Tack för tipsen. Får mäta om jag får in en topp helt enkelt, tror dock inte det för det är ju bara nån cm kvar av läkten.

Hade hoppats att kunna återanvända den gamla plåten eftersom den va som ny. Men jag kanske får skaffa en bredare.
Ska mäta lite i morgon och se.

Tack @JSten, alltid kul med lite positiva kommentarer!
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Rickard.
Jävlas det så kan du kanske lägga en rad med halvpannor och kapa sista raden mot vindskivan. Småsnuttar ligger ändå inte kvar men jag kan inte bedöma om det faktiskt skulle lösa något.
 
Maxade transportören idag med 5 buntar, gick utan problem det med.

Improviserad trätransportör med takpannor ute på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om vädret håller i sig och ryggen håller så får jag nog upp resten av pannorna idag.

Bild på ett delvis lagt tak med takpannor och underlagstak, omgivet av bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten och 4 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jävlas det så kan du kanske lägga en rad med halvpannor och kapa sista raden mot vindskivan. Småsnuttar ligger ändå inte kvar men jag kan inte bedöma om det faktiskt skulle lösa något.
Visste faktiskt inte att man kunde köpa halvpannor, tack för tipset!
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jävlas det så kan du kanske lägga en rad med halvpannor och kapa sista raden mot vindskivan. Småsnuttar ligger ändå inte kvar men jag kan inte bedöma om det faktiskt skulle lösa något.
 
AXS
Skulle det gå att kapa av 5cm av taket?
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Skulle det gå att kapa av 5cm av taket?
Ja det går ju det med, men jobbigt för jag har skruvat fast trekantslisten väldigt väl :rofl:
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Sen så tror jag att taket är skevt från början för yttersta raden på gamla taket va snedkapat, så jag får se hur det stämmer på den sidan.
 
AXS
maah maah skrev:
Ja det går ju det med, men jobbigt för jag har skruvat fast trekantslisten väldigt väl :rofl:
Den blir ju bortsågad!

Visst, lite bökigt med pappen. Men du kan ju lägga en extra remsa som du limmar noga.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Taket nästan klart nu. Har sista raderna kvar mot vindskivan där det behöver kapas lite.
Det är skevt från befintliga taket som ställer till det lite.

Tät lagd takpannor på ett nästan färdigt tak med synligt skevt område mot vindskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis klart tak med betongpannor i förgrunden, några ojämnt liggande och några som behöver kapas nära takkanten, med bebyggelse i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man att det skevar lite. Kunde återanvända en del av dom gamla pannorna, men 4st längst upp behöver jag kapa till.

Nästan färdiglagt svart tak med gamla och nya pannor som behöver kapning vid vindskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med nästan färdiglagt tak och återanvända takpannor i en lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takläggning på hus under konstruktion med nästan färdiga takpannor och sista raden som behöver kapas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Taket nästan klart nu. Har sista raderna kvar mot vindskivan där det behöver kapas lite.
Det är skevt från befintliga taket som ställer till det lite.

[bild] [bild]
Här ser man att det skevar lite. Kunde återanvända en del av dom gamla pannorna, men 4st längst upp behöver jag kapa till.

[bild] [bild] [bild]
Fan så bra det blir! Och vad du jobbar på!! :strong:
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Fan så bra det blir! Och vad du jobbar på!! :strong:
Ser ju bra ut....tänk bara på att vindavsträva väggarna så att allt inte rasar!!!
Har sett det hända!
 
M mats.r.nilsson skrev:
Ser ju bra ut....tänk bara på att vindavsträva väggarna så att allt inte rasar!!!
Har sett det hända!
:rofl:
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
M mats.r.nilsson skrev:
Ser ju bra ut....tänk bara på att vindavsträva väggarna så att allt inte rasar!!!
Har sett det hända!
Jag har snedsträvor 45x95 invändigt på varje vägg, borde räcka va?
Sen är det ju betydligt stadigare än en fristående byggnad eftersom den är förankrad i huset i 2 väggar.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Jag la ut min fantastiska takpannetransportör på marketplace för 1500kr och fick den såld på några timmar :cool:

1500kr är typ inköpspris och det va jag tydlig med, men personen som köper slipper ju uppfinna och skruva ihop den själv :D
 
  • Gilla
sir_daniel och 15 till
  • Laddar…
Tur att inte skyddsombudet va på plats idag.
Proffsen hade nog inte kapat på plats, men det gick bra.

Takutsikt över ett byggprojekt med nykapade brädor och osäker arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
MrJozk och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.