122 461 läst · 468 svar
122k läst
468 svar
Tibber - tack för den här tiden
Allvetare
· Östergötland
· 4 154 inlägg
Ja, jag verkar ha kikat på fel diagram, detta var det rätta;B BSOD skrev:Du tolkar diagrammet fel. Det visar månadspriset på börsen, samt fördelningen av avtal. Det är inte priset på avtal som visas.
Din tolkning att 2årsavtalet ger lägst pris är fel, det diagrammet visar är att 2årsavtalet är ett av de minst populära avtalsformerna med 3-10% av konsumenterna som väljer den avtalsformen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där ser vi att 2-årsavtalet legat marginellt bättre än 3-årsavtalet, medans 1-årsavtal nästan alltid varit dyrare. Rörligt ser ut att ha varit i stort sett dyrare mellan 2015-2016 till 2021 med ett avbrott slutet slutet 2019 till 2020 då det var billigare. Dock lite taskig upplösning på diagramet.
Jag är ändå ganska nöjd med att betala 63-öre per kW/h framöver med tanke på hur vanskött vårat elsystem är i dagens läge och hur vi samtidigt ska anpassa oss till priserna är i Europa. Jag tror prisutvecklingen kommer gå ganska brant uppåt. Tyvärr kommer nog en hel del av ökning ske på nätavgifter som vi inte kan påverka.
På det kan vi inte, med 3 barn hemma, styra när vi förbrukar vår el särskilt mycket mer än vi gör. Det vi kan göra är att dra ner inomhustempen och elda mer ved men detta blir ju billigare oavsett avtal.
Jag skulle vilja se hur terminspriserna har sett ut under samma period.S Styrman_jansson skrev:Ja, jag verkar ha kikat på fel diagram, detta var det rätta;
[bild]
Där ser vi att 2-årsavtalet legat marginellt bättre än 3-årsavtalet, medans 1-årsavtal nästan alltid varit dyrare. Rörligt ser ut att ha varit i stort sett dyrare mellan 2015-2016 till 2021 med ett avbrott slutet slutet 2019 till 2020 då det var billigare. Dock lite taskig upplösning på diagramet.
Jag är ändå ganska nöjd med att betala 63-öre per kW/h framöver med tanke på hur vanskött vårat elsystem är i dagens läge och hur vi samtidigt ska anpassa oss till priserna är i Europa. Jag tror prisutvecklingen kommer gå ganska brant uppåt. Tyvärr kommer nog en hel del av ökning ske på nätavgifter som vi inte kan påverka.
På det kan vi inte, med 3 barn hemma, styra när vi förbrukar vår el särskilt mycket mer än vi gör. Det vi kan göra är att dra ner inomhustempen och elda mer ved men detta blir ju billigare oavsett avtal.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Jag vet inte var du hittar terminspriserna men här kan du se utvecklingen av Nordpools spotpriser månadsvis.
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Monthly/?view=table
Av någon anledning så är den publika tabellen uppdaterad senast kl 12:51 den 30 december 2021. Det hade varit bättre om den hade varit uppdaterad vid månadsskiftet.
Observera också "All prices shown are wholesale and exclude any fees, charges or taxes applied at a national level."
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Monthly/?view=table
Av någon anledning så är den publika tabellen uppdaterad senast kl 12:51 den 30 december 2021. Det hade varit bättre om den hade varit uppdaterad vid månadsskiftet.
Observera också "All prices shown are wholesale and exclude any fees, charges or taxes applied at a national level."
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
I diagrammet du bifogade är upplösningen låg så det kan vara svårt att se om det rörliga priset varit billigare eller inte jämfört med andra avtal vissa år.S Styrman_jansson skrev:Ja, jag verkar ha kikat på fel diagram, detta var det rätta;
[bild]
Energimarknadsbyrån har dock även gjort en graf baserad på uppgifter från SCB som visar hur mycket billigare eller dyrare ett rörligt elpris varit jämfört med ett fast avtal. Det är tydligt att rörligt elpris oftast har varit billigast och även varit billigast över ett snitt på 15 år men vissa perioder har det varit billigare med fast pris.
Se https://www.energimarknadsbyran.se/...ora-elpriser/valja-fast-eller-rorligt-elpris/
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Jag tolkar siffrorna på Nordpools day-ahead price sida som att de visar det pris som de cirka 150 elhandelsbolagen i Sverige kommer att basera sina rörliga priser på i de fakturor som de nu skickar ut.
Så priset som alla skåningar som har ett rörligt avtal kommer att landa på 187,387 öre per kWh i december plus påslag (och någon slags teknikavgift, som jag tror är låg) och nätavgifter.
Och priset för alla stockholmare kommer landa på 180,744 öre per kWh plus påslag och nätavgifter.
