Har också fått lite gjort på uthuset, vindskivor och ett gavelspetsfönster.
 
  • IMG_2047.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2049.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2051.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2053.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2055.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har du tänkt med taket till el-kojan? Ser lovande ut!

Själv skrotade jag min elkoja. Dock inte pga storleken utan därför att jag inte tror den behövs. Jag bestämde mig för att sätta upp en liten verkstadsbod på baksidan av stugan där elverket ska stå (tillsammans med annat). Min tanke var ändå att bara använda det till verktyg, nödladdning och till att pumpa bäckvatten till grästaket. Dom gånger jag kört det nu så har jag aldrig tänkt på att det låter. Plus att när det är så nära till verket så kan man lätt stänga av och dra igång det. Hade varit drygt om man skulle behöva springa iväg 30m om det bara var så att man behövde köra en sticksåg i 10 sek.

Tänker du koppla elverket till elsystemet i stugan med en riktig jordfelsbrytare osv? Hur gjorde du med jorden då?


Fint fönster på gaveln :)

/Christian
 
Chrissofsweden skrev:
Hur har du tänkt med taket till el-kojan? Ser lovande ut!
Tackar! Det kommer bli en regelkonstruktion ovanpå muren med gånggärn och ett traditionellt råsponttak och ytpapp, lite svårt att beskriva med ord men har det mesta och hoppas jag kan rapportera det färdiga taket inom några veckor.

Chrissofsweden skrev:
Dom gånger jag kört det nu så har jag aldrig tänkt på att det låter.
Nej, när man jobbar brukar man inte fundera på "smattret" från verket men när solen går ner, kvällstystnaden infinner sig, sittandes i en stol med en bira i näven blir det väldigt ljudligt så planen är att göra det så ljuddämpat som det bara går.

Chrissofsweden skrev:
Tänker du koppla elverket till elsystemet i stugan med en riktig jordfelsbrytare osv? Hur gjorde du med jorden då?
Japp, ligger 24m elslang nedgrävd mellan verket och stugan. Stugan har ett komplett elsystem med central och JF-brytare. Ett jordtag ligger i backen under huset. Även uthuset kommer att kopplas på elen genom en nedgrävd slang mellan husen.

Chrissofsweden skrev:
Fint fönster på gaveln :)
Tack, hade sån tur att Byggnetto i Mora hade rea på fönster och att dom hade ett exemplar av just min spröjsmodell och perfekt storlek för gavelspetsen.
 
Redigerat:
Chrissofsweden skrev:
Själv skrotade jag min elkoja. Dock inte pga storleken utan därför att jag inte tror den behövs. Jag bestämde mig för att sätta upp en liten verkstadsbod på baksidan av stugan där elverket ska stå (tillsammans med annat)...
Underskatta inte kylbehovet och elsäkerheten! Grannen i fäboden eldade upp en fin gammal timmerstomme och svedde boningshuset just genom att "ställa in verket i en bod med lite annat joks..." för några år sedan, blev tydligen fullt pådrag med brandkår men missade det helt efter en blöt älgjaktlagsfest trots att det bara var 200m bort. :x
 
  • Brand.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vilket jobb du gör. Kolla min blogg får du se ett annat timmerhus. Roligt att se att vi är flera som tycker om timmerhus..
 
sunndal skrev:
Vilket jobb du gör. Kolla min blogg får du se ett annat timmerhus. Roligt att se att vi är flera som tycker om timmerhus..
Jo, dom flesta undrar när jag ska skriva mig där! :D Jag är en kombination av teknikfantast, skaparberoende, fixare och perfektionist, sen att det faktikst blir ganska bra ger en bara lust på ännu mer byggnationer och detaljer, var ganska skakis när jag satte spaden i backen för tre år sedan men det känns riktigt avlägset nu.
 
GoEk skrev:
Nej, när man jobbar brukar man inte fundera på "smattret" från verket men när solen går ner, kvällstystnaden infinner sig, sittandes i en stol med en bira i näven blir det väldigt ljudligt så planen är att göra det så ljuddämpat som det bara går.
Då förstår jag byggnationen bättre. Själv tänker jag aldrig ha det till vardagsbruk. Men varför drar du inte in vanlig el?

Du kanske skulle jaga fatt på en två-takts-dämpare? Billjuddämpare gjorde varken till eller från..

/Christian
 
Chrissofsweden skrev:
Då förstår jag byggnationen bättre. Själv tänker jag aldrig ha det till vardagsbruk. Men varför drar du inte in vanlig el?
"Vanlig"? Menar du varför ansluter jag inte till allmänna elnätet? Närmaste allmänna elnät ligger 7km bort, bygget är fortfarande en fritidsfastighet men med bra, eller snarare utmärkt bekvämlighet i planerna.
 
Redigerat:
Hur går det med bygget? Hänt något nytt roligt?

/C
 
Chrissofsweden skrev:
Hur går det med bygget? Hänt något nytt roligt?
En hel del men har inte haft tid att lägga upp bilderna, kommer!
 
"Elverkskojan" är nu nästan klar, började med att skruva fast ett krön av impregnerad 2"8 och sedan en lockram av 2"5 på fyra gånggärn.
 
  • IMG_2081.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
På ramen byggdes sedan ett tak. La i 8mm armeringsjärn för att försvåra för tjuven lite grann i alla fall. På taket las sedan ytpapp.
 
  • IMG_2083.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2086.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2089.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kojan målades sedan med latexfärg, grundade med brun och "duttade" sedan på ett grönt mönster med en svamp som ger en slags "kamoflagefärg" så den inte syns för mycket. På med lite grus runt och en liten trapp så man enkelt kan kliva i och ur.
 
  • IMG_2092.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti sattes fyra "ljudfällor", i dom två vid utblåset monterades 12-voltsfläktar. I botten en trall av impregnerat virke och sedan diverse brädbitar för att spika kabel. En 90cm avgasslang drogs genom betongväggen och kopplades på verkets avgasrör.

Har också satt 120mm isolering i taket och takgavlarna och monterat två gasfjädrar för att underlätta taköppning. Mätte c:a 60kg i takets framkant så jag uppskattar hela takvikten till c:a 120kg. Att öppna och stänga taket kändes i ryggen men med två stycken 300N gasfjädrar så öppnar man enkelt och kan lägga igen med vänsterhanden.

Domen så här långt? Ljudet som hörs från verket kommer nu från avgasslangen som ett avlägset puttrande på 20m avstånd, låter mer som om det kommer från grannen 200m bort. Skarven mellan krönbrädorna och muren läcker ljud med det tätas enkelt. Behöver nog inte sätta ljuddämpning på insidan av muren. Takisoleringen gjorde däremot STOR skillnad, även om man lägger örat mot takytan är det avgasslangens puttrande som dominerar.

Jag skrev tidigare "underskatta inte kylbehovet" och nu är det också provat i praktiken. Med stängt tak på kvartsbelastning och 20-22 grader ute blir det alldeles för varmt inne, behövs mycket mer kylning så planen är att sätta dubbelt så kraftiga fäktar i ut- OCH inblåset. Tills dess får man köra med taket aningen öppnat.

Allt som allt har det definitivt varit värt besväret, är härligt att ha ett utrymme för verket, ur vägen och med ordnade kopplingar. Slutprislappen hamnar nog på c:a 13.000 plus jobbet men då har jag heller inte prutat på detaljerna.
 
  • IMG_2096.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2097.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2098.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite jobb på uthuset har också hunnits med. Läktade hela taket så nu är det förberett för en laddning DECRA-plåt...
 
  • IMG_2104.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.