Haha. Min ironi-smiley kom inte med av någon anledning. Menade inte att du blev stött.

Tror också Daikin är vassast. Mitsubishi känner jag personligen flera missnöjda ägare av. Jag har en IVT. Ful och bullrig. Men risk att jag måste välja en sådan igen då jag har begränsad höjd över en dörr där den sitter och IVT är lite lägre.
 
A
Invest living är Kina pumpar samma fabrik som julas pumpar.
Ibland funkar dessa och ofta inte alls
 
  • Gilla
marcusjj
  • Laddar…
Tomture61
Och "Kina" är ett skällsord om kvalitet :rofl:
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Invest living är Kina pumpar samma fabrik som julas pumpar.
Ibland funkar dessa och ofta inte alls
Skönt att jag haft tur iallafall. Och att jag vågade lita på installatören som jag känner. Han var tydlig med att det är budget men att just denna tyckte han stack ut bland budgetmärken. Men lika tydlig var han med att han hade väldigt bra erfarenhet av dem när det handlade om tex garanti. finns just nu på Byggmax såg jag.
Hur som ville jag bara få fram att det finns möjlighet att hitta något utanför de stora märkena. Men som jag skrev hade jag inte satt det som huvudpump. Dessa två går som en sorts komplement. På samma sätt som jag inte skulle satt skjutdörrar från Skånska Byggvaror i bostadshuset (om jag ju skulle haft det där) men jag hade inga problem att göra det i gästhuset.
 
  • Gilla
Viktualia
  • Laddar…
A
K koolla skrev:
Blev du stött? det är ett relativt nytt märke. Söker man runt lite får de inte sämre betyg än andra verkar det som. Inte bättre heller. Jag är iallafall nöjd.
invest har funnits lika länge som Jula, deras första pumpar var bla invest. Företaget gick i konkurs för ca 10 år sedan i Sverige och konkursförvaltare auktionerade ut resterande del av lagret vilka då nästan såldes till nypris som dessvärre visade sig vara återtagna garantier. och sällan fungerade.
Invest blev därför ett utryck för missnöjda värmepumpsägare.
I dag cirkulerar åtskilliga värmepumpar av ett nytt sådan lager, nya värmepumpar med R410A som är någon form av en defekt leverans, varifrån dessa kommer vet jag inte.
 
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
Och "Kina" är ett skällsord om kvalitet :rofl:
Om det har jag ingen åsikt....:cool:
 
electroluxaren skrev:
invest har funnits lika länge som Jula, deras första pumpar var bla invest. Företaget gick i konkurs för ca 10 år sedan i Sverige och konkursförvaltare auktionerade ut resterande del av lagret vilka då nästan såldes till nypris som dessvärre visade sig vara återtagna garantier. och sällan fungerade.
Invest blev därför ett utryck för missnöjda värmepumpsägare.
I dag cirkulerar åtskilliga värmepumpar av ett nytt sådan lager, nya värmepumpar med R410A som är någon form av en defekt leverans, varifrån dessa kommer vet jag inte.
Åh fan, där ser man. Du verkar iallafall ha koll. Men återigen, vilken tur jag haft då
electroluxaren skrev:
invest har funnits lika länge som Jula, deras första pumpar var bla invest. Företaget gick i konkurs för ca 10 år sedan i Sverige och konkursförvaltare auktionerade ut resterande del av lagret vilka då nästan såldes till nypris som dessvärre visade sig vara återtagna garantier. och sällan fungerade.
Invest blev därför ett utryck för missnöjda värmepumpsägare.
I dag cirkulerar åtskilliga värmepumpar av ett nytt sådan lager, nya värmepumpar med R410A som är någon form av en defekt leverans, varifrån dessa kommer vet jag inte.
Åh fan, där ser man. Du verkar iallafall ha koll. Men återigen, vilken tur jag haft då.
 
A
K koolla skrev:
Haha. Min ironi-smiley kom inte med av någon anledning. Menade inte att du blev stött.

Tror också Daikin är vassast. Mitsubishi känner jag personligen flera missnöjda ägare av. Jag har en IVT. Ful och bullrig. Men risk att jag måste välja en sådan igen då jag har begränsad höjd över en dörr där den sitter och IVT är lite lägre.
Daikin är nog inte dåliga även om jag inte är imponerad av de jag monterat.
Jag väljer Mitsubishi F- och L-serie alla dagar i veckan, de är utan tvekan top off the line, värmepumparnas rolls royce.
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
A
K koolla skrev:
Jag vag också tveksam. Köpte den i gästhuset först hösten 2013 eller våren 2014. Körs förvisso inte lika mycket som inne i vanliga huset. Den på ovanvåningen köpte vi i perfekt timing av en värmepumpsinstallatör i början av juni 2018. Vilken nytta vi fick den sommaren av AC. Gick dygnet runt.