Det lustiga är att när jag jämför dessa siffror med snittpriset på el i Tibber appen (som tillämpar timpriser) så ligger priset på 243 öre per kWh för december månad. Dvs betydligt högre än priset på Nordpools sida. Varför det är så stor skillnad vet jag ej. Tibber säger ju att de har 0 öre i påslag.
Kanske är svaret att Tibbers timpriser var 55,613 öre högre i snitt än Nordpools genomsnitt som räknas fram på något annat sätt.
Så priset som alla skåningar som har ett rörligt avtal kommer att landa på 187,387 öre per kWh i december plus påslag (och någon slags teknikavgift, som jag tror är låg) och nätavgifter.
Och priset för alla stockholmare kommer landa på 180,744 öre per kWh plus påslag och nätavgifter.
Logga in
Skapa konto
Det lustiga är att när jag jämför dessa siffror med snittpriset på el i Tibber appen (som tillämpar timpriser) så ligger priset på 243 öre per kWh för december månad. Dvs betydligt högre än priset på Nordpools sida. Varför det är så stor skillnad vet jag ej. Tibber säger ju att de har 0 öre i påslag.
Kanske är svaret att Tibbers timpriser var 55,613 öre högre i snitt än Nordpools genomsnitt som räknas fram på något annat sätt.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Nordpools siffror är ett oviktat genomsnitt, dvs varje timme under månaden har samma inverkan oavsett hur mycket el som förbrukades den timmen.
Elhandelsbolagens rörliga priser är viktade efter förbrukningen, så om inte kunderna hos ett visst bolag har i genomsnitt konstant förbrukning kommer vissa timmar väga tyngre och andra lättare. Och i praktiken blir det alltid de dyra timmarna som väger tyngre och de billiga lättare. Jag ska inte ge mig på att försöka räkna ut vad ett typiskt rörligt pris kan bli (kommer även skilja mellan bolagen) men det hamnar nog närmare Tibber-siffran än det oviktade genomsnittet.
Elhandelsbolagens rörliga priser är viktade efter förbrukningen, så om inte kunderna hos ett visst bolag har i genomsnitt konstant förbrukning kommer vissa timmar väga tyngre och andra lättare. Och i praktiken blir det alltid de dyra timmarna som väger tyngre och de billiga lättare. Jag ska inte ge mig på att försöka räkna ut vad ett typiskt rörligt pris kan bli (kommer även skilja mellan bolagen) men det hamnar nog närmare Tibber-siffran än det oviktade genomsnittet.
Nordpoolspriserna är exkl. skatter, etc.Per Eskilsson skrev:Jag tolkar siffrorna på Nordpools day-ahead price sida som att de visar det pris som de cirka 150 elhandelsbolagen i Sverige kommer att basera sina rörliga priser på i de fakturor som de nu skickar ut.
[bild]
[bild]
I Tibbers app kan du välja att visa exklusive skatter, etc och om du gör det ska det stämma.
Detta gäller timme för timme. Månadsmedel beror på vilka timmar du förbrukat mest. Jag har till och med haft månader med lägre snittpris än spotpriset varit i snitt under samma månad pga att jag förbrukat vid billigare timmar.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Så är det naturligtvis. Jag glömde bort att räkna med momsen i mina siffror ovan.
187,387 * 1,25 = 234,23375 öre per kWh inkl moms exkl påslag och nätavgift
Då är skillnaden mellan Nordpools prisangivelse (från den 30 dec) och Tibbers "bara" 8,76625 öre. Jag skulle vilja säga att detta är Tibbers påslag, det som de tar 0 öre för.
Hittade de här prisuppgifterna på vårt nya elbolags hemsida som styrker min tes.
Då är skillnaden mellan Nordpools prisangivelse (från den 30 dec) och Tibbers "bara" 8,76625 öre. Jag skulle vilja säga att detta är Tibbers påslag, det som de tar 0 öre för.
Hittade de här prisuppgifterna på vårt nya elbolags hemsida som styrker min tes.
Logga in
Skapa konto
Tibber skriver i appen att de gör ett påslag på 2,49 öre för att täcka inköp av el, elcertifikat och ursprungsgarantier.Per Eskilsson skrev:Så är det naturligtvis. Jag glömde bort att räkna med momsen i mina siffror ovan.
Hittade de här prisuppgifterna på vårt nya elbolags hemsida som styrker min tes. [bild]
Det finns alltså fortfarande några saknade ören i kalkylen som kan vara intressanta att undersöka.
Spotpriset är ju om man köpt energin I förväg. Om tibber prognosticerar fel för sina kunder (timme för timme) och köpt för mycket eller för lite på spotmarknaden (=vilket alltid händer mer eller mindre), så tillkommer kostnader för reglerkraft, (om de inte justerat sin förbrukning och säkrat en ny volym på intradagsmarknaden). Det är säkert de örena som fattas.
