maah maah skrev:
Stor dag idag, panelen på en sida klar.

Kostade på mig en ny klinga för att få perfekta snitt vid skarvarna.
Viktigt med chokladbollar också!
[bild] [bild]


[bild]

Skarven mot gamla kommer jag täcka med en vanlig stående panelbräda.
[bild]

Med bra stegar och en portion envishet löser man det mesta själv.
Har lånat ett gäng stegar från jobbet.
[bild]

[bild]

Det blev en bild på en nöjd hobbysnickare med.
[bild]

Minimalt med spill vilket är skönt. Frakten på panelen kostade en förmögenhet så jag vill inte köpa mer.
[bild]

Och slutligen en film på snickaren in action!
[video]
Du har rätt att se nöjd ut (vilket du gör på bilden) vilket jobb och bra tempo! (y)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Jag har inte legat på soffan ikväll heller.
Förberett nästa sida för panel med spikläkt och musband.
Jag ville utnyttja hela längden på spikläkten, därför ser det lite konstigt ut just nu kanske.
Får se hur jag löser vindpappen där, kanske sätter den på insidan helt enkelt.

Hus under konstruktion med spikläkt och vindskydd installerat, panelmålningsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skönt att va ute på kvällen när det enda som hörs är fågelkvitter. Då kan jag njuta av att hålla på till 100%.

Avrundade med att måla lite mer panel också.
Nymålad vit panel på arbetsbänk i garage med garageport i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
Fågelkvitter och ditt snickrande :rofl:
 
Violina Violina skrev:
Fågelkvitter och ditt snickrande :rofl:
Skruvdragare och fogsvans låter inte så mycket :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för spikpistol?
Ska själv upp med 750lpm panel till helgen (eller så lång tid det tar) men jag fuskade och köpte mellanstuken
 
Hade gärna haft mellanstruken men det fanns inte att få tag i den panel jag har.

Spikpistolen är en Milwaukee 18V med batteri. Väldigt bra till råspont och läkt. Funkar lika bra till panelen men det blir ganska tungt, en fördel om man kan ta hjälp av båda händerna.
Har spikat ca 3000 spikar hitintills.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J
maah maah skrev:
Det blev ett kvällspass också. Fick använda skruvdragare och fogsvans för att inte väcka sovande barn.

Spikläkt och musband klart på en sida så i morgon åker panelen upp!

Jag vet inte hur man brukar sätta spikläkten vid fönstrer, jag körde en hel längd för det va enklast. Cc-måttet stämmer på dom kortare bitarna ovan och under fönstret.
[bild]

[bild]
Vad använde du för skruv till musbanden?
 
richardtenggren
Ser ut som vanlig montageskruv, det körde jag på också :)
 
  • Gilla
JFree och 1 till
  • Laddar…
Korrekt, 13mm montageskruv.
 
  • Gilla
JFree
  • Laddar…
Bra pris just nu hos min lokala verktygshandlare på spikpistolen.
Även multisågen som jag verkligen villhöver!

Moms tillkommer på priserna.

Reklamskylt för Milwaukee verktyg med spikpistol, multisåg och lampa inklusive priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
2 timmar arbetat efter lunch, kom en regnskur nu så då får det bli en paus.

Hus under konstruktion med trästomme och vindskydd, omgiven av byggmaterial och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F.Taleman och 3 till
  • Laddar…
Snyggt! Blir säkert superbra med vita knutar och foder. Skulle rekommendera att du byter / gör om befintliga foder (enklare, renare, utan utstick och snedkapningar). Ser mycket sobrare ut. Vet inte heller hur du kommer att lösa "grunden/intäckningen"? Kul tråd.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vgt Vgt skrev:
Snyggt! Blir säkert superbra med vita knutar och foder. Skulle rekommendera att du byter / gör om befintliga foder (enklare, renare, utan utstick och snedkapningar). Ser mycket sobrare ut. Vet inte heller hur du kommer att lösa "grunden/intäckningen"? Kul tråd.
Planen är att byta ut befintliga foder, och som du säger till en enklare variant. Jag gjorde det på uthuset och det blev väldigt bra.

Grunden kommer jag att sätta tryckt läkt och sen stensockelskivor. Har det på en del av huset och det blir bra, ser ut som en gjuten grund.
 
  • Gilla
Vgt
  • Laddar…
Det kommer bli kanonbra. Renare och mycket snyggare.
 
maah maah skrev:
Planen är att byta ut befintliga foder, och som du säger till en enklare variant. Jag gjorde det på uthuset och det blev väldigt bra.

Grunden kommer jag att sätta tryckt läkt och sen stensockelskivor. Har det på en del av huset och det blir bra, ser ut som en gjuten grund.
Stensockelskivorna, hur fäster man dom? Nån typ av lim, skruvar, eller beslag? (Nyfiken bara)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.