Med det sagt så kommer jag när det blir dags att byta den stora ändå välja ett av de etablerade märkena. Men jag är väldigt nöjd med mina Invest Living.
Då de är byggda för AC så vore det ju f-n om de inte fungerade som detta.
 
Tomture61
electroluxaren skrev:
Daikin är nog inte dåliga även om jag inte är imponerad av de jag monterat.
Jag väljer Mitsubishi F- och L-serie alla dagar i veckan, de är utan tvekan top off the line, värmepumparnas rolls royce.
Eftersom du monterar så borde du serva också ?
Du borde få en viss erfarenhet ang drifts kvalitet , eller ?
Vet ej vilka märken du håller på med .
 
electroluxaren skrev:
Då de är byggda för AC så vore det ju f-n om de inte fungerade som detta.
Budskapet har gått fram... Och oavsett så funkar det jäkligt bra här hemma både för kyla och värme som de komplement de är till den stora pumpen på bottenplan. Tråden startade med ett utrymme på 20 kvadrat. Det är förstås väldigt viktigt att pumpen håller och där har jag uppenbart haft tur. Men jag är rätt säkert på att oavsett vilket märke man väljer så klarar de med lätthet den ytan/volymen och eventuell skillnad i effektivitet är peanuts i sammanhanget när det är så litet.

Som kuriosa fick faktiskt min IVT bytas efter en dag. Installatören (en annan än jag nämnde innan) fick komma tillbaka och byta innedelen på julafton det året vi satte in den (vi satt och åt jullunch..). Men jag minns att han bankade ordentligt för att flytta den några centimeter i sidled så jag gissar att det var monteringsfel och att han därför på eget bevåg bytte ut den innan det uppdagades så det var nog egen liten inte pumpen som var problemet.
 
A
cederbusch cederbusch skrev:
Har gjort det. I snitt sen kl 14 igår drar stugan 3,7 kw/tim.
89 kwh/dygn
2664 kwh/mån (vid -11)
Helt galet mycket,den förbrukningen värmer ju hela hus! säker på att isoleringen inte glömdes vid montaget :D
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
Eftersom du monterar så borde du serva också ?
Du borde få en viss erfarenhet ang drifts kvalitet , eller ?
Vet ej vilka märken du håller på med .
Ja jag servar oxå. Då jag är nyfiken av hävd så gillar jag mångfald. Allt jag skriver är av egen erfarenhet. Det jag tröttnat på och slutat med är att montera pumpar konstruerade i det stora landet i öster. Kan ev om jag har tråkigt och lagret av svordomar blivit för stort ge mig på Haier. i övrigt skiter jag i det då det tar minst dubbelt så lång tid att montera dessa gentemot mitsu. för de som inte vill ha mitsu så finns det bla. panasonic och fuji.
 
A
Handyman 1 skrev:
Helt galet mycket,den förbrukningen värmer ju hela hus! säker på att isoleringen inte glömdes vid montaget :D
plattan är ju inte isolerad så där försvinner ca 50% av energin rätt ut i backen
 
A
K koolla skrev:
Budskapet har gått fram... Och oavsett så funkar det jäkligt bra här hemma både för kyla och värme som de komplement de är till den stora pumpen på bottenplan. Tråden startade med ett utrymme på 20 kvadrat. Det är förstås väldigt viktigt att pumpen håller och där har jag uppenbart haft tur. Men jag är rätt säkert på att oavsett vilket märke man väljer så klarar de med lätthet den ytan/volymen och eventuell skillnad i effektivitet är peanuts i sammanhanget när det är så litet.

Som kuriosa fick faktiskt min IVT bytas efter en dag. Installatören (en annan än jag nämnde innan) fick komma tillbaka och byta innedelen på julafton det året vi satte in den (vi satt och åt jullunch..). Men jag minns att han bankade ordentligt för att flytta den några centimeter i sidled så jag gissar att det var monteringsfel och att han därför på eget bevåg bytte ut den innan det uppdagades så det var nog egen liten inte pumpen som var problemet.
Det är inget fel att köpa dessa pumpar med rätt insikt. inte minst om man slipper betala för installationen.
Till 20kvm kan det vara ett alternativ, dock har de sämre effekt sämre lågtemperatursegenskaper sämre verkningsgrad (byggda för AC) samt sämre förväntad livslängd (undantag finns)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.