117 897 lĂ€st · 1 020 svar
118k lÀst
1,0k svar
Tillverka plant "bord"
Allvetare
· VĂ€stra götaland
· 9 157 inlĂ€gg
Snyggt jobbat! Har varit i tankarna pĂ„ att införskaffa nĂ„gon liten arbor press. Men nu blir det ju en sĂ„dan dĂ€r man vill ha đ
Allvetare
· VĂ€stra götaland
· 9 157 inlĂ€gg
Tja, det beror nog pÄ vad man pressar mest.. behöver man kraft Àr hydrauliska billigare per ton.. behöver man finkÀnsla Àr nog en mekanisk att föredra... Sen Àr ju hydraulpressen lite mer öppen nerÄt, det var bra tex nÀr jag pressade pÄ nya hjullager pÄ svÀrfars drivaxlar till Ford 9-tum ..
Gjorde inte "this old Tony" en eller ett par videos med en billigare arbor press förresten?
Hann kapa en till plÄt igÄr;
Gjorde inte "this old Tony" en eller ett par videos med en billigare arbor press förresten?
Hann kapa en till plÄt igÄr;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, de har jag nog sett. FÄr bli en repris pÄ dem.
Allvetare
· VĂ€stra götaland
· 9 157 inlĂ€gg
Har gjort lite mer modellbygge...
Och det var ganska bra, för med okapad slangnippel hade inte tanken gÄtt att fÄ ner i hÄlet...
Kapade 10 mm och inga problem.. puh...
För övrigt hatar jag tunnplÄt. Och att jag inte har tre armar, vilket hade gjort svetsningen sÄÄÄ mycket lÀttare.
Har ocksÄ mÀtt hur mycket det fÄr plats i tanken, ca 3,6 liter.
Och varför blir alltid bÀnkyta sÄ snabbt förvandlat till avstÀllningsyta?
Och det var ganska bra, för med okapad slangnippel hade inte tanken gÄtt att fÄ ner i hÄlet...
Kapade 10 mm och inga problem.. puh...
För övrigt hatar jag tunnplÄt. Och att jag inte har tre armar, vilket hade gjort svetsningen sÄÄÄ mycket lÀttare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har ocksÄ mÀtt hur mycket det fÄr plats i tanken, ca 3,6 liter.
Logga in
Skapa konto
Och varför blir alltid bÀnkyta sÄ snabbt förvandlat till avstÀllningsyta?
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· VĂ€stra götaland
· 9 157 inlĂ€gg
Lite ont om plats, sÄ jag förlÀngde tanken 5 mm nerÄt.... Struntar i att göra ett snett hörn ocksÄ, tror inte det Àr rimligt att lÀgga sÄ mycket energi pÄ det..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· VĂ€stra Götaland
· 10 822 inlĂ€gg
Har du inte med K-faktor och bockradie pĂ„ ritningen? đ
Allvetare
· VĂ€stra götaland
· 9 157 inlĂ€gg
NĂ€, jag fuskar friskt.. đ
Vilket program anvÀnder du för dessa ritningar? KÀnner för övrigt igen kÀnslan av att tomma ytor fylls fort. Dels pÄ grund av platsbrist, som egentligen borde vara bÀsta anledningen till att undvika fenomenet. Men det finns sÄ mycket bra att ha saker man vill behÄlla.
Allvetare
· VĂ€stra götaland
· 9 157 inlĂ€gg
Första delen i rostfritt....
InsĂ„g ocksĂ„ att jag mĂ„ste ha ett fasat hörn, annars kommer tanken inte gĂ„ att fĂ„ ur... đđ
InsĂ„g ocksĂ„ att jag mĂ„ste ha ett fasat hörn, annars kommer tanken inte gĂ„ att fĂ„ ur... đđ
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· VĂ€stra götaland
· 9 157 inlĂ€gg
Det Àr SketchUp, mest för att jag lÀrde mig CAD pÄ AutoCAD för 100 Är sen, och det Àr "mest likt"... DÄ ritade man ju linjer genom att skriva x,y,z-koordinater.. enkelt och smidigt ..A Anderscurl skrev:
Nu för tiden Ă€r ju alla baserade pĂ„ att man gör nĂ„n form och sen lĂ€gger till och tar bort saker... Det har sĂ€kert nĂ„tt namn... Tycker mest det Ă€r knepigt.. đ
Allvetare
· VĂ€stra Götaland
· 10 822 inlĂ€gg
AssÄ, i "riktiga" cad program Àr det enkelt. Börja med en bit och lÀgg till kanterna.
Man kan ju ocksÄ göra en enkel form/volym och konvertera till sheet metal
Man kan ju ocksÄ göra en enkel form/volym och konvertera till sheet metal
Allvetare
· VĂ€stra götaland
· 9 157 inlĂ€gg
Jag har börjat med freecad, men det kÀnns lite meningslöst nÀr man gör sÄpass enkla och fÄ saker....
Allvetare
· VĂ€stra Götaland
· 10 822 inlĂ€gg
Fusion 360 Àr bra alternativ ocksÄ.
Allvetare
· VĂ€stra götaland
· 9 157 inlĂ€gg
Kanske skulle testa det... Det Àr ganska mycket funktionalitet som hamnat bakom prenumerationsvögg i SketchUp...
Har provat Onshape med, det var ok....
Hur som, gjorde alla bitar till tanken.. mÄste köpa rostfria svetsmuttrar innan jag kan svetsa ihop dem..
Har provat Onshape med, det var ok....
Hur som, gjorde alla bitar till tanken.. mÄste köpa rostfria svetsmuttrar innan jag kan svetsa ihop dem..