M MiaSthlm skrev:
Jag har beviljat framflyttning av tillträde till ett acceptabelt belopp om ett riktigt avtal skrivs.
Mäklaren försöker få det till att marknaden helt svängt, jag säger sommar. Och lägenheten bottenvåning med mkt insyn
Hur lång tid har du accepterat?
 
C
M MiaSthlm skrev:
Köparens lägenhet utannonserades i maj ingen har viljat köpa den till det pris som begärs.
Vidhåller att du måste bilda dig en uppfattning om rimlighetsnivån i det köparen håller på med. Har köparen fått några bud under begärt pris? Behöver köparen varenda krona för att genomföra affären eller finns det marginal att sälja till ett lägre pris? Vad är det "objektiva" marknadsvärdet på köparens lägenhet?
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Med den information vi har nu så har TS lägenhet varit ute till försäljning i slutet av april. Handpenning betald slutet av april och kontraktet skrivet 1:e maj med tillträde 1:e augusti. Köparen har gått ut ca 1 juni med försäljning. Maj är fortfarande en bra månad men i juni dör marknaden och är död i juli och startar inte upp förrän i augusti. Speciellt illa är det om det är 30 grader varmt. Slarvigt att inte lägga ut lägenheten omedelbart. Nu har ju köparna 14 dar på sig och under press kanske köparen skakar fram pengarna ( om TS inte skjuter på tillträdet). TS måste nu bestämma sig, framflyttat tillträde el häva 1 aug.
I inlägg 97 skriver ju TS att köparna lade ut den till försäljning i maj. Både maj och juni har fortfarande en hög omsättning på marknaden. Förändrar inte utgångsläget för TS nu och där har det ju redan getts flera alternativ på hur man går vidare.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
I inlägg 97 skriver ju TS att köparna lade ut den till försäljning i maj. Både maj och juni har fortfarande en hög omsättning på marknaden. Förändrar inte utgångsläget för TS nu och där har det ju redan getts flera alternativ på hur man går vidare.
I inlägg 101; 4 veckor efter kontraktets skrevs (1 maj) och 2 mån innan tillträde 1 aug = 1 juni.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Hur lång tid har du accepterat?
Jag har beviljat 2 månader. Har tagit fram ett avtal som köparen skrivit på.
Nu har jag ont i magen att köparen inte kommer betala in beloppet.

Mäklaren har inte alls varit behjälplig. Han beklagar situationen det hela är ju att han inte lyckats sälja köparens lägenhet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Jag har beviljat 2 månader. Har tagit fram ett avtal som köparen skrivit på.
Nu har jag ont i magen att köparen inte kommer betala in beloppet.

Mäklaren har inte alls varit behjälplig. Han beklagar situationen det hela är ju att han inte lyckats sälja köparens lägenhet.
Principen är att avtal ska hållas. Och hålls inte avtalet står det som regel i avtalstexten vad som händer vid någon form av avtalsbrott.
Mäklaren har, enligt vad du skrivit i tråden, visst varit behjälplig. Det var väl du som vägrade köparen en försäljningsklausul från början, och mäklaren skrev avtalet utan en sån klausul. Nu visade det sig att det hade behövts en sådan, och mäklaren utformade ett tilläggsavtal med liknande innebörd. Vad mer tycker du mäklaren borde gjort?

Jag har själv köpt hus med försäljningsklausul rätt nyligen. Jag och säljaren kom överens om att jag skulle få en god tid på mig att sälja tidigare hemmet, men om jag inte lyckades med det innan deadline skulle säljaren få behålla hela handpenningen utan diskussion.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Principen är att avtal ska hållas. Och hålls inte avtalet står det som regel i avtalstexten vad som händer vid någon form av avtalsbrott.
Mäklaren har, enligt vad du skrivit i tråden, visst varit behjälplig. Det var väl du som vägrade köparen en försäljningsklausul från början, och mäklaren skrev avtalet utan en sån klausul. Nu visade det sig att det hade behövts en sådan, och mäklaren utformade ett tilläggsavtal med liknande innebörd. Vad mer tycker du mäklaren borde gjort?

Jag har själv köpt hus med försäljningsklausul rätt nyligen. Jag och säljaren kom överens om att jag skulle få en god tid på mig att sälja tidigare hemmet, men om jag inte lyckades med det innan deadline skulle säljaren få behålla hela handpenningen utan diskussion.
Ser inte riktigt vinsten för TS med en klausul, den hade antagligen varit skriven så att köparen kunnat dra sig ur köpet utan kostnad. Nu får ju TS kompensation för sina utgifter, t ex mäklararvodet. Mäklaren skall ju ha betalt en gång till för att sälja lägenheten. Dessutom kan säljaren bestämma uppskovets längd helt efter hur affären utvecklar sig. Det var väl istället bra att ingen klausul föreligger.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Jag har beviljat 2 månader. Har tagit fram ett avtal som köparen skrivit på.
Nu har jag ont i magen att köparen inte kommer betala in beloppet.

