Ska göra på ett lite annorlunda sätt den här gången... På främre undre länkarmen svetsade jag en pinne mellan rören som höll inre och yttre rören, men då kan man inte svetsa fast de tvärgående rören på länkarmen...

Nu blir det en skruv som håller fast rören mot ett vinkeljärn. Rakt och stabilt!
Svetsad länkarm med pinne och vinkeljärn fastskruvat i skruvstycke på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Bra fixturering gör svetsjobbet så mycket lättare att få bra 👍
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Lite träarbete .. här ska det vara rakt, men stötdämparen ska luta utåt, "push rod"-en ska luta innåt, och så ska det sitta lite lager i mitten ... alltihopa ska också luta bakåt ...

Verkstadsrum med ett pågående trä- och metallarbetsprojekt, inklusive olika verktyg och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller så blir jag lat och skippar hela cantilever-skiten;
Verkstadsinteriör med halvfärdigt fordonchassi och komplex upphängningsmekanism under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Insåg att jag inte vägt dämparna och sett vad det faktiskt gör för skillnad... Dämparna väger runt 2,7 kg styck..
Dämpare på våg som visar 2,688 kg, illustrerar viktminskning genom komponentbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nånstans mellan 1,5 - 2 kg minskad ofjädrad vikt beroende på lutningen... helt klart värt lite extra meck..
Vägning av bilens stötdämpare på en digital våg som visar 1.648 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dämpare vägs på digital våg med vikten 2,026 kg visas på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Sen får du dra ifrån kolvstång o kolv då dom inte ingår i den fjädrande vikten (lite grann pga av vinkeln bort från fjädringsväg) sen tror jag även du kan räkna bort ca halva fjädern av samma anledning. Vad tror du om min teori, som för övrigt bara är typ "gissningsvis"
 
Låter ganska rimligt, man märker rätt fort att vikten minskar snabbt när lutningen ökar...
Det är ju helt klart fjädern som väger mest....
 
Krångla inte till det. Ska du inte labba med utväxling på vipparmen sätt stötdämparen direkt i bärarmen. Länkaget väger också en del..

Har du räknat på vinklarna för stötdämparen och fjäderkrafter?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Men jag gillar att krångla till det ... :)

Edit: Har räknat på det, japp, och köpt fjäder som passar en 1:1 vippa .. med uppskattad vikt på 700 kg ...
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Kör vippa då, själv tycker jag det är lite fånigt med vippa om det inte tillför något, clean utsida är väl gott nog ;) men sätt dämparna längst ner inne i ramen, visst har du plats för pushrod under övre ramröret?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag har ju byggt en rammodell med 4 tum längre motorrum, så det finns plats framför motorn...
Sätter jag dem nånstans kanske jag måste köpa en sexa och stoppa i.. 😄

Har hört att det ska vara bra med så luftig hjulupphängning fram som möjligt på en Seven, för luftmotståndet... Gör väl ingen som helst skillnad när jag åker och köper glass, men men..
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Såhär är den mentala planeringen;
En person som håller i en dragstång vid en fordonstomme med metallramar och komponenter i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror inte det går att få push rod-en längre ner;
Bilupphängning under konstruktion med pushrod, länkarmar och dämpare i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir alldeles för stor lutning på den..

Kanske går att göra det mellan övre länkarmsfästet och ramen, men då måste en förstärkning göras om;
Stommen till ett byggprojekt med metallstänger, pushrod och länkarmsfästen i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljvy av en fordonets upphängningsstruktur under konstruktion med metallstänger och ledpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Tänkte skriva något om, hur blir det med noskonen när du har de delarna där? Men insåg sedan att jag redan kapat hål i min för att ha tryckrören till intercoolern på samma ställen 😇
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag har ju gjort en enkel träplugg, tror att det ska gå bra att få ihop på nått sätt....🤔
 
  • En arbetsverkstad med delar av ett fordon och en hemmagjord träplugg på ett byggnadsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstadsinteriör med en halvfärdig trästruktur som ser ut att vara en del av ett byggprojekt, omgiven av verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Plasta egen noskon eller banka aluminium?
 
Hoppas på aluminium, men vi får väl se... Kanske blir glasfiber bara för att få ut han på vägen... Sen uppgradera..
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.