B
S Styrman_jansson skrev:
Fast även detta bekräftar ju det jag skrev och diagrammet jag visade; att sedan 2015-16 har det oftare varit billigare med fast pris.
Fast i ursprungliga inlägget #18, skrev du att fast hade varit bättre sedan 2008. Och tittar man på hela den perioden så ser det ut att ha varit billigare med rörligt pris i genomsnitt.

Men visst, självklart finns det perioder där fasta priset slår det rörliga. Men i regel så är fasta priser en form av försäkring som kostar pengar. Och inte minst efter denna vinter kan jag tänka mig att nya fastprisavtal kommer dra iväg i pris. Det lär vara många elhandlare som gjort bort sig, och måste öka på sina marginaler.

EddieHansson
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tolkar siffrorna på Nordpools day-ahead price sida som att de visar det pris som de cirka 150 elhandelsbolagen i Sverige kommer att basera sina rörliga priser på i de fakturor som de nu skickar ut.

Så priset som alla skåningar som har ett rörligt avtal kommer att landa på 187,387 öre per kWh i december plus påslag (och någon slags teknikavgift, som jag tror är låg) och nätavgifter.

Och priset för alla stockholmare kommer landa på 180,744 öre per kWh plus påslag och nätavgifter.

[bild]

Det lustiga är att när jag jämför dessa siffror med snittpriset på el i Tibber appen (som tillämpar timpriser) så ligger priset på 243 öre per kWh för december månad. Dvs betydligt högre än priset på Nordpools sida. Varför det är så stor skillnad vet jag ej. Tibber säger ju att de har 0 öre i påslag.

Kanske är svaret att Tibbers timpriser var 55,613 öre högre i snitt än Nordpools genomsnitt som räknas fram på något annat sätt.

[bild]
Tibber visar ju "ditt" pris. Om du förbrukar mer el under de dyraste timmarna går ditt pris upp. Nordpools snitt är ju att varje timme väger lika.

Sen tillkommer ju moms och påslag.

Jag hamnade tex på 160öre/kWh plus moms, dvs 200öre/kWh.

• Skärmklipp av en månadsrapport för elanvändning som visar 778 kWh förbrukat till ett snittpris av 160.91 öre per kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Fast i ursprungliga inlägget #18, skrev du att fast hade varit bättre sedan 2008. Och tittar man på hela den perioden så ser det ut att ha varit billigare med rörligt pris i genomsnitt.

Men visst, självklart finns det perioder där fasta priset slår det rörliga. Men i regel så är fasta priser en form av försäkring som kostar pengar. Och inte minst efter denna vinter kan jag tänka mig att nya fastprisavtal kommer dra iväg i pris. Det lär vara många elhandlare som gjort bort sig, och måste öka på sina marginaler.
Ja jag läste uppenbarligen fel diagram när jag drog den slutsatsen. Ändrade sedan när jag hittade rätt i statistiken.

När jag låste mitt pris till 63öre/kWh i Oktober så tyckte jag faktiskt det var nästan lite för bra. I alla fall med tanke på alla de utmaningar och europaanpassningar som ligger framför oss. Skulle det visa sig att rörligt skulle bli billigare sett över tvåårsperioden, vilket jag inte tror, så misstänker jag inte att det kommer röra sig om stora summor och då är ju som sagt lite ”piece of mind” värt en del.

Ni som har eller har haft Tibber, har ni funderat eller t.o.m. räknat på om det skulle löna sig med ett batteri i källaren? Jag har alltid tänkt att det där inte är vettigt för Sveriges del, eftersom vi haft så stabila och låga priser, och det har inte funnits tim-debitering så länge, men nu kanske läget är ett annat? Vilka prisskillnader behövs mellan dag och natt för att det ska bli lönsamt med batteri?

Det mest kända exemplet lär väl vara Teslas Powerwall, men det finns andra aktörer också. Dock går det inte att köpa Powerwall i Sverige idag, och när jag tittar efter andra så vill de att jag ska kontakta dem för pris, vilken jag tolkar som "dyrt".

