Jetkokos Jetkokos skrev:
Köplagen 70 §: Den skadelidande parten skall vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar han det, får han själv bära en motsvarande del av förlusten.

I TS fall bör man kanske först bestämma sig för vad det är man egentligen är ute efter. Antingen häver man köpet rakt av efter tillträdesdagen (eller innan, men jag hade aldrig gjort det utan jurist) enligt konstens alla regler och påbörjar omförsäljning och allt vad det innebär, eller så försöker man komma överens. Gissningsvis är inte heller köparna så lyckliga över att inte få sitt nuvarande boende sålt, så det sistnämnda bör nog bara göras om båda partnerna är välvilliga och man är beredd att vara mer tillmötesgående än vad man egentligen känner sig.

Om köparna strular, och TS redan från början går in i affären med inställningen "jaha, har den familjen råd med det här", så kan det vara bättre att låta bli. Om man nu dessutom misstänker att köparna har så pass dålig ekonomi att de inte ens kan få brygglån för enstaka månad, så är det kanske till och med lite dumt. Varför skriva ett nytt avtal som också riskerar att inte fullföljas?
Köparen får inte brygglån, det är vad alla vänner inom bank och mäklar branschen sagt de får ta ett brygglån !
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Köplagen 70 §: Den skadelidande parten skall vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar han det, får han själv bära en motsvarande del av förlusten.

I TS fall bör man kanske först bestämma sig för vad det är man egentligen är ute efter. Antingen häver man köpet rakt av efter tillträdesdagen (eller innan, men jag hade aldrig gjort det utan jurist) enligt konstens alla regler och påbörjar omförsäljning och allt vad det innebär, eller så försöker man komma överens. Gissningsvis är inte heller köparna så lyckliga över att inte få sitt nuvarande boende sålt, så det sistnämnda bör nog bara göras om båda partnerna är välvilliga och man är beredd att vara mer tillmötesgående än vad man egentligen känner sig.

Om köparna strular, och TS redan från början går in i affären med inställningen "jaha, har den familjen råd med det här", så kan det vara bättre att låta bli. Om man nu dessutom misstänker att köparna har så pass dålig ekonomi att de inte ens kan få brygglån för enstaka månad, så är det kanske till och med lite dumt. Varför skriva ett nytt avtal som också riskerar att inte fullföljas?
Min fråga om de hade råd grundar sig på att de 5 mån tidigare stannat 1 milj lägre på en likadan lägenhet att de vid kontraktsskrivningen flera gånger sa att det blev dyrt det här. Och att arbetat med ekonomi på kreditmarknadsinstitut i 20-tal år gör att man är yrkesskadad och sett för mycket.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Min fråga om de hade råd grundar sig på att de 5 mån tidigare stannat 1 milj lägre på en likadan lägenhet att de vid kontraktsskrivningen flera gånger sa att det blev dyrt det här. Och att arbetat med ekonomi på kreditmarknadsinstitut i 20-tal år gör att man är yrkesskadad och sett för mycket.
Visst är det varningstecken men det är nog en hel del familjer som sträcker sig långt i dagens marknad med ökande priser. De kan ju också ha fått bättre ekonomi, och banken har bedömt de som kreditvärdiga. Då är det märkligt att banken inte ger ett överbryggnadslån.
Ni har nu ett svårt val mellan två möjligheter.
1. Hävning när tillträdesdagen kommer och köparen inte fullföljer. Då gäller köplagens villkor om den ersättning ni kan få.
2. Acceptera ett försenat tillträde. Då är det en förhandlingsfråga angående ersättning. Du har fått goda tips om en rimlig nivå tidigare, det bör täcka era utgifter för bostaden.
 
C
Jag skulle be köparen lägga korten på bordet. Hur mycket saknas det mellan lagda bud och vad de behöver få in för att fullfölja affären. Dvs. så att du kan bedöma om det är rimligt att de ror iland detta.

Mäklaren har säkert helt rätt i att det absolut enklaste alternativet är att skjuta upp tillträdet (givetvis mot att köparen ersätter dina extrakostnader). Samtidigt vill man ju inte vänta på något som inte kommer att hända.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag skulle be köparen lägga korten på bordet. Hur mycket saknas det mellan lagda bud och vad de behöver få in för att fullfölja affären.
Samma här. Och har budgivningen stannat på ett fantasipris långt över förväntan skulle jag nog överväga att låna ut de sista procenten själv till köparen.
 
M MiaSthlm skrev:
Banken ger inte brygglån till köparen., säger allt.
Nej det säger inte så mycket. Banker är väldigt restriktiva med brygglån idag. Det är en sak att du säljer med överlappande tillträdesdagar, så att du står med två belånade bostäder under någon månad eller så. Det är normalt inget problem. Men brygglån, innan du lyckats få kontrakt på att sälja ditt bef. boende, det är svårt.

