123 795 läst · 1 054 svar
124k läst
1,1k svar
Tillverka plant "bord"
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Jag har hört samma, men å andra sidan är ju de här nya lödskarvarna med lågtemperatur lödtenn all over YouTube.... 🤔
Jag kommer nog löda skarvarna som blir och hoppas på det bästa.. 🫣
Jag kommer nog löda skarvarna som blir och hoppas på det bästa.. 🫣
Renoverare
· Kalmar
· 2 868 inlägg
Jag ska skarva alla kontakter mot ett nytt styrsystem så kanske 30 skarvar kollat på dom som både löder och krymper kanske ska provskarva en sån är inte nån mästare med lödpennan och vill inte chansa på så många skarvar
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Jahapp, fick lite tid över så jag gjorde nya jiggar för placeringen av bakvagnens fästpunkter....
Den första blev lite sne när jag kapade upp hålet för kardantunneln och flänsen på diffen.. nu fick den en förstärkning och två extra hål där uppe, som kommer att vara användbara när övre länkarmsfästena ska byggas... Efter deras centerlinje går igenom ett rör i ramen och difförat....
Gjorde och en mall för undre fästet...
Funderar på om jag ska göra den "rakt över" så att båda fästena på motsvarande sidor sitter ihop, och integrera främre fästet till diffen i det...
Den första blev lite sne när jag kapade upp hålet för kardantunneln och flänsen på diffen.. nu fick den en förstärkning och två extra hål där uppe, som kommer att vara användbara när övre länkarmsfästena ska byggas... Efter deras centerlinje går igenom ett rör i ramen och difförat....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde och en mall för undre fästet...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på om jag ska göra den "rakt över" så att båda fästena på motsvarande sidor sitter ihop, och integrera främre fästet till diffen i det...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Fick lite egentid i helgen...
Blir en liten "bilddump" , men i det stora hela så gjorde jag ett främre fäste i metall, en till jigg och punktade bakersta fästet. Sen mera MAD, och ett nytt främre fäste.. började göra en plåt som ska hålla diffens främre fäste...
Blir en liten "bilddump" , men i det stora hela så gjorde jag ett främre fäste i metall, en till jigg och punktade bakersta fästet. Sen mera MAD, och ett nytt främre fäste.. började göra en plåt som ska hålla diffens främre fäste...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Blev några timmar efter jobbet idag...
Började med att svetsa på förhöjningen på det främre fästet;
Sen punktade jag dit andra delen av främre fästet;
Sen började jag med andra delen av bakre fästena... Lyckades borra hålet fel i den ena, så det blev bara ena sidan..
Började med att svetsa på förhöjningen på det främre fästet;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen punktade jag dit andra delen av främre fästet;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen började jag med andra delen av bakre fästena... Lyckades borra hålet fel i den ena, så det blev bara ena sidan..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Så gott som allt i metall har jag gjort själv, med hyfsat enkla verktyg.... Har en pelarborr, vinkelslip och en svets...
Man kan bygga efter Haynes-boken, men då är man begränsad till riktigt gamla delar... Jag vill bygga på Mazdadelar och då får man anpassa allt.. hela bakdelen på ramen är "hitte-på", den är egentligen designad för stel bakaxel....
Man kan bygga efter Haynes-boken, men då är man begränsad till riktigt gamla delar... Jag vill bygga på Mazdadelar och då får man anpassa allt.. hela bakdelen på ramen är "hitte-på", den är egentligen designad för stel bakaxel....
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Gjorde klart det andra bakre fästet, och en förstärkning till det första;
Lite triangulering;
24 (tjugofyra) M12-muttrar senare kan vi börja fundera på hur de övre länkarmsfästena ska se ut;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite triangulering;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
24 (tjugofyra) M12-muttrar senare kan vi börja fundera på hur de övre länkarmsfästena ska se ut;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Det här är typ tre timmars arbete, inklusive en del funderande... Om nån undrar varför det går sakta..
Började med att göra ett fäste som sitter rakt över;
Bra för att hålla måtten, men det blir svårare att få ur diffen eftersom den ska uppåt...
Gjorde en "delad" variant;
Stabilt och bra, förbättrar eventuellt vridstyvheten något. Onödigt krånglig.
Insåg att de starkaste krafterna som blir här är dragkrafter när man bromsar. Eftersom majoriteten av bromsandet hamnar på framhjulen lär det vara mindre krafter här... Dessutom ska skruven gå igenom ramen i framkant;
Tror det blir plenty strong med ett enkelt fäste ...
Tre timmars arbete i onödan.
Började med att göra ett fäste som sitter rakt över;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra för att hålla måtten, men det blir svårare att få ur diffen eftersom den ska uppåt...
Gjorde en "delad" variant;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stabilt och bra, förbättrar eventuellt vridstyvheten något. Onödigt krånglig.
Insåg att de starkaste krafterna som blir här är dragkrafter när man bromsar. Eftersom majoriteten av bromsandet hamnar på framhjulen lär det vara mindre krafter här... Dessutom ska skruven gå igenom ramen i framkant;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det blir plenty strong med ett enkelt fäste ...
Tre timmars arbete i onödan.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 436 inlägg