D Dr Jumping Jack skrev:
Köplagen 70 § gäller inte vid fastighetsköp. Oavsett hänvisar du till vad som gäller vid hävning. Jag undrar om du har en referens som gäller vid acceptans av försenad tillträdesdag för säljaren. Finns det reglerat? Om inte kan TS ställa vilka villkor som helst.
Jo Köplagen gäller för bostadsrätter. Och paragrafen gäller, precis som du säger, vid hävning. Det är dock fortfarande flera veckor innan tillträdesdatumet och det är dumt att ställa vilka krav som helst, få ett nej och sen häva avtalet i förtid med det som grund.

Det är dessutom fortfarande fullt möjligt att köparna lyckas få sin nuvarande bostad såld innan tillträdesdatumet, men troligtvis inte får loss köpeskillingen i tid. Om man då kräver vad som helst, får nej, häver avtalet efter tillträdesdagen, gör en omförsäljning och får säg 300 tkr förlust, samtidigt som köparna hela tiden velat betala TS omkostnader för lägenheten, då har man inte nödvändigtvis gjort vad man kan för att begränsa förlusten. Sen sitter man där i en tvist en tid framöver och hoppas på det bästa.

M MiaSthlm skrev:
Köparen får inte brygglån, det är vad alla vänner inom bank och mäklar branschen sagt de får ta ett brygglån !
Förlåt, jag fattar verkligen inte vad det är du försöker skriva här.
 
  • Gilla
jakobsbygge och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det jag tänkte var att hen kanske kan få lägenheten såld för 250.000 mindre men att hen då saknar 200.000 till dig och att du då skulle kunna låna ut dem.
Låna till någon som redan har svårt att betala för sig?:D
 
  • Gilla
MiaSthlm och 1 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Låna till någon som redan har svårt att betala för sig?:D
Ja, om jag hade sålt en 4-miljonerslägenhet för 5 miljoner och köparen hade svårt att skrapa ihop de sista 200 000 kronorna så skulle jag kunna tänka mig att låna ut dem om alternativet vore att riva kontraktet och börja om med försäljningen.

Edit: Beloppen är fiktiva, ni kan fylla i med egna.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Jo Köplagen gäller för bostadsrätter. Och paragrafen gäller, precis som du säger, vid hävning. Det är dock fortfarande flera veckor innan tillträdesdatumet och det är dumt att ställa vilka krav som helst, få ett nej och sen häva avtalet i förtid med det som grund.

Det är dessutom fortfarande fullt möjligt att köparna lyckas få sin nuvarande bostad såld innan tillträdesdatumet, men troligtvis inte får loss köpeskillingen i tid. Om man då kräver vad som helst, får nej, häver avtalet efter tillträdesdagen, gör en omförsäljning och får säg 300 tkr förlust, samtidigt som köparna hela tiden velat betala TS omkostnader för lägenheten, då har man inte nödvändigtvis gjort vad man kan för att begränsa förlusten. Sen sitter man där i en tvist en tid framöver och hoppas på det bästa.

Förlåt, jag fattar verkligen inte vad det är du försöker skriva här.
Någon här föreslog att köparen skulle ta brygglån. Mina bekanta rekommenderar det också men köparen beviljas ej detta.
 
  • Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Jo Köplagen gäller för bostadsrätter. Och paragrafen gäller, precis som du säger, vid hävning. Det är dock fortfarande flera veckor innan tillträdesdatumet och det är dumt att ställa vilka krav som helst, få ett nej och sen häva avtalet i förtid med det som grund.