Jag såg någon annan tråd om detta, men där gavs det inga riktiga svar, tyckte jag.

Om allt går som jag tänkt har jag om ett år en bil med ett hyggligt stort batteri och V2H. Då kanske det är vettigt att använda bilen för att vintertid flytta elförbrukning till endast natten. Då får batteriet dubbla syften, och det kanske blir vettigt med Tibber för mig.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Ni som har eller har haft Tibber, har ni funderat eller t.o.m. räknat på om det skulle löna sig med ett batteri i källaren? Jag har alltid tänkt att det där inte är vettigt för Sveriges del, eftersom vi haft så stabila och låga priser, och det har inte funnits tim-debitering så länge, men nu kanske läget är ett annat? Vilka prisskillnader behövs mellan dag och natt för att det ska bli lönsamt med batteri?

Det mest kända exemplet lär väl vara Teslas Powerwall, men det finns andra aktörer också. Dock går det inte att köpa Powerwall i Sverige idag, och när jag tittar efter andra så vill de att jag ska kontakta dem för pris, vilken jag tolkar som "dyrt".

Jag såg någon annan tråd om detta, men där gavs det inga riktiga svar, tyckte jag.

Om allt går som jag tänkt har jag om ett år en bil med ett hyggligt stort batteri och V2H. Då kanske det är vettigt att använda bilen för att vintertid flytta elförbrukning till endast natten. Då får batteriet dubbla syften, och det kanske blir vettigt med Tibber för mig.
Med ett batteri (oavsett fast eller i bil, givet att du har en laddare med rätt kommunikationsutrustning) finns möjlighet att dels skjuta effekttopparna men även att deltaga i SvKs s.k. stödtjänster. Det kan inbringa inte försumbara pengar (en v2g laddare och bil kan ge intäkter på 3-5k/år, som sen ska fördelas mellan elhandlare/aggregator och du som kund. Tibber tar hela summan idag.

• Gilla
bakterie
  • Laddar…
EddieHansson
Det är en intressant tanke.

Vad behövs för elektronik för att kunna lastbalansera det egna nätet hemma?

Säg att vi vill lagra 10kWh med blybatterier:

6st 165Ah = 2 200kr x 6 = 13 200kr
Sen tillkommer laddkretsar samt 3-fas AC-inverter. Vad mer behövs? Någon form av styrning för ladda vs mata tillbaka. Någon som byggt något sådant? Och vad kostar dessa prylar?

• Gilla
bakterie
  • Laddar…
Senast jag kollade så kostade en powerwall 95k. Det lär behöva sparas en slant för att en sådan investering ska gå ihop sig. Bättre då om man kan nyttja V2G från Elbilen.

• Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Säg att vi vill lagra 10kWh med blybatterier:
6st 165Ah = 2 200kr x 6 = 13 200kr
Blybatterier är inte lämpliga för detta, du kommer ta död på dem på kort tid.
Det bästa valet idag verkar vara Litiumjärnfosfat LiFePO4.
10 kWh LiFePO4 kostar ca 30 000:-
Sådana batterier tål många cykler men används inte i elbilar pga storlek och vikt.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Blybatterier är inte lämpliga för detta, du kommer ta död på dem på kort tid.
Det bästa valet idag verkar vara Litiumjärnfosfat LiFePO4.
10 kWh LiFePO4 kostar ca 30 000:-
Sådana batterier tål många cykler men används inte i elbilar pga storlek och vikt.
Så säg 16 kr om dagen om man laddar för 2 kr och laddar ur för 4 kr, använder 80% av kapaciteten och nuvarande priser består. Säg att det halva året handlar om 8 kr per dag (1 kr skillnad mellan högt och lågt pris). Då blir det 4380 kr per år.

• Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Någon krona kan du tjäna om det ger dig möjlighet att säkra ned elnätet.
Jag vet dock inte om styrsystemen är så smarta.