Banken vet ju inte hur lång tid det kommer att ta för dig att sälja, eller om det pris du behöver få ut för att kunna fullfölja affären är rimligt.

Jag hade en kollega från ett annat land. Han köpte en bostadsrätt, men ångrade sig i princip före tillträde. Han tyckte den låg för långt ifrån Kista där vi arbetade. Så han lade ut den till försäljning direkt, och köpte en annan. Trots min varning, tog han för givet att han skulle kunna låna till den nya innan den första var såld. Han hävdade att det var OK med banken.

Försäljningen gick trögt, så dagen före tillträde till den nya bostadsrätten, hade han fortfarande inte finansieringen klar. Då någon timme innan banken stängde lyckades mäklaren "tvinga" banken att ge honom ett lån (mäklare är inte bara onödiga). Till saken hörde att han sålde samtidigt en bostadsrätt i sitt hemland, för drygt 5 milj. (obelånad). Men där infördes valutarestriktioner samtidigt, så han får inte ta ut mer än 50 000 om året.

Vi som jobbade med honom var väldigt nervösa för hur det skulle gå. Han var kolugn "det ordnar sig".
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vi som jobbade med honom var väldigt nervösa för hur det skulle gå. Han var kolugn "det ordnar sig".
Var han fransman? :rofl:
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Samma här. Och har budgivningen stannat på ett fantasipris långt över förväntan skulle jag nog överväga att låna ut de sista procenten själv till köparen.
Pengarna som fattas är det han skall få betalt för sin lägenhet som är osåld. Jag skulle lätt ekonomiskt kunna köpa hans lägenhet och sen sälja den. Men den är så oattraktiv så det är inget alternativ alltså den är svårsåld. Nu saknar han ca 3 miljoner

K klimt skrev:
Visst är det varningstecken men det är nog en hel del familjer som sträcker sig långt i dagens marknad med ökande priser. De kan ju också ha fått bättre ekonomi, och banken har bedömt de som kreditvärdiga. Då är det märkligt att banken inte ger ett överbryggnadslån.
Ni har nu ett svårt val mellan två möjligheter.
1. Hävning när tillträdesdagen kommer och köparen inte fullföljer. Då gäller köplagens villkor om den ersättning ni kan få.
2. Acceptera ett försenat tillträde. Då är det en förhandlingsfråga angående ersättning. Du har fått goda tips om en rimlig nivå tidigare, det bör täcka era utgifter för bostaden.
Tänkte att de fått ett tillskott i ekonomin man vill ju tänka positivt
 
M MiaSthlm skrev:
Nu saknar han ca 3 miljoner
Det jag tänkte var att hen kanske kan få lägenheten såld för 250.000 mindre men att hen då saknar 200.000 till dig och att du då skulle kunna låna ut dem.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Köplagen 70 §: Den skadelidande parten skall vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar han det, får han själv bära en motsvarande del av förlusten.
Köplagen 70 § gäller inte vid fastighetsköp. Oavsett hänvisar du till vad som gäller vid hävning. Jag undrar om du har en referens som gäller vid acceptans av försenad tillträdesdag för säljaren. Finns det reglerat? Om inte kan TS ställa vilka villkor som helst.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Köplagen 70 § gäller inte vid fastighetsköp.
Men detta gäller köp av en bostadsrätt.
 
M MiaSthlm skrev:
Pengarna som fattas är det han skall få betalt för sin lägenhet som är osåld. Jag skulle lätt ekonomiskt kunna köpa hans lägenhet och sen sälja den. Men den är så oattraktiv så det är inget alternativ alltså den är svårsåld. Nu saknar han ca 3 miljoner


Tänkte att de fått ett tillskott i ekonomin man vill ju tänka positivt
Blir inte detta värre och värre med tiden, vad gör du nästa gång köparen vill skjuta upp? Du har ju inte bråttom. Häv köpet och börja om från början. Du har ju en handpenning som täcker dina utgifter.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Men detta gäller köp av en bostadsrätt.
Tror fortfarande inte köplagen gäller, men det spelar ingen roll. Frågan är vad gäller när köparen vill skjuta upp tillträdesdagen. Jag tror inte det är reglerat och då gör man som man vill.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Tror fortfarande inte köplagen gäller, men det spelar ingen roll. Frågan är vad gäller när köparen vill skjuta upp tillträdesdagen. Jag tror inte det är reglerat och då gör man som man vill.
Jo, köplagen gäller för köp av bostadsrätter då dessa är lös egendom, men helt riktigt finns det inga regler för vad säljaren kan kräva för att gå med på ett senarelagt tillträde.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Jo, köplagen gäller för köp av bostadsrätter då dessa är lös egendom, men helt riktigt finns det inga regler för vad säljaren kan kräva för att gå med på ett senarelagt tillträde.
Det innebär att det är meningslöst att diskutera vilka kostnader som uppkommer för TS, hen kan ställa vilka krav som helst.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.