122 462 läst · 468 svar
122k läst
468 svar
Tibber - tack för den här tiden
Skulle inte kalla det förmarknad, snarare en eftermarknad där de balansansvariga har möjlighet att justera för större misstag/justeringar i sin prognos (tex vindprognoserna har ändrats 5% jämfört med prognosen dagen innan). På den marknaden är det hela MW som handlas, att pyssla med kW är för litet. På aktie marknaden möts bästa säljare med bästa köpare, så även på elmarknaden. Skillnaden är just på spotmarknaden där man för att undvika blackout och hela tiden konkurrera ut dyra prduktionsslag jobbar med marginalkostnadsprincipen, dvs dyraste produktionen sätter priset för all produktion. Väldigt effektivt sätt att snabbt driva på teknikutveckling.K karlmb skrev:
Alla säljer sin kraft på den fysiska börsen, borträknat för internförbrukning. En producent lägger ofta en finansiell prissäkring i botten. När den sen ska buda in sin produktion på nordpool så görs det ofta via s.k. blockbud och kombinationer av bud. Tex att man inte säljer något under ett visst pris, men om medelpriset blir tex 45 öre mellan 08-15 kan jag producera 200MW. Om priset blir 79 öre så kan jag öka med 100 MW. Ofta kostar det att starta en anläggning, eller att du har alternativkostnader att ta hänsyn till, vilket gör att producenter lägger s.k. prisberoende bud. En solcellsägare gör sällan det (negativa priser är ofta det enda prisberoende budet för solcellsägaren), medan för ett kolkraft, kraftvärmeverk osv är noga att inte hamna på nivåer där de rörliga och fasta kostnaderna äter upp intäkten.K karlmb skrev:
Visst, men varför finns det inga elhandlare som köper upp en större mängd el på den marknaden och sedan säljer den till hundratals villaägare med relativt förutsägbar förbrukning?K KapHilton skrev:Skulle inte kalla det förmarknad, snarare en eftermarknad där de balansansvariga har möjlighet att justera för större misstag/justeringar i sin prognos (tex vindprognoserna har ändrats 5% jämfört med prognosen dagen innan). På den marknaden är det hela MW som handlas, att pyssla med kW är för litet. På aktie marknaden möts bästa säljare med bästa köpare, så även på elmarknaden. Skillnaden är just på spotmarknaden där man för att undvika blackout och hela tiden konkurrera ut dyra prduktionsslag jobbar med marginalkostnadsprincipen, dvs dyraste produktionen sätter priset för all produktion. Väldigt effektivt sätt att snabbt driva på teknikutveckling.
Sedan använder spotmarknaden enbart för de sista 10-20%.
Du hittar bäst svaret på hemsidan tror jag. Där finns kontaktuppgifter också om du har frågor.P Peter321 skrev:
Själv har jag 15 andelar á 1000 kwh/ år (idag räknas det som 150 andelar á 100 kwh/år men i praktiken ingen skillnad). Du betalar som vanligt den el du förbrukar över året men betalar då för egenproducerad vindel (skälvkostnadspris). Hur långt det räcker beror naturligtvis på hur många andelar du har och hur mycket el du förbrukar samt elområde. Jag bor i elområde 4 så 35 öre/kwh
Jag har haft andelar i ca 20 år och ångrar inte en dag även om elpriset periodvis varit lågt.
Man kan numera också hyrköpa andelarna. Kolla hemsidan.
Har numera kompletterat med solceller också för att strypa elkostaden ytterligare över året.
Det skulle vara att utnyttja marknaden på ett otillbörligt sätt tänker jag, den är gjord för att möta obalanser och för att det ofta är dyrareK karlmb skrev:
Samma här. Får kolla upp hyrköp!Sverker T skrev:Du hittar bäst svaret på hemsidan tror jag. Där finns kontaktuppgifter också om du har frågor.
Själv har jag 15 andelar á 1000 kwh/ år (idag räknas det som 150 andelar á 100 kwh/år men i praktiken ingen skillnad). Du betalar som vanligt den el du förbrukar över året men betalar då för egenproducerad vindel (skälvkostnadspris). Hur långt det räcker beror naturligtvis på hur många andelar du har och hur mycket el du förbrukar samt elområde. Jag bor i elområde 4 så 35 öre/kwh
Jag har haft andelar i ca 20 år och ångrar inte en dag även om elpriset periodvis varit lågt.
Man kan numera också hyrköpa andelarna. Kolla hemsidan.
