Bra ide att göra testbitar först. Då kan du göra bussningsrören glappa så du kan plocka i och ur bussningarna med fingrarna. Testarmarna kan du lika gärna göra av armeringsjärn eller liknande om du inte skall köra bilen på riktigt med dem utan bara kolla geometri och frigång.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
G Guson skrev:
Det är bussningar till De Tomaso Pantera. De är lika till bärarmarna bak och fram alltså 16 lika bussningar per bil. Jag hittade den här annonsen på Ebay:
[länk]
Vad har de för dimension på hålet? Jag vet ju att de var mest sugna på den amerikanska marknaden, de höll inte på med några tummått på skruvarna?

Jag tror jag kommer behöva göra flera versioner av bärarmar, men näst sista versionen blir nog fullt körbara, fast i sämre stål... :)
 
Jag kan försöka mäta i helgen men jag tror det är metrisk diameter. Skruvarna är jag ganska säker på är 12 mm så du kan skatta måtten i alla fall. 32 mm kommer för mig som ett mått jag lagt på minnet men jag kan ha fel. Jag får krypa lite och mäta så återkommer jag med mer exakta mått. Hela bilen har metriska skruvar förutom själva motorn och möjligen någon bromsgänga. Det är ju Girling-ok fram.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Sfro gillar inte uniballs i framvagnen alls
 
Redigerat:
G Guson skrev:
Jag kan försöka mäta i helgen men jag tror det är metrisk diameter. Skruvarna är jag ganska säker på är 12 mm så du kan skatta måtten i alla fall. 32 mm kommer för mig som ett mått jag lagt på minnet men jag kan ha fel. Jag får krypa lite och mäta så återkommer jag med mer exakta mått. Hela bilen har metriska skruvar förutom själva motorn och möjligen någon bromsgänga. Det är ju Girling-ok fram.
Det var lite svårt att mäta så ta måtten med en nypa salt. Du skall väl ändå göra armarna först när du har bussningarna. Skruven är M12, bussning ytterdiameter 30 mm och hela längden dvs avståndet mellan öronen i chassit 46 mm.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hus tomte
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Sfro gillar inte uniballs i framvagnen alls
Dom säger inget om du har tätning/dammskydd på dom ;)
 
G Guson skrev:
Det var lite svårt att mäta så ta måtten med en nypa salt. Du skall väl ändå göra armarna först när du har bussningarna. Skruven är M12, bussning ytterdiameter 30 mm och hela längden dvs avståndet mellan öronen i chassit 46 mm.
Kollade på bussningarna som sitter i miata-framvagnen och det är ju samma som den Volvovarianten jag köpt.... Finns inget som håller bärarmen i längsled, mer än gummit...
 
Den Volvo-bussning du köpt verkar höra hemma i bakvagnen och som det ser ut på sprängskisserna så tar den bara upp radiella krafter.
 
G Guson skrev:
Den Volvo-bussning du köpt verkar höra hemma i bakvagnen och som det ser ut på sprängskisserna så tar den bara upp radiella krafter.
Nja, den sitter i framvagnen, den enda bussningen i bärarmen, men det är ju också en macPääärsson... De var rätt billiga, så jag ska prova hur de funkar, i värsta fall ryker de...
 
Det är nog inte konstruerat för den typen av körning utan gjort för komfort har nog aldrig sett en länkarmsbussning på en gatbil som tar något i längdsriktning
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det är nog inte konstruerat för den typen av körning utan gjort för komfort har nog aldrig sett en länkarmsbussning på en gatbil som tar något i längdsriktning
Blir det sladdrigt går det ju att byta en, eller båda, till polyuretan, det finns ersättningsbussningar att köpa...
https://www.skruvat.se/Bussningskit-lankarm-Polyuretan-P29513.aspx
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, den sitter i framvagnen, den enda bussningen i bärarmen, men det är ju också en macPääärsson... De var rätt billiga, så jag ska prova hur de funkar, i värsta fall ryker de...
I beskrivningen står det inget om framvagn eller framaxel, däremot bakaxel. Jag har svårt att föreställa mig vilken bussning som passar på båda ställena.
 
G Guson skrev:
I beskrivningen står det inget om framvagn eller framaxel, däremot bakaxel. Jag har svårt att föreställa mig vilken bussning som passar på båda ställena.
Kan vara min länkning som är kass.. :oops:
Det är den här här bussningen i alla fall..

Vet inte vad bakaxeln v/S40 kallades, det är ju varken stel eller multilink, nån form av trailing arm kanske? Men jag skulle gissa att nummer 5 kanske är samma... Skit samma egentligen...
 
  • Bild på en bilens länkarm med markerad bussning för bakaxelns upphängningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exploded diagram av bakaxelkomponenter med numrerade delar, inklusive bussningar och stag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ser väl när den kommer hur den ser ut att passa. Det blir säkert bättre feedback/tips på locostforumet md tanke på det genomsnittliga forumklientelet där. :D
 
  • Gilla
Lahabo och 2 till
  • Laddar…
Jahapp, vi kan konstatera att Opel Ascona C, Astra, Calibra och Vectra spindelled inte passade...
Rostig bilsuspension och hjulupphängningsdelar med en ny Volvo bussning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser Volvo-bussningarna ut;
Svart gummi Volvo-bussning ligger på ett fläckigt verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart Volvo-bussning på betonggolv i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.