Hus tomte
Du kan inte brotscha ny vinkel så dom ”ploppar” i ;)

varför inte köra dom från miata? Leden alltså:thinking:
 
Hus tomte Hus tomte skrev:
Du kan inte brotscha ny vinkel så dom ”ploppar” i ;)

varför inte köra dom från miata? Leden alltså:thinking:
Funderar på att brotscha, men det försvagar ju uprighten lite grann, även om det bara är en halv millimeter per sida.. Jag började kolla på trodo.se och hittade den där spindelleden där, köpte på autodoc för 60 spänn styck... Ska nog leta vidare och se om jag hittar en passande...

Att jag inte kör Miatans beror mest på att jag saknar svarv, och att det ska vara en pressfit...
 
Fick tips om att Sidem (https://catalogue.sidem.be/) har en bra katalog på nätet, så jag har gått igenom massor av spindelleder och styrleder...

Verkar som att det jag letar efter är någon slags holy grail... Det närmsta jag kommit är en styrled från Suzuki, med enda nackdelen att stora gängan är m16x1,25, och SFRO helst vill se m18...
 
  • Skärmbild av Sidem katalogsidan som visar detaljer och tekniska specifikationer för spindelled 77237 för fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det övre spindelled du skall ha och vill använda en kraftig styrled? Är inte Ford Transit en klassiker till det?
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Min traktor (Fiat) har M20 fingänga i parallellstags leden.
Kostade inte så mycket heller.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
G Guson skrev:
Är det övre spindelled du skall ha och vill använda en kraftig styrled? Är inte Ford Transit en klassiker till det?
Japp, transit är vanlig, tyvärr funkar den bättre på "större" spindlar, konmåttet (dvs där konan är som smalast) är 15,5 mm på transitleden, och bara 12 mm på miata-spindeln...

Tror inte det är rimligt att brotscha såpass mycket ur spindeln..

Måste jag gå upp till m18 så finns det någon Toyota-pickup som ska ha marginellt större konmått, typ 13-13,2 mm, på styrleden...

Alternativt att få hylsor svarvade för originalspindelleden, eller skarva ihop något med bärarmarna jag har från miatan...
 
Är det ett måste att använda miata spindlar?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vad är godstjockleken radiellt i det hål som behöver tas upp? På bilden i din byggtråd på locostforumet så ser det ut som en upptagning av hålet med 3,5 mm inte skulle vara ett problem. Jag skulle kolla det med Gustaf innan det gått för mycket tid på att leta upp en led med klenare kona.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Är det ett måste att använda miata spindlar?
Japp! Speciell nu när jag köpt dem! :giggle:

Det kanske är rimligt att brotscha upp hålet, vi får se... Försökte googla fram en brotsch, men det var lite enklare sagt än gjort... Det verkar som det sålts en på jula för 10-15 år sen dock ..:crysmile:
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
G Guson skrev:
Vad är godstjockleken radiellt i det hål som behöver tas upp? På bilden i din byggtråd på locostforumet så ser det ut som en upptagning av hålet med 3,5 mm inte skulle vara ett problem. Jag skulle kolla det med Gustaf innan det gått för mycket tid på att leta upp en led med klenare kona.
Tid finns det gott om, men jag tvivlar på att leden jag söker finns... Å ena sidan finns det fördelar med att hålla leden standard, så man slipper modifiera om man behöver byta spindel, å andra sidan är en kraftigare led bättre... Brotschar man upp hålet finns det undre spindelleder som skull vara lätta att göra bärarmar med, och använda skruvad spindelled, som den Opel-leden jag köpte...
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Hus tomte
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tid finns det gott om, men jag tvivlar på att leden jag söker finns... Å ena sidan finns det fördelar med att hålla leden standard, så man slipper modifiera om man behöver byta spindel, å andra sidan är en kraftigare led bättre... Brotschar man upp hålet finns det undre spindelleder som skull vara lätta att göra bärarmar med, och använda skruvad spindelled, som den Opel-leden jag köpte...
Kolla Volvo 240:s spindel den e mer långsmal än Opels..
Som du själv säger man vill ju hålla sej så nära ORG det går.. hahahahaha sanning med modifikation ;)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
Kolla Volvo 240:s spindel den e mer långsmal än Opels..
Som du själv säger man vill ju hålla sej så nära ORG det går.. hahahahaha sanning med modifikation ;)
Mitt mål är att inte använda en enda Volvo-pryl på hela bygget..... ;)

Edit: och den har lite stort konmått (större än Opeln jag köpt redan.. ;)) .. Rätt diameter på gängan i alla fall...
 
  • Skärmdump av en webbsida som visar ett nedre klotledsarm för fordonets högra framsida, inklusive teknisk ritning och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bara en dum fråga, är det samma vinkel på konorna från olika bilar?

Protte
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hus tomte
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mitt mål är att inte använda en enda Volvo-pryl på hela bygget..... ;)

Edit: och den har lite stort konmått (större än Opeln jag köpt redan.. ;)) .. Rätt diameter på gängan i alla fall...
Då ska du försöka nå målet;)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.