Nu framgår det inte vilken storlek det är på,Toshiban men 25:an ger 2,3kW vid -15 ute och Panasocinen i sammanhanget ger om jag såg rätt 3,2kW vid -15 så det beror på vilket effektbehov fastigheten har.
En klenare modell utan wifi blir billigare :D
Toshiban med ”standardinstallation utan eldragning ligger troligen på under 15000:- efter rotavdrag
 
C Comfort Thomas skrev:
Nu framgår det inte vilken storlek det är på,Toshiban men 25:an ger 2,3kW vid -15 ute och Panasocinen i sammanhanget ger om jag såg rätt 3,2kW vid -15 så det beror på vilket effektbehov fastigheten har.
En klenare modell utan wifi blir billigare :D
Toshiban med ”standardinstallation utan eldragning ligger troligen på under 15000:- efter rotavdrag
Toshiba och Panasonic i jämförelse då? Likvärdiga?
 
Ser att jag behöver en TOSHIBA SHORAI / 25 för att klara värmebehovet i stugan, vilket verkar ligga i paritet med offerterna. Men den är betydligt högljuddare än de andra verkar det som.
 
Jämför du likvärdiga modeller från dom Japanska märkena så är det ingen större skillnad på effekt/effektivitet.

Man får kika på garantier, eventuella funktioner och finesser som man behöver , pris och vilken återförsäljare/installatör som känns seriös.
Eller om det är något yttermått på innerdel som fungerar bättre och en del går mycket på utseende på innerdel .

För återförsäljare kan support och service vara det som avgör vilka snarlika märken och modeller man väljer att sälja och montera.
 
cederbusch cederbusch skrev:
Ser att jag behöver en TOSHIBA SHORAI / 25 för att klara värmebehovet i stugan, vilket verkar ligga i paritet med offerterna. Men den är betydligt högljuddare än de andra verkar det som.
Jämför man ”ljud” i produktblad måste man också kolla att det är jämförbart flöde .
Större innerdelar volymmässigt har ofta en bättre ljudnivå vid samma luftflöde .
 
cederbusch cederbusch skrev:
Jo jag såg. Får kolla på det. Tack för tipset.
Ringde Hemmastadd nu och fick en muntlig offert på 22.000 kr för installation av en Fujitsu 12 km slim nordic. Verkar ju vara i samma klass som Panasonic och Toshiba. Japanska märken som någon skrev.

Det han berättade, var att att de brukade installera Panasonic men slutade när det nya köldmediet kom. Tydligen fick de åka på garantijobb stup i kvarten på Panasonic. Nått om att kretskortet pajjade och att det var kopplad till att huset inte blir lika varmt av det nya köldmediet. De åkte ut och lagade, men fick åka tillbaka årligen på samma maskiner. Så det var ju bra att känna till.
 
Troligen var det spolen till fyrvägaren som krånglade och den slog då även ut kretskortet på en del maskiner som han menade , det var dock flera år sedan så det lär man inte råka ut för med dagens modeller
 
C Comfort Thomas skrev:
Troligen var det spolen till fyrvägaren som krånglade och den slog då även ut kretskortet på en del maskiner som han menade , det var dock flera år sedan så det lär man inte råka ut för med dagens modeller
Ja precis så. De slutade 2017. Så hans erfarenhet bygger väl på den tiden.
 
Förmodligen var det gamla synder men låter som det är dagens problem när det hamnar i inlägg på forum och kan nog skrämma en del :cool:
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
A
cederbusch cederbusch skrev:
Ringde Hemmastadd nu och fick en muntlig offert på 22.000 kr för installation av en Fujitsu 12 km slim nordic. Verkar ju vara i samma klass som Panasonic och Toshiba. Japanska märken som någon skrev.

Det han berättade, var att att de brukade installera Panasonic men slutade när det nya köldmediet kom. Tydligen fick de åka på garantijobb stup i kvarten på Panasonic. Nått om att kretskortet pajjade och att det var kopplad till att huset inte blir lika varmt av det nya köldmediet. De åkte ut och lagade, men fick åka tillbaka årligen på samma maskiner. Så det var ju bra att känna till.
Jag tar 16' för Fujitsu med installation
 
electroluxaren skrev:
Jag tar 16' för Fujitsu med installation
När kommer du?
 
Lät rätt billigt för en KM12 inkl installation (y)
 
A
Jag behöver inte ha en vinstmarginal på över50%
 
electroluxaren skrev:
Jag behöver inte ha en vinstmarginal på över50%
Kan du tipsa om ngn som tänker som du kring Örebro?
 
Tomture61
Fijutsin finns på prisjakt.se för 11.900 :- tillkommer inst .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.