Provkörde vinschen på riktigt idag med hjälp av frun. Vi fick upp en pall pannor på 15 min, vilket är riktigt snabbt tycker jag. Det är ganska tungt med en bunt pannor, ca 25kg, så det fick räcka för denna gång.

Tak under konstruktion med svarta takpannor och träregelverk, delvis täckta ytor och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplar med takpannor arrangerade på ett oisolerat hustak under konstruktion som del av ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Hallonbåten
maah maah skrev:
Lite svalare idag så jag läktade klart på den sidan som va kvar.
[bild] [bild]

Sen la jag ut dom gamla pannorna, det gick förvånansvärt enkelt att lägga åt fel håll.
[bild]

Oumbärligt hjälpmedel för att få krokig läkt på plats.
Perfekt när man kan ställa sig på den och tvinga läkten på plats.
Lyckades bara spika fast den en gång!
[bild] [bild]
Ett tips är att göra tolken så den går från överkant till överkant(inte överkant-underkant) lättare få raka rader då.
 
  • Gilla
Jyrval
  • Laddar…
Får bli det till nästa gång jag ska bygga ut då! ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Du kan ju trösta dig med att det är iaf inte så snett att det syns på bilderna :p
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Tror jag ligger lågt med byggandet idag.
Snötäckt byggarbetsplats med takstolar och några staplar av takpannor, snöfall i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en fördel när man bygger åt sig själv, man bestämma helt själv när man ska bygga, ta rast eller ledigt :cool:
 
  • Gilla
sir_daniel och 4 till
  • Laddar…
Finns inga dåliga väder bara dåliga ......
 
T Tompafix skrev:
Finns inga dåliga väder bara dåliga ......
Tak?
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Finns inga dåliga väder bara dåliga ......
Dåliga vad? Vad jag har hört så finns det inget fulväder, bara fula kläder.
 
Det finns inga dåliga väder i garaget!

Fick leverans av 402m panel idag. Passar perfekt att måla lite i garaget på kvällen.

Kommer ta sin tid då jag bara får plats med 10 brädor åt gången. Men det är rätt trevligt att gå ut i garaget, lyssna på radio och måla lite på kvällen.

Ommålade träpanelbrädor i ett välordnat garage med verktyg och arbetsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserat garage med staplar av omålade panelbrädor redo för målning och diverse byggmaterial och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välorganiserat garage med nymålade vita panelbrädor utlagda för torkning, verktyg och arbetsbänkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kokalolad och 3 till
  • Laddar…
Du får snickra ihop en torkställning i flera vånimfar
 
Idag kom det en leverans med lite belysning.
Kommer att sätta spottar i fönsternischerna och några i taket i hall och sovrum som allmänbelysning.

Leveranslåda med olika typer av belysningsprodukter inklusive spotlights och dimmers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Limpdjuret och 3 till
  • Laddar…
Efter fredagsmiddagen blev det lite pannor. Fick ut 15-20 buntar. Går ganska fort men hur man än gör är det oergonomiskt, känns i ryggen nu.

Takstolar med delvis lagda takpannor och synlig underlagsduk nära ett bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis omgjort tak med nya takstolar och buntar av svarta takpannor redo för montering, omgiven av byggställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns som att det här är på håret att plåten täcker. Hur gör man annars? Bredare plåt eller klyva pannorna, vilka då blir väldigt smala?
Utläggning av takpannor på takstol med synlig underlagspapp och möjlig kort överlappning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kokalolad och 1 till
  • Laddar…
Kapa med en vinkelslip går snabbt, men dammar nått så in i h..... Men hur stor del av pannan blir det? Det bör ju vara en topp med annars gör den ingen större nytta.
 
Om du ska skapa en panna så måste du kapa den på toppen, eller åtminstone ska ju plåten gå ner i dalen på pannan, och då är det fördelaktigt om du kapar pannan i toppen. Så att det blir ett ordentligt hinder för att vatten tränger in. Så om du inte får in en "halv" panna så hade jag kört på en bredare plåt, även om det kanske inte är lika snyggt.

Får även passa på att säga att det har varit riktigt kul att följa ditt projekt, riktigt bra jobbat!
 
  • Gilla
Björkebo Frösön och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.