O tänk på att golvspånet ska ha rörelsemån precis som alla trägolv.

• Gilla
maah
  • Laddar…
maah maah skrev:
Tänkte att det va samma princip som i väggar och tak?
Att man inte vill att luften kondenseras i isoleringen.
Jag har en timme kvar innan det är dags så jag får väl läsa på lite :rofl:

Men det är ju svårt att limma spånet om man har plast där såklart, så det ska nog inte va nån plast där.
Av det jag läst på så ska man ha plast på golvet. Eller plastmatta :) Precis som du sa, man har det på tak och väggar, varför inte skydda golv mot att fuktig luft går in där? Plasten läggs ovanpå de skruvlimmade spånskivorna och ska tejpas tätt överallt. Är det tätt tror jag att det borde även bidra till ett bra tryck som hjälper för bättre kontroll av självventilation.

Min logik är att antingen kör man helt tätt, eller ingen plast alls, finns inget "mitt emellan". ;)

En fundering: Vid "entrénischen", hur ser det ut när du plockat bort "fake-kutarna"? Funkar det att sätta vitt foder som täcker där de som sticker ut idag (förutom ovanför öppningen). Oavsett så tror jag du ska täcka delen efter "fakeknutarna" med täckbräda i samma färg som panelen. Visst har du redan gjort det på långsidan mot vägen, eller?

• Gilla
maah
  • Laddar…
Rickard.
R robut skrev:
Min logik är att antingen kör man helt tätt, eller ingen plast alls, finns inget "mitt emellan".
Detta är ett feltänkt som man ofta ser, särskilt här. För att ångspärren ska uppfylla sin huvudsakliga uppgift i ett "normalt" (vad nu det betyder) hus räcker tillräckligt tätt, det behöver absolut inte vara 100% trycktätt eller ens nära.

Dessutom så är golvspånet rätt limmat väldigt lufttät och mer än tillräckligt "ångtrögt" för att utföra jobbet som ångspärr utan att vara helt diffusionstät.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Detta är ett feltänkt som man ofta ser, särskilt här. För att ångspärren ska uppfylla sin huvudsakliga uppgift i ett "normalt" (vad nu det betyder) hus räcker tillräckligt tätt, det behöver absolut inte vara 100% trycktätt eller ens nära.

Dessutom så är golvspånet rätt limmat väldigt lufttätt och mer än tillräckligt "ångtrögt" för att utföra jobbet som ångspärr utan att vara helt diffusionstätt.
Maybe maybe.. Jag vet inte, säger bara det som jag läst samt hur mitt hus från 87 är byggt. ;) Oavsett, så kommer huset stå kvar, med eller utan plast.

Vgt Vgt skrev:
En fundering: Vid "entrénischen", hur ser det ut när du plockat bort "fake-kutarna"? Funkar det att sätta vitt foder som täcker där de som sticker ut idag (förutom ovanför öppningen). Oavsett så tror jag du ska täcka delen efter "fakeknutarna" med täckbräda i samma färg som panelen. Visst har du redan gjort det på långsidan mot vägen, eller?
Ja precis så är min tanke att prova, men jag hinner fundera på det ett tag till.
Tack för input!

Ett träbjälklag i sig är inte lufttätt och kräver därför att man inkluderar lufttäta skikt. Ett lufttätt skikt på bjälklagets varma sida, som lika gärna kan vara diff.tätt, krävs. Det ställs även höga krav på utformning och utförande för att uppfylla kraven på täthet. Speciellt viktigt i låga plintgrunder, krypgrunder etc. för att uppfylla kraven gällande inomhusklimat och hälsa.

Tittar man på monteringsanvisningen för golvvärme har tex LK en ångspärr precis under parkettgolvet... Min nuvarande plan är att lägga den på spånet!
Då är det träbjälklag med krypgrund under...

Idag blev det jobb 08-16 och 19-22. Det känns i kroppen helt klart, men det känns bra i huvudet. Tror en del andra här, kanske framförallt ni som är tjänstemän, känner igen er i att man mår bra av att jobba riktigt hårt ibland.

