Z
Tomture61 Tomture61 skrev:
Sen 2014 har jag haft 4 olika märken . Till garaget (nyast) Panasonic, till huset en Hitachi (dog efter 3 år) en Innova (utbytes som dog efter 1 år) Nuvarande Daikin som fortfarande funkar efter 2 år .
Kommer aldrig köpa okända / budget märken igen !
Jag har en Jula Coolix i garaget som går på sitt tolfte år, aldrig krånglat, kostade 3000.-
 
Tomture61
Z zwennebanan skrev:
Jag har en Jula Coolix som går på sitt 12år, aldrig krånglat, kostade 3000.-
Men vad har den för verkningsgrad (SCOP)
Men 3000:- var mycket billigt (y)

Det mest servicekrävande / mest fel på i vp väg är LLVP: ar .
 
A
Z zwennebanan skrev:
Jag har en Jula Coolix i garaget som går på sitt tolfte år, aldrig krånglat, kostade 3000.-
Rätt vanligt med dessa på garage där det inte är viktigt om de fungerar eller inte, många klagar på att de inte får upp värmen om det redan är kallt i garaget, så man måste starta dessa i tid innan man vill nyttja den sköna värmen. kärvande växelventiler, läckor samt sensorer är väl de vanligaste felen.
 
Handyman 1 skrev:
Helt galet mycket,den förbrukningen värmer ju hela hus! säker på att isoleringen inte glömdes vid montaget :D
Säger som politiker, du ställer frågan fel.

Ja jag är HELT säker på att ingen isolering monterats i golvet eftersom det är ett gammalt garage jag konverterade till gäststuga. I tak och väggar däremot är det tillräckligt. Och som sagt så syns inget på marken utanför, så jag vet inte var all värme tar vägen....
 
Tomture61
electroluxaren skrev:
Ja jag servar oxå. Då jag är nyfiken av hävd så gillar jag mångfald. Allt jag skriver är av egen erfarenhet. Det jag tröttnat på och slutat med är att montera pumpar konstruerade i det stora landet i öster. Kan ev om jag har tråkigt och lagret av svordomar blivit för stort ge mig på Haier. i övrigt skiter jag i det då det tar minst dubbelt så lång tid att montera dessa gentemot mitsu. för de som inte vill ha mitsu så finns det bla. panasonic och fuji.
Hur har du stiftat bekantskap/ erfarenhet av Daikin ?
Har själv en Caldo XRH30 med 6 års garanti , utan motkrav.
 
Z
electroluxaren skrev:
Rätt vanligt med dessa på garage där det inte är viktigt om de fungerar eller inte, många klagar på att de inte får upp värmen om det redan är kallt i garaget, så man måste starta dessa i tid innan man vill nyttja den sköna värmen. kärvande växelventiler, läckor samt sensorer är väl de vanligaste felen.
Jag kör min hela vintern, garage på 42kvm, snittar ca 300W/h (Halländsk vinter) dom senaste dagarna har det varit runt -14 under natten och inga problem för den att hålla värmen, inställd på +18 grader och innetempen har gått ner till +16,5 som lägst på natten
 
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur har du stiftat bekantskap/ erfarenhet av Daikin ?
Har själv en Caldo XRH30 med 6 års garanti , utan motkrav.
monterat en del daikin, här runt säljs de av hur många som helst jag tror att de går att köpa i korvkiosken oxå.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tomture61
electroluxaren skrev:
monterat en del daikin, här runt säljs de av hur många som helst jag tror att de går att köpa i korvkiosken oxå.
Söker man priser på Daikin så måste man lyfta luren för att få detta , lite irriterande .
Verkar som det är speciellt utvalda åf också .
Sen finns det ett billigare segment av Daikin som säljs i "korvkiosken "
 
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
Söker man priser på Daikin så måste man lyfta luren för att få detta , lite irriterande .
Verkar som det är speciellt utvalda åf också .
Sen finns det ett billigare segment av Daikin som säljs i "korvkiosken "
Jo så är det.
 
Ok, ett nytt "inspel" då.

Jag har en Foma-pump (var väl en Jula-historia) som satt när jag köpte huset 2010. 2011 monterade jag ner den för den tillförde inget och vi tyckte inte den passade in.Sen dess har utedelen stått orörd, och innerdelen legat i källaren.

Den varma sommaren 2018 kopplade jag in den igen bara för att se om jag kunde få kyla, och det fick jag. Men det blev ingen fast installation och sen har den bara legat igen.

Det är ju en pump jag HAR. Dvs gratis att koppla in och sätta i drift. Förutsatt att den fungerar några år till. Men det är väl rätt kasst värde på de där, och säkert inte den tystaste.

Vad är budet? Bu eller bä?
 
A
Visst,prova kan man väl alltid! om du redan har en:)
är det snabbkopplingar på pumpen eftersom det låter så lätt att montera?
 
Redigerat:
Handyman 1 skrev:
Visst,prova kan man väl alltid! om du redan har en:)
är det snabbkopplingar på pumpen eftersom det låter så lätt att montera?
Japp, bara dra ihop och köra.
 
Handyman 1 skrev:
Är det verkligen möjligt med 14000kwh för 20kvm? låter helt otroligt mycket:thinking:
Var noga med att kolla så att pumpen klarar ett så litet utrymme. Jag värmer 14 kvm med LLVP och fick engagera Sanyo direkt för att få det att funka.
Hade problem med bl.a. isbildning och lite annat, men efter goda råd kunde den ställas in så att det funkar.
 
cederbusch cederbusch skrev:
Har möjlighet att få tag i denna med 3000 kr rabatt. Fattar att det är en lågprismakapär, men om den funkar hyfsat är det ju väldigt snabbt utdelning på investeringen.

[länk]
Just att den anger 60 kvm som undre gräns säger mig att det är värt att kolla så att det inte blir problem. I så fall spelar ju rabatten mindre roll.
Om du installerar den själv så måste det bli rätt första gången, annars riskerar du att förlora kylmedium.
Om du tidvis skall ha den för att bara hålla frostfritt så är lägsta möjliga temp för uppvärmning viktig. Min kommer inte under 16 grader för uppvärmning, så jag får slå till och från. Att den anger -25 till + 50 innebär kanske inte att hela det registret ingår i ett svep.
Jula har sannolikt inte kläm på detta, så försök hitta tillverkaren.

Flera misstag jag gjorde för tolv år sedan alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.