Mäklaren har inte alls varit behjälplig. Han beklagar situationen det hela är ju att han inte lyckats sälja köparens lägenhet.
Menar du att du själv fått formulera

förlängningsavtalet utan hjälp av mäklaren?

I så fall tycker jag att du skall anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen. Han kommer att bli prickad. Men vänta tills allt är klart.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Ser inte riktigt vinsten för TS med en klausul, den hade antagligen varit skriven så att köparen kunnat dra sig ur köpet utan kostnad. Nu får ju TS kompensation för sina utgifter, t ex mäklararvodet. Mäklaren skall ju ha betalt en gång till för att sälja lägenheten. Dessutom kan säljaren bestämma uppskovets längd helt efter hur affären utvecklar sig. Det var väl istället bra att ingen klausul föreligger.
Det går att avtala om vad som helst inom rimlighetens gränser, men en försäljningsklausul innebär som regel inte öppet köp för köparen. Den är lika bindande som ett vanligt köpeavtal med bestämt tillträdesdatum, det är bara det att tillträdet är villkorat med att köpeavtal ska vara undertecknat för köparens befintliga bostad. Bryter köparen (eller säljaren) mot avtalet utgår ersättning enligt avtalet (även om det förstås går att vara korkad och avtala om att ingen ersättning utgår).
Det är inte ovanligt med villkor i köpeavtal, vid köp av mark som ska styckas av är genomförd lantmäteriförrättning ett villkor för köp, t ex.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det går att avtala om vad som helst inom rimlighetens gränser, men en försäljningsklausul innebär som regel inte öppet köp för köparen. Den är lika bindande som ett vanligt köpeavtal med bestämt tillträdesdatum, det är bara det att tillträdet är villkorat med att köpeavtal ska vara undertecknat för köparens befintliga bostad. Bryter köparen (eller säljaren) mot avtalet utgår ersättning enligt avtalet (även om det förstås går att vara korkad och avtala om att ingen ersättning utgår).
Det är inte ovanligt med villkor i köpeavtal, vid köp av mark som ska styckas av är genomförd lantmäteriförrättning ett villkor för köp, t ex.
Men det blir väl ingen vinst för TS med en försäljningsklausul. En försäljningsklausul som reglerar ersättning för säljaren är väl inte bättre för TS än det kontrakt han har. Det är ju det diskussionen handlar om.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Men det blir väl ingen vinst för TS med en försäljningsklausul. En försäljningsklausul som reglerar ersättning för säljaren är väl inte bättre för TS än det kontrakt han har. Det är ju det diskussionen handlar om.
Nej, nu finns redan ett tilläggsavtal med liknande innebörd.
Tycker btw det är lite intressant att du antar att TS, som kallar sig MiaSthlm, är man. Jag kan förstås ha fel, har i ärlighetens namn inte besökt TS' profil för att kolla facit.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Principen är att avtal ska hållas. Och hålls inte avtalet står det som regel i avtalstexten vad som händer vid någon form av avtalsbrott.
Mäklaren har, enligt vad du skrivit i tråden, visst varit behjälplig. Det var väl du som vägrade köparen en försäljningsklausul från början, och mäklaren skrev avtalet utan en sån klausul. Nu visade det sig att det hade behövts en sådan, och mäklaren utformade ett tilläggsavtal med liknande innebörd. Vad mer tycker du mäklaren borde gjort?

Jag har själv köpt hus med försäljningsklausul rätt nyligen. Jag och säljaren kom överens om att jag skulle få en god tid på mig att sälja tidigare hemmet, men om jag inte lyckades med det innan deadline skulle säljaren få behålla hela handpenningen utan diskussion.
Nu är detta en Brf inte ett hus !
Frågade mäklaren om det skulle finnas med klausul om köparen inte kunde sälja nej sa hen bra sa jag,
Mäklaren lyckades inte få till ett acceptabelt avtal t ex ville hen att förseningsavgiften avgiften m m skulle regleras vid avräkningen vid tillträde.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Menar du att du själv fått formulera

förlängningsavtalet utan hjälp av mäklaren?

I så fall tycker jag att du skall anmäla mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen. Han kommer att bli prickad. Men vänta tills allt är klart.
Funderar på det anmälan alltså.
 
Det fanns alltså ett avtalsförslag från mäklaren, som du inte kunde acceptera?

Det är ganska riskabelt att författa egna klausuler i samband med fastighetsaffärer. De kan få en helt annan effekt än man avser.
Vi har på forumet ex. sett egenformulerade avtal om ”hyrköp” som troligen kan innebära att säljaren i praktiken givit bort sitt hus gratis.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Nu är detta en Brf inte ett hus !
Frågade mäklaren om det skulle finnas med klausul om köparen inte kunde sälja nej sa hen bra sa jag,
Mäklaren lyckades inte få till ett acceptabelt avtal t ex ville hen att förseningsavgiften avgiften m m skulle regleras vid avräkningen vid tillträde.
Mäklaren gjorde ett förslag till tilläggsavtal som du inte tyckte var bra. Skrev du och köparen på ändå, eller gjorde ni ett eget avtal utan mäklarens inblandning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.