Ikväll fick byggradion flytta in
(Jag bytte från P3 till P4 sen, oroa er inte)
Byggradio på ett spånskivsgolv inne i en delvis färdigställd byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan halva golvet klart.
Kvällsbild av pågående byggprojekt med halvt lagt golv och isolerade väggar.
Skapa konto

KA va på besök.
En katt som står på takstolarna inne i en byggnad under konstruktion.
Skapa konto

Vädersäkrat dörr och fönsteröppningen då det ska komma regn i natt.
Halvfärdigt golv och isolerade väggar i trähus under konstruktion med verktyg och skyddad dörröppning.
Skapa konto

Kvällsbild.
Kvällsbild av hus under renovering med tända lampor och stege vid fasaden.
Skapa konto

Avslutar med en bild där man faktiskt ser att det är jag som arbetar med.

Person arbetar på taket av ett nästan färdigt trähus, med byggmaterial och ställningar synliga.
Skapa konto

Elektrikern är inbokad tills på torsdag efter lunch så det blir en lång dag i morgon med för att hinna med!

• Gilla
VolvoBm218 och 2 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Ett träbjälklag i sig är inte lufttätt och kräver därför att man inkluderar lufttäta skikt. Ett lufttätt skikt på bjälklagets varma sida, som lika gärna kan vara diff.tätt, krävs. Det ställs även höga krav på utformning och utförande för att uppfylla kraven på täthet. Speciellt viktigt i låga plintgrunder, krypgrunder etc. för att uppfylla kraven gällande inomhusklimat och hälsa.
Vad är det ditt råd i mitt fall. Plast under spånet är ju uteslutet, ska jag lägga det ovanpå eller inte ha plast alls på golvet?

• Gilla
Kokalolad
  • Laddar…
maah maah skrev:
Vad är det ditt råd i mitt fall. Plast under spånet är ju uteslutet, ska jag lägga det ovanpå eller inte ha plast alls på golvet?
Ingen plast i golvet, det är gamla råd. Googla ett tag och läs så kommer du se. Vindskydd ska finnas för isoleringen.
Ångspärr ska ligga på marken under.
Städa ordentligt bort allt byggskräp under som kan mögla. Skulle även ta bort brädförvaringen.
Se till att det inte finns några svackor under där vatten kan samlas.
Sen får du helt enkelt krypa under lite då och då och kontrollera så det inte uppstår missfärgningar.
Saneringsfirmor rekommenderar ofta ombyggnad till krypgrund där avfuktare kan användas.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Delar av befintliga huset står på plint och har gjort det i 15 år. Där ser allt som nytt ut så jag är inte orolig.

Jag måste se till att lösa så jag får bort dagvattnet på ett bra sätt, som det är nu riskerar det att rinna in under huset.

Jag har googlar halva natten, det blir ingen plast i golvet!
Tack för råd och tips (y)

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Ja plintgrund verkar vara svårt att hitta bra info på... Ser det bra ut efter 15år så här du nog bra markförutsättningar

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jobbat på med golvet idag.
Interiör av en byggarbetsplats med isolerad vägg och träreglar, verktyg och material på golvet.
Skapa konto

Här fuskade jag lite. Orkade inte köpa en hel skiva till för den där lilla biten, det är dessutom i garderoben så det gör inget.
Ofärdigt golv med synliga skarvar och en hammare, vid byggprojekt i garderob.
Skapa konto

Har även köpt det sista materialet invändigt.
Glespanel och reglar till innerväggar.
450kg landade det på. Otroligt vad många löpmeter och kilo det går åt i material till ett sånt litet bygge.
En släpvagn lastad med träreglar och glespanel i ett byggvaruhus, redo för transport.
Skapa konto

Nu blir det vila nån timme innan kvällspasset börjar.

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Har även köpt det sista materialet invändigt.
Visst... :rofl:

• Gilla
  • Haha
vickan11 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.