115 909 läst · 1 018 svar
116k läst
1,0k svar
Tillverka plant "bord"
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Funderar på att brotscha, men det försvagar ju uprighten lite grann, även om det bara är en halv millimeter per sida.. Jag började kolla på trodo.se och hittade den där spindelleden där, köpte på autodoc för 60 spänn styck... Ska nog leta vidare och se om jag hittar en passande...Hus tomte skrev:
Att jag inte kör Miatans beror mest på att jag saknar svarv, och att det ska vara en pressfit...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Fick tips om att Sidem (https://catalogue.sidem.be/) har en bra katalog på nätet, så jag har gått igenom massor av spindelleder och styrleder...
Verkar som att det jag letar efter är någon slags holy grail... Det närmsta jag kommit är en styrled från Suzuki, med enda nackdelen att stora gängan är m16x1,25, och SFRO helst vill se m18...
Verkar som att det jag letar efter är någon slags holy grail... Det närmsta jag kommit är en styrled från Suzuki, med enda nackdelen att stora gängan är m16x1,25, och SFRO helst vill se m18...
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Min traktor (Fiat) har M20 fingänga i parallellstags leden.
Kostade inte så mycket heller.
Kostade inte så mycket heller.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Japp, transit är vanlig, tyvärr funkar den bättre på "större" spindlar, konmåttet (dvs där konan är som smalast) är 15,5 mm på transitleden, och bara 12 mm på miata-spindeln...G Guson skrev:
Tror inte det är rimligt att brotscha såpass mycket ur spindeln..
Måste jag gå upp till m18 så finns det någon Toyota-pickup som ska ha marginellt större konmått, typ 13-13,2 mm, på styrleden...
Alternativt att få hylsor svarvade för originalspindelleden, eller skarva ihop något med bärarmarna jag har från miatan...
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Är det ett måste att använda miata spindlar?
Vad är godstjockleken radiellt i det hål som behöver tas upp? På bilden i din byggtråd på locostforumet så ser det ut som en upptagning av hålet med 3,5 mm inte skulle vara ett problem. Jag skulle kolla det med Gustaf innan det gått för mycket tid på att leta upp en led med klenare kona.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Tid finns det gott om, men jag tvivlar på att leden jag söker finns... Å ena sidan finns det fördelar med att hålla leden standard, så man slipper modifiera om man behöver byta spindel, å andra sidan är en kraftigare led bättre... Brotschar man upp hålet finns det undre spindelleder som skull vara lätta att göra bärarmar med, och använda skruvad spindelled, som den Opel-leden jag köpte...G Guson skrev:
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 585 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 585 inlägg
Kolla Volvo 240:s spindel den e mer långsmal än Opels..Dan_Johansson skrev:Tid finns det gott om, men jag tvivlar på att leden jag söker finns... Å ena sidan finns det fördelar med att hålla leden standard, så man slipper modifiera om man behöver byta spindel, å andra sidan är en kraftigare led bättre... Brotschar man upp hålet finns det undre spindelleder som skull vara lätta att göra bärarmar med, och använda skruvad spindelled, som den Opel-leden jag köpte...
Som du själv säger man vill ju hålla sej så nära ORG det går.. hahahahaha sanning med modifikation
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Mitt mål är att inte använda en enda Volvo-pryl på hela bygget.....Hus tomte skrev:
Edit: och den har lite stort konmått (större än Opeln jag köpt redan.. ) .. Rätt diameter på gängan i alla fall...
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Bara en dum fråga, är det samma vinkel på konorna från olika bilar?
Protte
Protte
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 585 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 585 inlägg