Edit: stavfel
Edit: stavfel
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Jag tycker bara det är väldigt konstigt att man inte klart och tydligt berättar vad man betalar för.
Vi dödliga konsumenter ställs inför en snårskog av olika typer av avtal, priser, påslag, volympåslag, inköpspåslag, elcertifikat, miljöpåslag, rabatter, årsavgift, fasta avgifter, teknikavgifter, nätavgifter, skatt på moms.
Olika priser beroende på i vilket ”elområde” du bor.
Olika priser beroende på om du bor i lägenhet, radhus eller villa.
Olika priser beroende på om du förbrukar lite, mittemellan eller mycket.
Hos både Elskling och Elpriskollen så framställs Tibber felaktigt som ett elhandelsbolag som erbjuder rörliga avtal, fast de i verkligheten erbjuder timprisavtal (som är ännu rörligare än månadsrörligt). Att då inte vara tydlig med vilka påslag man har luktar illa eftersom det kan lura in en och annan i ett väldigt dyrt avtal.
Vi dödliga konsumenter ställs inför en snårskog av olika typer av avtal, priser, påslag, volympåslag, inköpspåslag, elcertifikat, miljöpåslag, rabatter, årsavgift, fasta avgifter, teknikavgifter, nätavgifter, skatt på moms.
Olika priser beroende på i vilket ”elområde” du bor.
Olika priser beroende på om du bor i lägenhet, radhus eller villa.
Olika priser beroende på om du förbrukar lite, mittemellan eller mycket.
Hos både Elskling och Elpriskollen så framställs Tibber felaktigt som ett elhandelsbolag som erbjuder rörliga avtal, fast de i verkligheten erbjuder timprisavtal (som är ännu rörligare än månadsrörligt). Att då inte vara tydlig med vilka påslag man har luktar illa eftersom det kan lura in en och annan i ett väldigt dyrt avtal.
Du glömde svks avgift för effektreserven
Det är en komplicerad värld. Kunder vill ha något enkelt. Tror det är därför man som elhandelsbolag försöker förenkla så mycket som möjligt. Och tibber säger väl: "Vi säljer el till inköpspris och tjänar inga pengar på din förbrukning, för vår tjänst betalar du 39 kr i månaden". Sen att inköpspriset består av 13 olika delkomponenter är väl det fortfarande sant?
Och även om man inte förstår allt, så tror jag man kan fatta relevanta (och rätt) beslut utan att förstå detaljer kring exakt hur priset sätts. Ja, rörligt kan bli dyrt! Riktigt dyrt!
Det är en komplicerad värld. Kunder vill ha något enkelt. Tror det är därför man som elhandelsbolag försöker förenkla så mycket som möjligt. Och tibber säger väl: "Vi säljer el till inköpspris och tjänar inga pengar på din förbrukning, för vår tjänst betalar du 39 kr i månaden". Sen att inköpspriset består av 13 olika delkomponenter är väl det fortfarande sant?
Och även om man inte förstår allt, så tror jag man kan fatta relevanta (och rätt) beslut utan att förstå detaljer kring exakt hur priset sätts. Ja, rörligt kan bli dyrt! Riktigt dyrt!
Allvetare
· Östergötland
· 4 154 inlägg
Fast även detta bekräftar ju det jag skrev och diagrammet jag visade; att sedan 2015-16 har det oftare varit billigare med fast pris.M Matthrix skrev:I diagrammet du bifogade är upplösningen låg så det kan vara svårt att se om det rörliga priset varit billigare eller inte jämfört med andra avtal vissa år.
Energimarknadsbyrån har dock även gjort en graf baserad på uppgifter från SCB som visar hur mycket billigare eller dyrare ett rörligt elpris varit jämfört med ett fast avtal. Det är tydligt att rörligt elpris oftast har varit billigast och även varit billigast över ett snitt på 15 år men vissa perioder har det varit billigare med fast pris.
Se [länk]
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Det låter ju nästan som att du jobbar på ett elbolag.B BSOD skrev:Du glömde svks avgift för effektreserven
Jag tycker man ska säga som det är och jag tycker inte att elbolagen är jyssta mot sina kunder med tanke på hur de försöker göra en väldigt generisk produkt extremt svår att jämföra.
Majoriteten bland villaägare antar jag fortfarande har rörliga avtal (månadsrörligt). Eller åtminstone väldigt väldigt många.
Jag tycker många elbolag verkar vara som bankernas rådgivare (säljare) när de föreslår mixade avtal som låter bra men sannolikt kostar mer än det smakar.