Frustrator Frustrator skrev:
Halle-f*cking-jula menar du
Tja, pressen levererar vĂ€l ok.. 😄

Den har dock börjat lÀcka i cylindern, och den första jag köpte var ju kass, sÄ den fick Äka tillbaka samma dag....

Snyggt jobbat! Har varit i tankarna pĂ„ att införskaffa nĂ„gon liten arbor press. Men nu blir det ju en sĂ„dan dĂ€r man vill ha 😇

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tja, det beror nog pÄ vad man pressar mest.. behöver man kraft Àr hydrauliska billigare per ton.. behöver man finkÀnsla Àr nog en mekanisk att föredra... Sen Àr ju hydraulpressen lite mer öppen nerÄt, det var bra tex nÀr jag pressade pÄ nya hjullager pÄ svÀrfars drivaxlar till Ford 9-tum ..

Gjorde inte "this old Tony" en eller ett par videos med en billigare arbor press förresten?

Hann kapa en till plÄt igÄr;
Metallkonstruktion med plÄtmontering i verkstadsmiljö, omgiven av verktyg och maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SC Aero och 3 till
  • Laddar…
Ja, de har jag nog sett. FÄr bli en repris pÄ dem.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Har gjort lite mer modellbygge...
Och det var ganska bra, för med okapad slangnippel hade inte tanken gÄtt att fÄ ner i hÄlet...
Kapade 10 mm och inga problem.. puh...
För övrigt hatar jag tunnplÄt. Och att jag inte har tre armar, vilket hade gjort svetsningen sÄÄÄ mycket lÀttare.
Modellbyggd tank av tunnplÄt med kapad slangnippel pÄ en arbetsbÀnk, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

Hemgjord metalltank med en kapad slangnippel synlig, placerad pÄ en arbetsbÀnk bland verktyg och tunnplÄt.
Skapa konto

Har ocksÄ mÀtt hur mycket det fÄr plats i tanken, ca 3,6 liter.
MetallbehÄllare med grön plastpÄse ovanpÄ en köksbÀnk, omgiven av köksartiklar och vÀxter i bakgrunden.
Skapa konto

Och varför blir alltid bÀnkyta sÄ snabbt förvandlat till avstÀllningsyta?
Verkstad med arbetsbÀnk full av verktyg och delar, sÄsom skruvmejslar, skiftnycklar, borrmaskin och kaffe.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Lite ont om plats, sÄ jag förlÀngde tanken 5 mm nerÄt.... Struntar i att göra ett snett hörn ocksÄ, tror inte det Àr rimligt att lÀgga sÄ mycket energi pÄ det..
NÀrbild av en konstruktion i metall och kopparrör, dÀr en tank har förlÀngts 5 mm nedÄt i trÄngt utrymme.
Skapa konto

NÀrbild av en modifierad tank som förlÀngts nedÄt samt en del av en mekanisk konstruktion i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Ritning av en tank med dimensioner, inklusive en förlÀngning nedÄt och beslut att inte göra ett snett hörn.
Skapa konto

• Gilla
Peter #11 och 2 till
  • Laddar…
Har du inte med K-faktor och bockradie pĂ„ ritningen? 😉

NĂ€, jag fuskar friskt.. 😄

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Vilket program anvÀnder du för dessa ritningar? KÀnner för övrigt igen kÀnslan av att tomma ytor fylls fort. Dels pÄ grund av platsbrist, som egentligen borde vara bÀsta anledningen till att undvika fenomenet. Men det finns sÄ mycket bra att ha saker man vill behÄlla.

Första delen i rostfritt....
InsĂ„g ocksĂ„ att jag mĂ„ste ha ett fasat hörn, annars kommer tanken inte gĂ„ att fĂ„ ur... 🙄😄
Rostfri metallplÄt med ett ojÀmnt utskuret cirkulÀrt hÄl, placerad pÄ en arbetsbÀnk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Rostfritt stÄlkonstruktion med förstÀrkta hörn för ett byggprojekt. "Novacel Solutions for LASER Fiber" tryckt pÄ ytan.
Skapa konto

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Vilket program anvÀnder du för dessa ritningar? KÀnner för övrigt igen kÀnslan av att tomma ytor fylls fort. Dels pÄ grund av platsbrist, som egentligen borde vara bÀsta anledningen till att undvika fenomenet. Men det finns sÄ mycket bra att ha saker man vill behÄlla.
Det Àr SketchUp, mest för att jag lÀrde mig CAD pÄ AutoCAD för 100 Är sen, och det Àr "mest likt"... DÄ ritade man ju linjer genom att skriva x,y,z-koordinater.. enkelt och smidigt ..

Nu för tiden Ă€r ju alla baserade pĂ„ att man gör nĂ„n form och sen lĂ€gger till och tar bort saker... Det har sĂ€kert nĂ„tt namn... Tycker mest det Ă€r knepigt.. 😄

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
AssÄ, i "riktiga" cad program Àr det enkelt. Börja med en bit och lÀgg till kanterna.

Man kan ju ocksÄ göra en enkel form/volym och konvertera till sheet metal

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag har börjat med freecad, men det kÀnns lite meningslöst nÀr man gör sÄpass enkla och fÄ saker....

Fusion 360 Àr bra alternativ ocksÄ.

Kanske skulle testa det... Det Àr ganska mycket funktionalitet som hamnat bakom prenumerationsvögg i SketchUp...
Har provat Onshape med, det var ok....

Hur som, gjorde alla bitar till tanken.. mÄste köpa rostfria svetsmuttrar innan jag kan svetsa ihop dem..

• Metallbitar i verkstad, del av projekt för att bygga en tank, med hĂ„l för svetsning och omgivande verktyg och förvaring i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Delar av en tank ihopsatta med tejp, visas i en byggmiljö med metallstĂ€nger och kablar.
    Skapa konto
  • Byggdelar och svetsprojekt med metallram och komponenter i en verkstad, förberett för montering av rostfria svetsmuttrar.
    Skapa konto
  • Metallram med fĂ€st bĂ€nk och tejpade delar, osorterade verktyg och material i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Papperstetraeder med maskeringstejp pĂ„ arbetsbord, borrmaskin i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Byggprojekt med konstruktion av metallram och monterade svetsmuttrar, omgiven av verktyg och material i en verkstad.
    Skapa konto
  • Metallram med fastklĂ€md plĂ„tdel för tankkonstruktion, omgiven av verktyg och material i ett garage.
    Skapa konto
  • Metallkonstruktion under byggnation med svetsade rör och maskeringstejp, fokus pĂ„ ramdelar och komponenter i ett garage.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.