vad tror ni?

För sådan liten yta, vilken pump är ekonomiskt att välja? Den bör vara rätt tyst eftersom man kommer höra den bra i stugan.

Mycket tacksam för tips som underlättar beslutsprocessen för mig.
Ser att du också bor i Örebro. Jag rekommenderar att kolla med Hemmastadd AB i Kumla. Jag köpte en Toshiba Seiya Nordic från dem till vårt Attefallshus. "Tyst och effektiv, perfekt för Attefalls-huset", säger produktbladet. Vi har haft den i drift sedan i höstas men bygget är inte klart så den håller 17 grader invändigt. Jag upplever den som väldigt tyst.

https://www.byggahus.se/forum/threads/projekttrad-gds-attefallshus.343873/page-6#post-3832384

electroluxaren skrev:
Nu när du kan mäta energiförbrukningen är det bättre du hyr ut på kallhyra och elen därmed tillkommer. Då skall du få se hur mycket den går ner. Det är ju inte alls ovanligt bland vissa grupperingar att i stället för att sänka värmen vid källan så öppnar man fönster
Nja, tror inte folk på Airbnb är så intresserad av kallhyror. Men skulle jag hyra ut långtid igen så absolut. Som jag har det nu är dock ett undantag, delvis för att jag känner dom.

A
Självklart

Var helt säker på att jag hade postat detta, men måste missat att trycka på nån knapp.

Har fått 2 offerter:

Sverigepumpen 24 tkr
Panasonic Prima 25W, inkl all installation, ställ, tak och lite annat bling. Elektriker drar el på utsidan med säkerhetsbrytare. Wifi-styrning vad jag förstod. Men offerten säger "Inkoppling av wifi-styrning ingår ej", vad nu det innebär. Garanti 6 år pratade försäljaren om.

Polarpumpen 19 tkr
Daikin SX25-R, inkl all installation. Enda som ingår av tillbehör är stor vibrationsdämpare. Ställ kostar 690 kr extra. Inget wifi. Ingen elektriker, utan det förutsätts att jordat uttag finns tillgängligt för inner- eller ytterdel. Om inte drar man skarvsladd så får man fixa själv efteråt. 5 års totalgaranti.

Lyssnar gärna in era råd då jag är rätt lost på detta.

Det ingår eldragning som annars kostar lite och wifi modul om det är något du behöver.
Sverigepumpen är troligen mer lokalt
Alla dagar i veckan sverigepumpen före postorder och Daikin ;)

wifi modulen ska man lägga in via router/app och konfiguera med lösenord så detta gör kunden

• Gilla
guggen
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Alla dagar i veckan sverigepumpen före postorder och Daikin ;)
Ok. Längre upp i tråden talas det ju varmt om Daikin. Likställs med Mitsubishi. Nån sa korvkiosk oxå iofs.

Daikin kör med olika serier kan man säga, en som postorderföretagen ska sälja och sen har du dom modellerna som deras "riktiga" återförsäljare har i sortimentet.
Vore tråkigt om postorderföretagen förstörde prisbilden för dom riktiga återförsäljarna så postorder får leka med ett eget sortiment mer eller mindre där dom får skriva ut priser vilket inte dom riktiga gör på hemsida eller annonser ;)

sen var ju frågan också om sverigepumpen eller postorder så du fick min åsikt och det kommer säkert många som säger att postorder är kanon så då får du fundera lite vad du själv anser är bäst

C Comfort Thomas skrev:
Daikin kör med olika serier kan man säga, en som postorderföretagen ska sälja och sen har du dom modellerna som deras "riktiga" återförsäljare har i sortimentet.
Vore tråkigt om postorderföretagen förstörde prisbilden för dom riktiga återförsäljarna så postorder får leka med ett eget sortiment mer eller mindre där dom får skriva ut priser vilket inte dom riktiga gör på hemsida eller annonser ;)

sen var ju frågan också om sverigepumpen eller postorder så du fick min åsikt och det kommer säkert många som säger att postorder är kanon så då får du fundera lite vad du själv anser är bäst
Aha, bra info.

Det känns ju tryggt med Sverigepumpen, fast 6 tkr är ju en slant. Men vem bryr sig om 100 år?

5000:- får jag det till och då får du kolla vad en elinstallation och eventuellt wifi modul kostar till Daikin så det blir jämförbar offert prismässigt

ingen aning om det är krånglig installation gällande värmepumpen eller hur mycket jobb det är för själva eldragningen så vet ej om det är vettigt pris.

Vet inte om sverigepumpen har ändrat sina garantier men ett tag var det garanti i 3år och sen fick man någon försäkring.
en försäkring är ingen garanti !

C Comfort Thomas skrev:
5000:- får jag det till och då får du kolla vad en elinstallation och eventuellt wifi modul kostar till Daikin så det blir jämförbar offert prismässigt

ingen aning om det är krånglig installation gällande värmepumpen eller hur mycket jobb det är för själva eldragningen så vet ej om det är vettigt pris.

Vet inte om sverigepumpen har ändrat sina garantier men ett tag var det garanti i 3år och sen fick man någon försäkring.
en försäkring är ingen garanti !
ja, 5 tkr.
Wifi för Daikin kostar 2000 kr. Ska kolla, men han pratade om 6 år. Har bett om tydlig förklaring.

Tomture61
Varför är WiFi uppkoppling viktigt för ?
Har man ett till hus många mil bort kan det vara bra .

ja det är en bra fråga varför många vill ha det i sin permanenta bostad men fler och fler vill ha det och det monteras wifi moduler i innerdelarna från fabrik så snart får alla det vare sig dom vill eller inte :)

Tomture61 Tomture61 skrev:
Varför är WiFi uppkoppling viktigt för ?
Har man ett till hus många mil bort kan det vara bra .
Inte särskilt viktigt, det bara ingår i den pumpen. Det finns en billigare modell (-2000 kr) utan wifi, men sämre effekt och lite annat. Men den bör också funka.

cederbusch cederbusch skrev:
Var helt säker på att jag hade postat detta, men måste missat att trycka på nån knapp.

Har fått 2 offerter:

Sverigepumpen 24 tkr
Panasonic Prima 25W, inkl all installation, ställ, tak och lite annat bling. Elektriker drar el på utsidan med säkerhetsbrytare. Wifi-styrning vad jag förstod. Men offerten säger "Inkoppling av wifi-styrning ingår ej", vad nu det innebär. Garanti 6 år pratade försäljaren om.

Polarpumpen 19 tkr
Daikin SX25-R, inkl all installation. Enda som ingår av tillbehör är stor vibrationsdämpare. Ställ kostar 690 kr extra. Inget wifi. Ingen elektriker, utan det förutsätts att jordat uttag finns tillgängligt för inner- eller ytterdel. Om inte drar man skarvsladd så får man fixa själv efteråt. 5 års totalgaranti.

Lyssnar gärna in era råd då jag är rätt lost på detta.
Såg du mitt inlägg tidigare i tråden (#76)? Kan säga att jag betalade tusenlappar under din lägsta offert, inklusive installation (ej elektrikerjobb).

ginnfilt ginnfilt skrev:
Såg du mitt inlägg tidigare i tråden (#76)? Kan säga att jag betalade tusenlappar under din lägsta offert, inklusive installation (ej elektrikerjobb).
Jo jag såg. Får kolla på det. Tack för tipset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.