E eleson skrev:
E eleson skrev:
Om batteriet är kopplat till en fasbalanserare som klarar att balansera den högsta effekt som används utöver säkringen bör det gå att välja en lägre huvudsäkring, men alla batterisystem klarar inte det. Ferroamp är ett exempel där tillverkaren anger att det ska gå men jag har ännu inte sett någon recension på hur bra det fungerar. Detta förutsätter såklart att strömtopparna är tillräckligt korta för att batteriet inte ska ta slut.

Jag vill installera solceller och lägger eventuellt till ett batteri men behåller i så fall huvudsäkringarna på 20A till dess jag samlat lite statistik som visar att det fungerar att gå ned till 16A med marginal.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vårt pris per kWh i november 2021 hos Tibber blev 127,65 öre innan Tibbers abonnemangsavgift och moms (nätavgiften är inte heller inkluderad).
Och vi låg på 101,17 öre/kWh ex moms med Tibber SE3.

Kan f.ö. lägga in alla månadspriser för 2021 som referens:

Januari 53,11
Februari 60,26
Mars 41,70
April 38,30
Maj 48,35
Juni 43,85
July 60,38
Augusti 72,04
September 99,64
Oktober 76,89
November 101,17
December 196,03
Snitt 74,31

K Nils Andersson1 skrev:
Jag har nu kollat lite på vad experterna säger. Det är allvarligt. Först trodde jag att detta var tillfälligt det tror jag inte längre, det är en blivande katastrof, det är godan som långsamt kokar.
Den som tidigt inser detta blir den som kommer klara sig bäst.

De verkar som att politikerna jobbar helt huvudlöst och media också som inte fattat. Nu planera de stål via el i norrland, det behöver bara 2 hela nya kärnkraftverk extra om 3 år.
Inga planer på mer produktion osv. De är också kan jag lova garanterade el, det blir du som blir utan. Och som många skrivit, de som tror att de tecknat 3 år billigt, kommer bli ledsna då deras bolag kommer kursa om något år.

Nej det finns bara ett sätt köp och bygg egna solceller och sedan en tesla powerwall. Det blir 150 000 kr totalt med det kommer det vara värt. Om du bor i lägenhet, kan du köpa andelar i en solcellsanläggning eller vinkraftsandelar, Både dessa måste du köpa fort, för de kommer ta slut.
Jag har 50% vindandelar och resten är rörligt för det går inte att binda.
Förbrukning på 12000 om året, bergvärme. Jag kommer köpa och bygga solceller.
Jag säger inte att du har fel, men 150 000 för en "normalstor" solcellsanläggning inkl. powerwall låter väl billigt i mina öron. Enbart powerwallen går väl på strax under 100 000. Om den nu gick att köpa öht.

zno zno skrev:
Jag säger inte att du har fel, men 150 000 för en "normalstor" solcellsanläggning inkl. powerwall låter väl billigt i mina öron. Enbart powerwallen går väl på strax under 100 000. Om den nu gick att köpa öht.
jo, Powerwall verkar inte gå köpa längre. Jag gissar att det kommer vara permanent. Det finns dock andra företag. Man får 50% av priset på batteri av staten. Det blir mycket på priset. Men 150 totalt blir det inte, det är för lite.

K Nils Andersson1 skrev:
jo, Powerwall verkar inte gå köpa längre. Jag gissar att det kommer vara permanent. Det finns dock andra företag. Man får 50% av priset på batteri av staten. Det blir mycket på priset. Men 150 totalt blir det inte, det är för lite.
Det ni som funderar på solceller och batterier ska fundera på när ni har som högst förbrukning, de flesta har det på vintern. Så visst kan ni minska säkringstorlek, flytta lite förbrukning någon timme. Men kvar står faktumet att de flesta i Norden behöver mest energi och effekt på vintern. Med det sagt så kan det i alla fall vara kul och tryggt att vara självförsörjande under delar av året (oaktat lönsamheten; för då kan man inte titta på vad elpriset ligger för energi över året, utan vad den kostar dagtid under sommarhalvåret, samt skillnaden mellan natt och dag på vintern etc för batteriet).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.