Har numera kompletterat med solceller också för att strypa elkostaden ytterligare över året.
Ja precis elbas är inte en marknad som.är designad för att lägga sptprognoser på utan för att hantera obalanser. Det har inget att göra med hur det är finansierat eller av vem. Utan det är är lite som att köpa en kontainer med vägguttag från jula.K karlmb skrev:
Jag förstår.K KapHilton skrev:
Så hur blir det att utnyttja marknaden om jag köper en 3/4 container där om mitt årsbehov är 1 container? Och jag köper resten på Nordpool eftersom jag inte vet exakt hur kall vintern kommer att bli?
K karlmb skrev:
El kan inte lagras, varför ska du köpa ditt årsbehov på en intradagsmarknad? Om du är i den villfarelsen att det skulle vara billigare att köpa en container med sladdar på jula än att köpa den direkt från Kina så gör det.K karlmb skrev:
Bara i Sverige finns det nog ca 150 elhandlare. Tror du på allvar att du har hittat ett kryphål där du kan köpa ett parti billig el så rekommenderar jag dig att starta elhandelsbolag som köper all din el på elbas (som drivs av Nordpool). Elbas är en marknad för justeringshandel, det blir en kostsammare hantering och du skulle inte ha en kund för du skulle vara extremt dyr, om vi nu leker med tanken att du skulle kunna handla dina volymer där.
Elpriset är generellt dyrare under dagen jämfört med natten. De senaste åren har årets dyraste medelspotpris för en månad uppnåtts under någon av sommarmånaderna. Det finns bra potential att ha lägre kostnad med rörligt elpris eftersom ett fast pris måste ha ett tillägg för att elhandelsbolagen ska få en säker vinst sett över tid.mnils skrev:Har man uppvärmning som drivs av el så är bundet pris självklart, det är ingen vidare affär med rörligt då priset kommer att vara som högst samtidigt som man förbrukar som mest.
Har man jämn förbrukning över året är troligen rörligt billigast i längden, frågan är som vanligt bara hur lång längden är? Kan man enkelt styra stor del av förbrukningen till rätt dag/timme, ex laddning av elbil så är tim-mätt attraktivt annars tor jag inte det ger någon större fördel.
Tibber och Greenly är ju extremen av rörligt pris då de kör tim-mätt, alla andra rörliga är månadsmedelpris.
I vårat hus drivs bergvärmepumpen av el och utgör ca 60-70% av elförbrukningen. Det tar ca 3 timmar innan det märks på huset att ingen uppvärmning sker när det är -15°C ute.
Varmvatten värms inte efter kl.16:00 någon dag om det inte manuellt slås på.
Uppvärmning av huset kommer börja slås av 1,5 timmar före till och med 1,5 timmar efter de två högsta kostnadstopparna per dygn.
Detta styrsätt minskar drifttimmarna under de dyraste timmarna utan att komforten försämras.
Vi har haft timdebitering i 12 månader och under 10 av dessa månader har vårat genomsnittliga elpris/kWh varit lägre än det genomsnittliga spotpriset för samma månad. Sett över hela året är vårat lägre. Det betyder att för att ett fast pris bundet på 1 år ska vara billigare för oss måste elhandelsbolagen sälja till oss med förlust eller kunna köpa den el vi använder på mer optimala timmar än då vi använder den.
Timpris är en rättighet att kunna få enligt ett EU direktiv från 2020 gällande elhandelsbolag med minst 200 000 kunder om inget ändrats detta år; Tibber och Greenly marknadsför det aktivt men är inte de enda alternativen.
Fast pris har dock alltid fördelen att det är lätt att planera ganska exakt hur mycket pengar som används till el varje månad.
Du får nog förklara då varför jag inte kan köpa en viss mängd el i förskott.K KapHilton skrev:El kan inte lagras, varför ska du köpa ditt årsbehov på en intradagsmarknad? Om du är i den villfarelsen att det skulle vara billigare att köpa en container med sladdar på jula än att köpa den direkt från Kina så gör det.
Bara i Sverige finns det nog ca 150 elhandlare. Tror du på allvar att du har hittat ett kryphål där du kan köpa ett parti billig el så rekommenderar jag dig att starta elhandelsbolag som köper all din el på elbas (som drivs av Nordpool). Elbas är en marknad för justeringshandel, det blir en kostsammare hantering och du skulle inte ha en kund för du skulle vara extremt dyr, om vi nu leker med tanken att du skulle kunna handla dina volymer där.