234 290 läst · 634 svar
234k läst
634 svar
Tillbyggnad 35m² - Hur svårt kan det va?
Av det jag läst på så ska man ha plast på golvet. Eller plastmatta Precis som du sa, man har det på tak och väggar, varför inte skydda golv mot att fuktig luft går in där? Plasten läggs ovanpå de skruvlimmade spånskivorna och ska tejpas tätt överallt. Är det tätt tror jag att det borde även bidra till ett bra tryck som hjälper för bättre kontroll av självventilation.maah skrev:
Min logik är att antingen kör man helt tätt, eller ingen plast alls, finns inget "mitt emellan".
En fundering: Vid "entrénischen", hur ser det ut när du plockat bort "fake-kutarna"? Funkar det att sätta vitt foder som täcker där de som sticker ut idag (förutom ovanför öppningen). Oavsett så tror jag du ska täcka delen efter "fakeknutarna" med täckbräda i samma färg som panelen. Visst har du redan gjort det på långsidan mot vägen, eller?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 546 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 546 inlägg
Detta är ett feltänkt som man ofta ser, särskilt här. För att ångspärren ska uppfylla sin huvudsakliga uppgift i ett "normalt" (vad nu det betyder) hus räcker tillräckligt tätt, det behöver absolut inte vara 100% trycktätt eller ens nära.R robut skrev:
Dessutom så är golvspånet rätt limmat väldigt lufttät och mer än tillräckligt "ångtrögt" för att utföra jobbet som ångspärr utan att vara helt diffusionstät.
Maybe maybe.. Jag vet inte, säger bara det som jag läst samt hur mitt hus från 87 är byggt. Oavsett, så kommer huset stå kvar, med eller utan plast.Rickard.ag skrev:Detta är ett feltänkt som man ofta ser, särskilt här. För att ångspärren ska uppfylla sin huvudsakliga uppgift i ett "normalt" (vad nu det betyder) hus räcker tillräckligt tätt, det behöver absolut inte vara 100% trycktätt eller ens nära.
Dessutom så är golvspånet rätt limmat väldigt lufttätt och mer än tillräckligt "ångtrögt" för att utföra jobbet som ångspärr utan att vara helt diffusionstätt.
Ja precis så är min tanke att prova, men jag hinner fundera på det ett tag till.Vgt skrev:En fundering: Vid "entrénischen", hur ser det ut när du plockat bort "fake-kutarna"? Funkar det att sätta vitt foder som täcker där de som sticker ut idag (förutom ovanför öppningen). Oavsett så tror jag du ska täcka delen efter "fakeknutarna" med täckbräda i samma färg som panelen. Visst har du redan gjort det på långsidan mot vägen, eller?
Tack för input!
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Ett träbjälklag i sig är inte lufttätt och kräver därför att man inkluderar lufttäta skikt. Ett lufttätt skikt på bjälklagets varma sida, som lika gärna kan vara diff.tätt, krävs. Det ställs även höga krav på utformning och utförande för att uppfylla kraven på täthet. Speciellt viktigt i låga plintgrunder, krypgrunder etc. för att uppfylla kraven gällande inomhusklimat och hälsa.
Tittar man på monteringsanvisningen för golvvärme har tex LK en ångspärr precis under parkettgolvet... Min nuvarande plan är att lägga den på spånet!
Då är det träbjälklag med krypgrund under...
Då är det träbjälklag med krypgrund under...
Idag blev det jobb 08-16 och 19-22. Det känns i kroppen helt klart, men det känns bra i huvudet. Tror en del andra här, kanske framförallt ni som är tjänstemän, känner igen er i att man mår bra av att jobba riktigt hårt ibland.
Ikväll fick byggradion flytta in
(Jag bytte från P3 till P4 sen, oroa er inte)
Nästan halva golvet klart.
KA va på besök.
Vädersäkrat dörr och fönsteröppningen då det ska komma regn i natt.
Kvällsbild.
Avslutar med en bild där man faktiskt ser att det är jag som arbetar med.
Elektrikern är inbokad tills på torsdag efter lunch så det blir en lång dag i morgon med för att hinna med!
Ikväll fick byggradion flytta in
(Jag bytte från P3 till P4 sen, oroa er inte)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan halva golvet klart.
Logga in
Skapa konto
KA va på besök.
Logga in
Skapa konto
Vädersäkrat dörr och fönsteröppningen då det ska komma regn i natt.
Logga in
Skapa konto
Kvällsbild.
Logga in
Skapa konto
Avslutar med en bild där man faktiskt ser att det är jag som arbetar med.
Logga in
Skapa konto
Elektrikern är inbokad tills på torsdag efter lunch så det blir en lång dag i morgon med för att hinna med!
Vad är det ditt råd i mitt fall. Plast under spånet är ju uteslutet, ska jag lägga det ovanpå eller inte ha plast alls på golvet?B bossespecial skrev:Ett träbjälklag i sig är inte lufttätt och kräver därför att man inkluderar lufttäta skikt. Ett lufttätt skikt på bjälklagets varma sida, som lika gärna kan vara diff.tätt, krävs. Det ställs även höga krav på utformning och utförande för att uppfylla kraven på täthet. Speciellt viktigt i låga plintgrunder, krypgrunder etc. för att uppfylla kraven gällande inomhusklimat och hälsa.
Ingen plast i golvet, det är gamla råd. Googla ett tag och läs så kommer du se. Vindskydd ska finnas för isoleringen.maah skrev:
Ångspärr ska ligga på marken under.
Städa ordentligt bort allt byggskräp under som kan mögla. Skulle även ta bort brädförvaringen.
Se till att det inte finns några svackor under där vatten kan samlas.
Sen får du helt enkelt krypa under lite då och då och kontrollera så det inte uppstår missfärgningar.
Saneringsfirmor rekommenderar ofta ombyggnad till krypgrund där avfuktare kan användas.
Delar av befintliga huset står på plint och har gjort det i 15 år. Där ser allt som nytt ut så jag är inte orolig.
Jag måste se till att lösa så jag får bort dagvattnet på ett bra sätt, som det är nu riskerar det att rinna in under huset.
Jag har googlar halva natten, det blir ingen plast i golvet!
Tack för råd och tips
Jag måste se till att lösa så jag får bort dagvattnet på ett bra sätt, som det är nu riskerar det att rinna in under huset.
Jag har googlar halva natten, det blir ingen plast i golvet!
Tack för råd och tips
Jobbat på med golvet idag.
Här fuskade jag lite. Orkade inte köpa en hel skiva till för den där lilla biten, det är dessutom i garderoben så det gör inget.
Har även köpt det sista materialet invändigt.
Glespanel och reglar till innerväggar.
450kg landade det på. Otroligt vad många löpmeter och kilo det går åt i material till ett sånt litet bygge.
Nu blir det vila nån timme innan kvällspasset börjar.
Logga in
Skapa konto
Här fuskade jag lite. Orkade inte köpa en hel skiva till för den där lilla biten, det är dessutom i garderoben så det gör inget.
Logga in
Skapa konto
Har även köpt det sista materialet invändigt.
Glespanel och reglar till innerväggar.
450kg landade det på. Otroligt vad många löpmeter och kilo det går åt i material till ett sånt litet bygge.
Logga in
Skapa konto
Nu blir det vila nån timme innan kvällspasset börjar.