115 909 läst · 1 018 svar
116k läst
1,0k svar
Tillverka plant "bord"
Bra ide att göra testbitar först. Då kan du göra bussningsrören glappa så du kan plocka i och ur bussningarna med fingrarna. Testarmarna kan du lika gärna göra av armeringsjärn eller liknande om du inte skall köra bilen på riktigt med dem utan bara kolla geometri och frigång.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Vad har de för dimension på hålet? Jag vet ju att de var mest sugna på den amerikanska marknaden, de höll inte på med några tummått på skruvarna?G Guson skrev:
Jag tror jag kommer behöva göra flera versioner av bärarmar, men näst sista versionen blir nog fullt körbara, fast i sämre stål...
Jag kan försöka mäta i helgen men jag tror det är metrisk diameter. Skruvarna är jag ganska säker på är 12 mm så du kan skatta måtten i alla fall. 32 mm kommer för mig som ett mått jag lagt på minnet men jag kan ha fel. Jag får krypa lite och mäta så återkommer jag med mer exakta mått. Hela bilen har metriska skruvar förutom själva motorn och möjligen någon bromsgänga. Det är ju Girling-ok fram.
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Sfro gillar inte uniballs i framvagnen alls
Redigerat:
Det var lite svårt att mäta så ta måtten med en nypa salt. Du skall väl ändå göra armarna först när du har bussningarna. Skruven är M12, bussning ytterdiameter 30 mm och hela längden dvs avståndet mellan öronen i chassit 46 mm.G Guson skrev:Jag kan försöka mäta i helgen men jag tror det är metrisk diameter. Skruvarna är jag ganska säker på är 12 mm så du kan skatta måtten i alla fall. 32 mm kommer för mig som ett mått jag lagt på minnet men jag kan ha fel. Jag får krypa lite och mäta så återkommer jag med mer exakta mått. Hela bilen har metriska skruvar förutom själva motorn och möjligen någon bromsgänga. Det är ju Girling-ok fram.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Kollade på bussningarna som sitter i miata-framvagnen och det är ju samma som den Volvovarianten jag köpt.... Finns inget som håller bärarmen i längsled, mer än gummit...G Guson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Nja, den sitter i framvagnen, den enda bussningen i bärarmen, men det är ju också en macPääärsson... De var rätt billiga, så jag ska prova hur de funkar, i värsta fall ryker de...G Guson skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Det är nog inte konstruerat för den typen av körning utan gjort för komfort har nog aldrig sett en länkarmsbussning på en gatbil som tar något i längdsriktning
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Blir det sladdrigt går det ju att byta en, eller båda, till polyuretan, det finns ersättningsbussningar att köpa...Andreas_kalmar skrev:
https://www.skruvat.se/Bussningskit-lankarm-Polyuretan-P29513.aspx
I beskrivningen står det inget om framvagn eller framaxel, däremot bakaxel. Jag har svårt att föreställa mig vilken bussning som passar på båda ställena.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Kan vara min länkning som är kass..G Guson skrev:
Det är den här här bussningen i alla fall..
Vet inte vad bakaxeln v/S40 kallades, det är ju varken stel eller multilink, nån form av trailing arm kanske? Men jag skulle gissa att nummer 5 kanske är samma... Skit samma egentligen...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Jahapp, vi kan konstatera att Opel Ascona C, Astra, Calibra och Vectra spindelled inte passade...
Såhär ser Volvo-bussningarna ut;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser Volvo-bussningarna ut;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder