123 803 läst · 1 054 svar
124k läst
1,1k svar
Tillverka plant "bord"
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Ska göra på ett lite annorlunda sätt den här gången... På främre undre länkarmen svetsade jag en pinne mellan rören som höll inre och yttre rören, men då kan man inte svetsa fast de tvärgående rören på länkarmen...
Nu blir det en skruv som håller fast rören mot ett vinkeljärn. Rakt och stabilt!
Nu blir det en skruv som håller fast rören mot ett vinkeljärn. Rakt och stabilt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra fixturering gör svetsjobbet så mycket lättare att få bra 👍
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Lite träarbete .. här ska det vara rakt, men stötdämparen ska luta utåt, "push rod"-en ska luta innåt, och så ska det sitta lite lager i mitten ... alltihopa ska också luta bakåt ...
Eller så blir jag lat och skippar hela cantilever-skiten;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller så blir jag lat och skippar hela cantilever-skiten;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Insåg att jag inte vägt dämparna och sett vad det faktiskt gör för skillnad... Dämparna väger runt 2,7 kg styck..
Nånstans mellan 1,5 - 2 kg minskad ofjädrad vikt beroende på lutningen... helt klart värt lite extra meck..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nånstans mellan 1,5 - 2 kg minskad ofjädrad vikt beroende på lutningen... helt klart värt lite extra meck..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen får du dra ifrån kolvstång o kolv då dom inte ingår i den fjädrande vikten (lite grann pga av vinkeln bort från fjädringsväg) sen tror jag även du kan räkna bort ca halva fjädern av samma anledning. Vad tror du om min teori, som för övrigt bara är typ "gissningsvis"
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Låter ganska rimligt, man märker rätt fort att vikten minskar snabbt när lutningen ökar...
Det är ju helt klart fjädern som väger mest....
Det är ju helt klart fjädern som väger mest....
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 123 inlägg
Krångla inte till det. Ska du inte labba med utväxling på vipparmen sätt stötdämparen direkt i bärarmen. Länkaget väger också en del..
Har du räknat på vinklarna för stötdämparen och fjäderkrafter?
Har du räknat på vinklarna för stötdämparen och fjäderkrafter?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Men jag gillar att krångla till det ...
Edit: Har räknat på det, japp, och köpt fjäder som passar en 1:1 vippa .. med uppskattad vikt på 700 kg ...
Edit: Har räknat på det, japp, och köpt fjäder som passar en 1:1 vippa .. med uppskattad vikt på 700 kg ...
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 123 inlägg
Kör vippa då, själv tycker jag det är lite fånigt med vippa om det inte tillför något, clean utsida är väl gott nog men sätt dämparna längst ner inne i ramen, visst har du plats för pushrod under övre ramröret?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Jag har ju byggt en rammodell med 4 tum längre motorrum, så det finns plats framför motorn...
Sätter jag dem nånstans kanske jag måste köpa en sexa och stoppa i.. 😄
Har hört att det ska vara bra med så luftig hjulupphängning fram som möjligt på en Seven, för luftmotståndet... Gör väl ingen som helst skillnad när jag åker och köper glass, men men..
Sätter jag dem nånstans kanske jag måste köpa en sexa och stoppa i.. 😄
Har hört att det ska vara bra med så luftig hjulupphängning fram som möjligt på en Seven, för luftmotståndet... Gör väl ingen som helst skillnad när jag åker och köper glass, men men..
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Såhär är den mentala planeringen;
Tror inte det går att få push rod-en längre ner;
Det blir alldeles för stor lutning på den..
Kanske går att göra det mellan övre länkarmsfästet och ramen, men då måste en förstärkning göras om;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte det går att få push rod-en längre ner;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir alldeles för stor lutning på den..
Kanske går att göra det mellan övre länkarmsfästet och ramen, men då måste en förstärkning göras om;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte skriva något om, hur blir det med noskonen när du har de delarna där? Men insåg sedan att jag redan kapat hål i min för att ha tryckrören till intercoolern på samma ställen 😇
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Plasta egen noskon eller banka aluminium?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Hoppas på aluminium, men vi får väl se... Kanske blir glasfiber bara för att få ut han på vägen... Sen uppgradera..