Det är dessutom fortfarande fullt möjligt att köparna lyckas få sin nuvarande bostad såld innan tillträdesdatumet, men troligtvis inte får loss köpeskillingen i tid. Om man då kräver vad som helst, får nej, häver avtalet efter tillträdesdagen, gör en omförsäljning och får säg 300 tkr förlust, samtidigt som köparna hela tiden velat betala TS omkostnader för lägenheten, då har man inte nödvändigtvis gjort vad man kan för att begränsa förlusten. Sen sitter man där i en tvist en tid framöver och hoppas på det bästa.
Om köparen inte kan betala på tillträdesdagen så har man rätt att häva. Om man sen säljer genom mäklare och får ett lägre pris så är det ju inget man kan hjälpa. Vad köparen vill har ingen betydelse, köpet är hävt. Det blir ingen tvist av det.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Om köparen inte kan betala på tillträdesdagen så har man rätt att häva. Om man sen säljer genom mäklare och får ett lägre pris så är det ju inget man kan hjälpa. Vad köparen vill har ingen betydelse, köpet är hävt. Det blir ingen tvist av det.
Säljaren kan begära skadestånd ersättning för alla extra omkostnader samt förlust. Var har du hittat din info?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Säljaren kan begära skadestånd ersättning för alla extra omkostnader samt förlust. Var har du hittat din info?
Hur menar du? Vilken info syftar du på ? Klart säljaren skall ha alla sina utgifter ersatta inkl. mäklararvodet
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Säljaren kan begära skadestånd ersättning för alla extra omkostnader samt förlust. Var har du hittat din info?
Tror du läste för snabbt. Ni är ju helt överens. ;)
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Om köparen inte kan betala på tillträdesdagen så har man rätt att häva. Om man sen säljer genom mäklare och får ett lägre pris så är det ju inget man kan hjälpa. Vad köparen vill har ingen betydelse, köpet är hävt. Det blir ingen tvist av det.
Jo, har man redan hunnit diskutera diverse ersättningsnivåer så blir det en del av tvisten. Just därför är det bättre att vara lite lugn tills det är aktuellt att faktiskt börja förhandla.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Jo, har man redan hunnit diskutera diverse ersättningsnivåer så blir det en del av tvisten. Just därför är det bättre att vara lite lugn tills det är aktuellt att faktiskt börja förhandla.
Jetkokos Jetkokos skrev:
Jo Köplagen gäller för bostadsrätter. Och paragrafen gäller, precis som du säger, vid hävning. Det är dock fortfarande flera veckor innan tillträdesdatumet och det är dumt att ställa vilka krav som helst, få ett nej och sen häva avtalet i förtid med det som grund.

Det är dessutom fortfarande fullt möjligt att köparna lyckas få sin nuvarande bostad såld innan tillträdesdatumet, men troligtvis inte får loss köpeskillingen i tid. Om man då kräver vad som helst, får nej, häver avtalet efter tillträdesdagen, gör en omförsäljning och får säg 300 tkr förlust, samtidigt som köparna hela tiden velat betala TS omkostnader för lägenheten, då har man inte nödvändigtvis gjort vad man kan för att begränsa förlusten. Sen sitter man där i en tvist en tid framöver och hoppas på det bästa.

Det är tre veckor till tillträdet. Köparen är inte helt villig att stå för alla omkostnader som tillkommer utan bara delvis Köpet hävs om vi inte kommer överens om villkoren för förlängt tillträde och köparen inte har pengar på tillträdesdagen.

Förlåt, jag fattar verkligen inte vad det är du försöker skriva här.
 
Någon här som vet hur mäklarens skyldighet är att informera om att man kan sälja till budgivare två när man frågar om budgivare nummer 1 har ekonomi för köpet?
 
M MiaSthlm skrev:
Någon här som vet hur mäklarens skyldighet är att informera om att man kan sälja till budgivare två när man frågar om budgivare nummer 1 har ekonomi för köpet?
Du kan sälja till vem du vill. Om man är tveksam till budgivare 1 kan du sälja till 2. Har själv gjort så. Hur menar du? Informera till vem? Om vad?
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Innan kontrakt är skrivet får säljaren givetvis välja vilken köpare hen vill ha. Det vore fel av mäklaren att propsa på ettan men informera om att säljaren får välja känns överflödigt. Och nog måste säljaren själv kunna avgöra, känns ettan fel, välj en annan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Någon här som vet hur mäklarens skyldighet är att informera om att man kan sälja till budgivare två när man frågar om budgivare nummer 1 har ekonomi för köpet?
Ingen sådan skyldighet mot säljaren. Däremot brukar de informera budgivare om säljarens fria prövningsrätt (inte heller skyldighet tror jag, men en rekommendation). Mäklare kan ju ge råd, men de ska inte påverka ditt beslut. Att råda dig att välja budgivare 2 istället för budgivare 1 är nog lite väl nära gränsen.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Du kan sälja till vem du vill. Om man är tveksam till budgivare 1 kan du sälja till 2. Har själv gjort så. Hur menar du? Informera till vem? Om vad?
Att få frågan vill du sälja till budgivare ett! Speciellt efter jag ställt frågan har han råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.